Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

oreda i iPhoto

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har bytt dator och hårddisk ett par gånger nu och har då kopierat över användarmappen inkluderat bildmappen innehållande även iPhoto bilderna.

Nu när jag vill lägga tillbaka alla bilder igen har de blivit jag vet inte säkert 3x mångfaldigade. Dvs flera gånger om av thumbail-stora dubletter... det blir ett evigt sorterande och slängande i papperskorgen om jag ska rensa manuellt.

Har ju originalen kvar på den andra datorn - hur gör jag för att kopiera över bara bilderna till iPhoto igen med minsta möjliga arbetsinstats och risk för att missa några bilder?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-07 09:48

Jag vet inte säkert, men det är väl bara att slänga hela iPhoto-mappen och "börja från början"?

Men jag avskyr iPhoto precis som jag tycker illa om iTunes och andra program som har en grundinställning där programmet tror sig veta hur jag vill ha saker och ting organiserade. Jag använder istället Graphic Converter som enligt min åsikt blåser alla andra liknande program av banan. Många (speciellt här på 99mac) lovordar iView, men trots att Graphic Converter inte har världens Mackigaste gränssnitt, vilket iView har, så anser jag att det är det bästa bildhanteringsredskap så finns.

Ursprungligen av Danne V:

trots att Graphic Converter inte har världens Mackigaste gränssnitt, vilket iView har, så anser jag att det är det bästa bildhanteringsredskap så finns.

Har de någon lagerhanterare än? Jag försöker inte vara spydig, jag är faktiskt nyfiken trots alla problem det programmet dras med. Det är ju billigt!

Ursprungligen av Godzilla:

Har de någon lagerhanterare än? Jag försöker inte vara spydig, jag är faktiskt nyfiken trots alla problem det programmet dras med. Det är ju billigt!

Det är inget redigeringsprogram på det sättet, utan snarare ett sorteringsprogram. Men man kan ställa in lite enkalre saker som färgbalanser, skärpa osv. För att redigera mer avancerat rekommenderar jag Photoshop Elements.

Ursprungligen av Leftrustle:

Det är inget redigeringsprogram på det sättet, utan snarare ett sorteringsprogram. Men man kan ställa in lite enkalre saker som färgbalanser, skärpa osv. För att redigera mer avancerat rekommenderar jag Photoshop Elements.

Jaha? Då har jag helt missuppfattat situationen. Asch :(. Jag trodde det var tänkt mer som Paint Shop Pro, som var det program jag använde innan jag switchade. Det hade både en mycket kompetent redigerare (som converter saknar) och en superb browsefunktion (som photoshop saknar). PSP är fortfarande det enda program jag saknar från windows.

När jag ändå håller på och pratar kan jag säga att kag faktiskt älskar iTunes sortering. iPhoto är jag lite tveksam till, men har börjat glida över åt att gilla det lite också, sen jag såg Steve visa det nu senast.

.

Tråden har blivit väldigt lång och förgrenad...

....nån som vet hur jag enklast får in mina bilder tillbaka i min nya dators i Photo?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-07 18:53
Ursprungligen av MaickeMac:

.
Tråden har blivit väldigt lång och förgrenad...

....nån som vet hur jag enklast får in mina bilder tillbaka i min nya dators i Photo?

Jamen...
Lyft ut iPhoto-mapparna (lägg dom t.ex. på skrivbordet som backup ifall nåt skulle gå snett).
Lyft in dina originalbilder från den gamla datorn och lägg dom där du vill ha dom, starta i Photo och importera.
Eller?

• Oregistrerad
  • 2005-02-09 22:23

Bästa sättet att kopiera iPhoto bilder är väl att bränna en backup i programet. Har man ingen dvd-brännare kan det dock bli problem med plats på en skiva. Har kopierat över biblioteket ett antal gånger. När man sätter i den brända skivan öppnar sig iPhoto och hela biblioteket öppnar sig från skivan...mappar och allt ligger kvar...sen är det bara dra och släpp bibloteket utanför skivan...
Busenkelt..

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-07 11:52
Ursprungligen av Godzilla:

Nä, som leftrustle skriver: Det är ju inget bildredigeringsprogram typ Photoshop eller Fireworks. Från början gjorde Lembke en enkel applikation som bara konverterade mellan olika filformat. Sen utvecklades programmet till att ha en massa andra finesser: slideshows, skicka med e-post, batchning, ändra dimensioner och en massa andra saker. Du kan faktiskt göra smärre justeringar i bilder också. Men framförallt är det stabilt (tysk noggrannhet), rakt-på-sak och ger phan i att sortera och dona med ditt bildarkiv som iPhoto gör. Men gränssnittet är som sagt ganska o-Mackigt.

• Medlem
  • 2005-02-07 11:59

En bra grej med iView är att det (trots att versionen inte är lika bra) finns till Windows också. Om man har en PC också, så är det bara att kopiera över bibliotek.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-07 12:47

Förstår inte varför både iPhoto och iTunes envisas med att kluttra ned mina ~/Music och ~/Pictures mappar med en massa intern dynga...

Vore det inte bättre om exv iTunes lade sin interna data (playlist etc) i ~/Library/iTunes och
iPhoto stoppade sitt shit i ~/Library/iPhoto så att man bara får snyggt sorterade bibliotek synliga för användaren...

Har faktiskt skickat in den åsikten i Äpples Feedback forum, så om fler tjatar så....

iPhoto-frågan bytte spår...

1
Bevaka tråden