Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Så får du snabb dator direkt!"

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 19:37

Jag vet inte i vilket namn de skrev och hur de framförde sina synpunkter, men det är nog inget ovanligt att man som red. för skandinaviens största dagstidning får 50 mejl om en och samma artikel. Det är ju ändå rätt många som läser tidningen, både tryckt och på web.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-07 20:16
Ursprungligen av petsematary:

Jag vet inte i vilket namn de skrev och hur de framförde sina synpunkter, men det är nog inget ovanligt att man som red. för skandinaviens största dagstidning får 50 mejl om en och samma artikel. Det är ju ändå rätt många som läser tidningen, både tryckt och på web.

Enligt initierade källor under någon samhällskunskapslektion (någon föredragshållare från en tidning), räknas det som läsarstorm/tittarstorm om skribenten får tio brev eller fler om en artikel. Det är tydligen rätt ovanligt, så länge det inte är något väldigt kontroversiellt, att skribenten får kommentarer...

Jag tycker det är bra att man påpekar när det blir fel. Man kanske inte ska börja "mailbomba" nån stackare direkt. Men ett sånt fel tycker jag borde ändå åtgärdas ordentligt. Det är ju inte direkt roligt o se att så fort en dagstidning tar upp ämnen som Virus, Spyware, dittan o dattan så kastar man upp en jättbild på en stackars oskyldig Mac!! Det är ju som att skriva om hur krock(o)säker en Nissan Micra är o visa upp en Volvo V70. Ok, vet att jag tog i där, men ni förstår nog vad jag menar.

• Oregistrerad
  • 2005-02-08 00:02

kanske borde ge artikelförfattaren nåt pris som år 2005 hittils bästa komiker

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-08 00:34

Det är ju bästa reklamen för Apple. En tjej som sitter och håller i en PB med stort leende. Det är ju precis så man får en snabb dator, att köpa sig en Mac eller PB.

• Oregistrerad
  • 2005-02-08 00:37

haha.. aftonbladet är inhyrda och sponsrade av apple. i smyg!

• Oregistrerad
  • 2005-02-08 08:18

Men är det en iBook eller en Powerbook nu då? Jag kan inte säga längre...ser för dåligt. På gamla bilden alltså, inte blådåren.

Dessa kvällstidningar....

Jag skulle föreslå att de skriver en ny guide för hur man får en snabbare dator:

5 steg för att få en snabbare dator!

1. Öppna datorn och lokalisera processorn.
2. Om denna är ytmonterad (fastlödd), värm upp lödkolven.
3. Löd loss processorn. Det spelar ingen roll hur, bara den lossnar. Ta hjälp av en skruvmejsel eller annat lämpligt verktyg om den har svårt att lossna.
4. Sätt dit den nya processorn. Om den skulle vara större än den gamla är det inga problem, det fixar man enkelt med lite lödtenn.
5. Stäng lådan och starta datorn. Om den inte vill starta, ring Aftonbladets Tekniska Support nummer 0718-xxxxxx. Samtalet kostar endast 19,95 kronor/minut.

Det skulle passa en kvällstidning riktigt bra att ha med en sådan guide. Undrar hur många som skulle ta död på sina stackars datorer om den publicerades.

Gärna med bilden "modermodemet hjärtat i hårddisken" bifogad.;)

Den skyldige

Jag erkänner. Det är jag som är den sjuka hjärnan bakom bilden på blådåren.

Sen kväll, redigerare håller på och ritar sidan. Måste ha en dragarbild till knäcket, ingen har tänkt på det tidigare. Får den halvredigerade sidan i min hand och ombeds komma på något kreativt till texten. Jag inser snabbt att det uteslutande handlar om det gamla vanliga PC-rensningsknäcket som är hopplöst.
Vem vill se en rygg på någon framför en skärm som klickar med musen?

Alltså, hugg tag i Svenne som precis är på väg hem, släpa honom till Machelpdesk. Hugg tag i vråltrötte Pär på vägen och med lock och pock och hot övertala honom att vara modell.
Vi strömmar in på helpdesk till den stackars överraskade Erik som hjälper oss hitta en gammal blåvit som vi släpar till studion tillsammans med några buntar sladdar och travar gamla hårddiskar vi plockat ur en låda för destruktion.

Utanför dörren till studion lämnar jag dem båda med uppmaningen att ta något bra, och det blev det ju.

