- Murdock
- Medlem ●
- Piteå
Hej allihopa!
Jag sitter för tillfället och försöker rafsa ihop en hyfsad portabel rigg för att spela in och mixa musik. Jag kommer använda Reason och ProTools eftersom Mboxen verkar mycket prisvärd och jag gillar ProTools upplägg. Då är frågan, förutom huruvida jag ska skaffa en Digi 002 i framtiden, vilken dator jag ska ha. Hur väl skulle en 1.5 Ghz Powerbook med 1 Gb ram klara att köra typ 30 spår i protools eller att spela in 16 spår samtidigt?
Digidesign rekommenderar att man skall ha en 7200 varvs HD, vet inte om det är det internt i PB:n
Ang. Mboxen så kan man ju (bara) ha 2 olika inspelnings källor, men visst kan du slå igång 16 spår samtidigt för inspelning!
Spela upp, funkar utan problem, då kan du tom köra lite pluggar!
Det har jag gjort på min gamla ibook!
Mvh
Digidesign rekommenderar att man skall ha en 7200 varvs HD, vet inte om det är det internt i PB:n
Ang. Mboxen så kan man ju (bara) ha 2 olika inspelnings källor, men visst kan du slå igång 16 spår samtidigt för inspelning!
Jo jag vet, skulle jag spela in 16 spår vore det med en Digi 002 ju. Angående 7200 varv så ingår det tyvärr inte i PB.. väldigt synd. Jag har en Firewire 7200-varvare dock så det löser sig.. det blir lite mindre portabelt om man ska släpa med den bara och den kräver nätström och sådant skit. Än så länge har jag typ hittat en laptop där 7200-varvs hårddisk ingår, en PC, men den va lite väl dyr för vad man fick och hade kass batteritid också.
Det är väldigt sällan jag kommer upp i många plugins faktiskt, framförallt på egna låtar. Tanken bakom detta va att i framtiden kunna ge mig ut och spela in en del livespelningar. 16 spår räcker längre än man tror om man nu inte ska micka upp Metalllica + symfoniorkester. :/
Då kommer det säkret att funka med din PB, jag vet att Trevor Horn använder en PB och en 002:a bla.!
Mvh
Jo jag vet, skulle jag spela in 16 spår vore det med en Digi 002 ju. Angående 7200 varv så ingår det tyvärr inte i PB.. väldigt synd. Jag har en Firewire 7200-varvare dock så det löser sig.. det blir lite mindre portabelt om man ska släpa med den bara och den kräver nätström och sådant skit. Än så länge har jag typ hittat en laptop där 7200-varvs hårddisk ingår, en PC, men den va lite väl dyr för vad man fick och hade kass batteritid också.
Det är väldigt sällan jag kommer upp i många plugins faktiskt, framförallt på egna låtar. Tanken bakom detta va att i framtiden kunna ge mig ut och spela in en del livespelningar. 16 spår räcker längre än man tror om man nu inte ska micka upp Metalllica + symfoniorkester. :/
Varför inte byta ut HDn i din PB? På Macoteket bl.a. kan du få 60 GB 7200 rpm för ca 1400:- plus moms.
Tanken på att byta ut slog mig aldrig eftersom jag är total nybörjare både på mac och laptop. Jag har ingen aning om hur man gör men det kanske inte är så avancerat. PC-desktopar kan jag bygga utan problem t.ex.
Men det verkar inte va en dum idé. Jag antar att jag kan få några kronor för hårdisken jag byter ut också så det blir inte så mycket extra kostnad. Men hur blir det, kommer en snabbare hårddisk att dra mer batteri?
Jag kan lika gärna fråga direkt också hur avancerat det är att sätta i nytt arbetsminne. Jag undrar också om det blir stor skillnad i prestanda om man har 2 X 512 mb eller en 1024 mb minnesrad? Om inte annat köper jag den nog med 512 till att börja med och uppgraderar sen eftersom jag inte riktigt vet hur mycket jag kommer behöva.
Jag kör digi002 på en powerbook 1.25 ghz och har insett att jag måste ha en extern fiewwire hd...protools lackar ur när man kör lite fler ljudspår och har ljudfilerna från samma hd som systemet och programet ligger på (60 gb 5400 hd).
Jag har 2x512 mb i ram och ska även uppgradera med en 1gb modul eftersom 512 är ganska snålt i protools.
Jag tänkte smita in med en lite orelaterad fråga här i så fall. Finns ingenstans på dessa forum det riktigt passar in ändå. Använder du möjligen extra preamps och ADAT till din 002:a och i så fall vilka? Jag har slitit mitt hår i sökandet efter något sätt att få 8 mickförstärkare och en adat-konverterare till rimligt pris. Antingen är det för dyrt(dvs upp mot 10000) eller för dåligt(dvs behringer eller sm audio).
