Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Användning av funktionen "talk"

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nu lyckats logga in på en annan MacOSX-dator via terminalen. Jag och en annan användare försökte använda funktionen talk, men det gick aldrig att svara på förfrågan om talk.
Enligt manualen för talk skall man svara med:
talk {den andres namn}@{den andres dators namn}

Vi fick det inte att funka, den "svarande" parten fick inte ens något meddelande om att någon försökte nå honom med talk.

Jag har varit inne på ett Sun-baserat Unixsystem och där funkade talk alldeles utmärkt...

/JO

Jag tog bort # framför ntalk, sparade och skrev sedan in kommandoraden du nämnt. Det här är vad som hände...

[c-fea071d5:/etc] jontolof% sudo kill -1 ´ps ax | grep inetd | grep -v grep | cut -c -5´
kill: illegal process id: ps ax | grep inetd | grep -v grep | cut -c -5
[c-fea071d5:/etc] jontolof%

Har jag gjort något fel?

/JO

[ 13-11-2001: Meddelandet ändrat av: Jont Olof ]

Odlund: Jag har fortfarande inte lyckats med talkfuntionen. Vad gör jag för fel? (se inlägget ovan!)

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Odlund: Jag har fortfarande inte lyckats med talkfuntionen. Vad gör jag för fel? (se inlägget ovan!)

Du har fel "fnuttar" kring ps-kommandot. Det skall vara `och inte ´.

För att förenkla kan du ju bara skriva in numret på inetd (kolumnen PID) i kommandot kill.

Alltså: sudo kill -1 x (där x=numret på inetd)

Fast odlunds lösning är bra mycket stiligare, det är sånt som får en Unix-pelle som jag på gott humör...

Tack för hjälpen, har inte hunnit testa det än.
Hur tusan har ni lärt er allt. Finns det böcker för det!? Och i sådana fall, har ni någon ni vill rekommendera!?

/Jont Olof

Unix tar lite tid att lära sig, men det finns en del bra böcker. "Lär Dig Unix På 24 Timmar" lär vara lärorik, men själv har jag lärt mig genom att experimentera och fråga kunniga kompisar. Att parasitera på sin bekantskapskrets är faktiskt en väldigt bra metod

Tur att 99mac finns då...

Är det någon som vet vad Mac OS X blackbook går igenom och om den är värd att investera i?

/JO

1
Bevaka tråden