Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Men åhhh vad trött jag blir.. (IE6 XP och PNG)

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter och utvecklar en liten sida.. Eftersom jag gillar PNG och att alla webbläsare stöder det så körde jag på för första gången med 99% PNG.

Fungerar i IE Mac, Chimera, Mozilla, Netscape 7.x, Opera, OmniWeb.

Men IE6 på XP? Näää.. Den klarar ju tydligen inte ALLS transparenta PNG, det ser.. Ja för jävligt ut.... Jag blir så, så, så trött.

Så här SKA det se ut --> Build1

Ändring: Förtydligade rubriken //Christian

[ 23 November 2002, 13:32: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

• Oregistrerad
  • 2002-11-23 11:05

Snyggt jobbat! Ser bra ut tycker jag

Är det ingen som lider med mig?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-23 13:48

Jag vet precis vad du menar - helt ofattbart!
Ser snyggt ut förresten!

Merci Mr Tobot
Den är inte riktigt klar ännu. Bara ett skal än så länge. Men får göra en annan version till IE PC.. Helt annan. Visste inte om denna uppenbara brist med IE pc.. Helt sjukt..

• Medlem
  • 2002-11-23 14:07

Kuriosa i sammanhanget är att IE för Mac har det bästa stödet för .png... marginellt intressant dock, eftersom så många kör på Windows.

Hoppas JPEG2000 slår på bred front. Jag tror att det har stöd för transparens också. Kan ha fel, men jag orkar inte kolla upp.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-23 14:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Merci Mr Tobot
Den är inte riktigt klar ännu. Bara ett skal än så länge. Men får göra en annan version till IE PC.. Helt annan. Visste inte om denna uppenbara brist med IE pc.. Helt sjukt..

Inte nog med att alfakanalen inte funkar på PNG i PC-IE, den ser helt paj ut också har jag för mig...

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-23 15:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Kuriosa i sammanhanget är att IE för Mac har det bästa stödet för .png... marginellt intressant dock, eftersom så många kör på Windows.

Hoppas JPEG2000 slår på bred front. Jag tror att det har stöd för transparens också. Kan ha fel, men jag orkar inte kolla upp.

Jupp, JPEG2000 har stöd för transparens. På flera olika sätt också vad jag förstått...

Om PNG, SVG och JPEG 2000
JPEG2000 Photoshop plugin

/arvid

"Proper PNG Support in Internet Explorer for Windows"

hosted on the web by our free online petition service, at:

http://www.PetitionOnline.com/msiepng/

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:

Jo, problemet är bara att vi ser ytterligare 5 år innan det kan bli aktuellt överallt. PNG stöds ju av varenda webbläsare utom IE Win. Läste någonstans att det fanns en workaround som man "satte på" Alphakanals/transparens rendrering via något CSS (specifikt för IE) Jag hittade bara grekiska.

Spontant mpste jag bara utbrista, på redi´ skånska: sketasnyggt!

Trist med IE6, men vad kan man förvänta sig?

Känner igen det här. Väldigt tråkigt. Internet Explorer (för windows) har fortfarande inget vettigt stöd för CSS heller.

CSS/Edge har mycket bra information om detta.

Ciryon

Christopher: Välj något annat än PNG, för du kan väl inte bygga en sajt på vilken 95% av alla användare inte kan surfa in på?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-23 18:04
Citat:

quote: Internet Explorer (för windows) har fortfarande inget vettigt stöd för CSS heller.

Märkligt eftersom det var Microsoft som hittade på CSS!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
[quote]quote: Internet Explorer (för windows) har fortfarande inget vettigt stöd för CSS heller. [/quote]Märkligt eftersom det var Microsoft som hittade på CSS!

Har Microsoft lyckats lura i dig det?

Här har du första förslaget till CSS likt det vi har nu, och det kommer naturligtvis från pionjärerna, inte M$.
http://www.w3.org/People/howcome/p/cascade.html

Men ÄNNU tidigare fanns det förslag på stylesheets till html. Redan juni 1993 kommer detta:
http://ksi.cpsc.ucalgary.ca/archives/WWW-TALK/www-talk-1993q2.messages/443.html

Däremot var Internet Explorer 3 den första (större) webbläsare som kunde hantera CSS, och detta inträffade i augusti 1996.

//Mikael

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-23 18:49

OK, det köper jag. Sorry, men jag har blivit felinformerad.

Av samma sorts människor som tror att Microsoft äger Apple...

[ 23 November 2002, 21:47: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Christopher: Välj något annat än PNG, för du kan väl inte bygga en sajt på vilken 95% av alla användare inte kan surfa in på?

Jepps. Redirectar IE PC användarna till en annan sida. Hade dock ingen aning om att IE PC inte klarade ett standard format som finns i alla webbläsare. (Och IE för Mac!)

Lite synd att man måste ta till t.e.x flash för göra enkla saker som kunde ha gjorts med PNG.

[ 24 November 2002, 23:17: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Jepps. Redirectar IE PC användarna till ett en annan fulare sida. Hade dock ingen aning om att IE PC inte klarade ett standard format som finns i alla webbläsare. (Och IE för Mac!)

Varför inte redirecta dem till Apple.com/switch istället

/M

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-24 23:48

Jag gillar typsnittet på "Netcards beta", vad heter det?

Gill Sans "Ultra Bold" är det

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-25 14:52

Tack!

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-25 22:22

PNG fungerar inte i IE hos mig, varken hemma eller på jobb. kör IE 5.2.2. Skumt.. Får bara upp en ruta om att att spara filen på HDn eller installera en plugin.

1
Bevaka tråden