Jag erkänner. Det är jag som är den sjuka hjärnan bakom bilden på blådåren.
Sen kväll, redigerare håller på och ritar sidan. Måste ha en dragarbild till knäcket, ingen har tänkt på det tidigare. Får den halvredigerade sidan i min hand och ombeds komma på något kreativt till texten. Jag inser snabbt att det uteslutande handlar om det gamla vanliga PC-rensningsknäcket som är hopplöst.
Vem vill se en rygg på någon framför en skärm som klickar med musen?
Alltså, hugg tag i Svenne som precis är på väg hem, släpa honom till Machelpdesk. Hugg tag i vråltrötte Pär på vägen och med lock och pock och hot övertala honom att vara modell.
Vi strömmar in på helpdesk till den stackars överraskade Erik som hjälper oss hitta en gammal blåvit som vi släpar till studion tillsammans med några buntar sladdar och travar gamla hårddiskar vi plockat ur en låda för destruktion.
Utanför dörren till studion lämnar jag dem båda med uppmaningen att ta något bra, och det blev det ju.
En helt vanlig kväll på Aftonbladets bildredaktion alltså. Man tager vad man haver och försöker göra det bästa av situationen. Och vad som på ytan ser ut som en attack mot PeCe-världen är helt enkelt inget annat än att det är lättast att ta en Mac som vi kan utan och innan. Till syvende og sidst så ser 99% av alla läsare ingen skillnad på en öppnad Mac eller PC, så diskussionen är egentlig hypotetisk.
Sen ska gudarna veta att en blåvit med utfällt lock gör sig åtskilligt bättre på bild än en beige PC, men en duktig fotograf kan säker göra något bra av det också
Och som var och en förstår handlar detta om knäcket i tidningen. När det sedan lades ut parallellt på nätet så valde man att lägga in en arkivbild på förstasidan på en tjej med dator i knät. Så blir det ibland. Eftersom Aftonbladet uteslutande använder Mac på redaktionen så tas också de flesta datorrelaterade bilder med macar. Därför är också nästan alla arkivbilder med macar. Det handlar inte om plattformskrig eller sponsring av Apple, även om de flesta på Aftonbladet älskar sin macar, inklusive jag själv (PB 12', 1,33mhz).