En helt vanlig kväll på Aftonbladets bildredaktion alltså. Man tager vad man haver och försöker göra det bästa av situationen. Och vad som på ytan ser ut som en attack mot PeCe-världen är helt enkelt inget annat än att det är lättast att ta en Mac som vi kan utan och innan. Till syvende og sidst så ser 99% av alla läsare ingen skillnad på en öppnad Mac eller PC, så diskussionen är egentlig hypotetisk.
Sen ska gudarna veta att en blåvit med utfällt lock gör sig åtskilligt bättre på bild än en beige PC, men en duktig fotograf kan säker göra något bra av det också

Och som var och en förstår handlar detta om knäcket i tidningen. När det sedan lades ut parallellt på nätet så valde man att lägga in en arkivbild på förstasidan på en tjej med dator i knät. Så blir det ibland. Eftersom Aftonbladet uteslutande använder Mac på redaktionen så tas också de flesta datorrelaterade bilder med macar. Därför är också nästan alla arkivbilder med macar. Det handlar inte om plattformskrig eller sponsring av Apple, även om de flesta på Aftonbladet älskar sin macar, inklusive jag själv (PB 12', 1,33mhz).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-18 07:52
Ursprungligen av fogsvans:

Jag erkänner. Det är jag som är den sjuka hjärnan bakom bilden på blådåren.

Sen kväll, redigerare håller på och ritar sidan. Måste ha en dragarbild till knäcket, ingen har tänkt på det tidigare. Får den halvredigerade sidan i min hand och ombeds komma på något kreativt till texten. Jag inser snabbt att det uteslutande handlar om det gamla vanliga PC-rensningsknäcket som är hopplöst.
Vem vill se en rygg på någon framför en skärm som klickar med musen?

Alltså, hugg tag i Svenne som precis är på väg hem, släpa honom till Machelpdesk. Hugg tag i vråltrötte Pär på vägen och med lock och pock och hot övertala honom att vara modell.
Vi strömmar in på helpdesk till den stackars överraskade Erik som hjälper oss hitta en gammal blåvit som vi släpar till studion tillsammans med några buntar sladdar och travar gamla hårddiskar vi plockat ur en låda för destruktion.

Utanför dörren till studion lämnar jag dem båda med uppmaningen att ta något bra, och det blev det ju.

En helt vanlig kväll på Aftonbladets bildredaktion alltså. Man tager vad man haver och försöker göra det bästa av situationen. Och vad som på ytan ser ut som en attack mot PeCe-världen är helt enkelt inget annat än att det är lättast att ta en Mac som vi kan utan och innan. Till syvende og sidst så ser 99% av alla läsare ingen skillnad på en öppnad Mac eller PC, så diskussionen är egentlig hypotetisk.
Sen ska gudarna veta att en blåvit med utfällt lock gör sig åtskilligt bättre på bild än en beige PC, men en duktig fotograf kan säker göra något bra av det också

Och som var och en förstår handlar detta om knäcket i tidningen. När det sedan lades ut parallellt på nätet så valde man att lägga in en arkivbild på förstasidan på en tjej med dator i knät. Så blir det ibland. Eftersom Aftonbladet uteslutande använder Mac på redaktionen så tas också de flesta datorrelaterade bilder med macar. Därför är också nästan alla arkivbilder med macar. Det handlar inte om plattformskrig eller sponsring av Apple, även om de flesta på Aftonbladet älskar sin macar, inklusive jag själv (PB 12', 1,33mhz).

Hahaha, vilken underbart skön kommentar!

• Oregistrerad
  • 2005-02-18 05:02

härligt att ha gått till botten med det här

men hade inte aftonbladet ditchat Apple helt? eller är det bara jag som kl 05-yrar?

Ursprungligen av KKriss:

men hade inte aftonbladet ditchat Apple helt? eller är det bara jag som kl 05-yrar?

Du yrar nog, för tidigt på morgonen

I princip alla de stora tidningarna utom DN behåller macplattformen och satsar på Mac OS X.

• Oregistrerad
  • 2005-02-18 12:53
Ursprungligen av Kristofer:

Du yrar nog, för tidigt på morgonen

I princip alla de stora tidningarna utom DN behåller macplattformen och satsar på Mac OS X.

nej, det var för sent på kvällen

hade för mig att dom hade bytt.. men kanske var DN jag tänkte på då.. hemskt ledsen att jag blandade ihop er kompis!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-24 11:17

Även Expressen har lite svårt att skilja på datorerna...

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=246526

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-24 11:29
Ursprungligen av Cube:

Även Expressen har lite svårt att skilja på datorerna...

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=246526

Dom hade ju rent lysande tips... "7. Använd gamla programversioner"

Bevaka tråden