Jag tänkte smita in med en lite orelaterad fråga här i så fall. Finns ingenstans på dessa forum det riktigt passar in ändå. Använder du möjligen extra preamps och ADAT till din 002:a och i så fall vilka? Jag har slitit mitt hår i sökandet efter något sätt att få 8 mickförstärkare och en adat-konverterare till rimligt pris. Antingen är det för dyrt(dvs upp mot 10000) eller för dåligt(dvs behringer eller sm audio).
De enda som jag har hittat är M-Audio Octane som ligger runt 6.500:- och nya Focusrite Octopre LE, som jag inte vet det svenska priset på.
I England ligger listpriset på £349 + £129 = £478 inkl Adat utg. Det blir ca 6.300:-
Mats B
Tanken på att byta ut slog mig aldrig eftersom jag är total nybörjare både på mac och laptop. Jag har ingen aning om hur man gör men det kanske inte är så avancerat. PC-desktopar kan jag bygga utan problem t.ex.
Men det verkar inte va en dum idé. Jag antar att jag kan få några kronor för hårdisken jag byter ut också så det blir inte så mycket extra kostnad. Men hur blir det, kommer en snabbare hårddisk att dra mer batteri?
Jag kan lika gärna fråga direkt också hur avancerat det är att sätta i nytt arbetsminne. Jag undrar också om det blir stor skillnad i prestanda om man har 2 X 512 mb eller en 1024 mb minnesrad? Om inte annat köper jag den nog med 512 till att börja med och uppgraderar sen eftersom jag inte riktigt vet hur mycket jag kommer behöva.
Huruvida det är svårt att byta HD och minne på din PB vet jag inte. Jag har bytt både och på min gamla Pismo, och har det inte blivit svårare på nya PBs så är det buslätt, jag lyckades
Om du köper en ny HD, ett tips, sälj inte din gamla, köp ett FireWire skal och få en portabel FW-HD på köpet.
Vad gäller batteritid, får du väl försöka jämföra strömförbrukningarna.
1)
De nyare Powerböckerna har FireWire800, vilket har sjukligt hög bandbredd. Jag har på en LaCie 200GB disk spelat upp 40 kanaler samtidigt som jag spelat in lika många. Visserligen var det på en stationär maskin, men det säger något om hur mycket drag det är i FW800.
2)
Jag vill slå ett slag för ADA800. Visserligen står det Behringer på burken, men den är ändå rätt ok eftersom man slipper allt annat jox som EQ och mixbuss som brukar vara B´s riktigt svaga punkter. Det sitter AD-DA från alesis i den. Jag har hört en del grejer som är inspelat på den, och man kan i alla fall inte som ofta annars, höra att att Behringer har varit inblandat. Självklart låter den inte lika bra som en Presonus, MackieONYX eller Focusrite, men för under 3 lakan är det åndå oerhört mycket bang for the buck. Och förhållandevis ofärgat ljud.
tjosan
A
Jo det är just ADA8000 jag har landat på som alternativ också. Som sagt, många har varit positivt överaskade av den. Det jag mest oroar mig med den är det faktum att Behringer har så dåligt rykte. I mitt tycke är det 10 gånger viktigare att musikerna kan spela, har bra instrument och att det är väl uppmickat än att preamparna är av superkvalité men jag har träffat så många galna hårdvarufreaks som helt enkelt skulle vägra använda behringer.
Ett annat alternativ jag sett är LineAudio. Dom gör utmärkta preampar för drygt 4500 för åtta kanaler. Det går nog inte att slå. Ska jag satsa på en lite dyrare lösning blir det nog åtta LineAudio och en Focusrite Octo Pre. Där kan jag komma in på runt 9000 om jag köper på rätt ställe. Usch, jag kommer behöva skaffa ett jobb... :/
Uppklippta ljudfiler brukar vara jobbig aatt spela. Långa takes från en live show är lättare för pt att spela. Angående firewire 800 så är det ju fortfarande en ide disk som sitter i lacie burkarna. så kan ni ju räkna ut vilken skillnad det gör...
Alesis ai3 är ett bra ad/da rack enligt mig, kostar 2900.- om jag inte minns fel då får du samma daccar som sitter i adat spelarna
Det sitter samma ad/da kretsar i Behringern...
Mats B
okej, det låter ju trevligt vad kostar behringern då? Dessutom finns det ytterligare elektronik i behringern, typ preamps? I så fall kan ju det dra ner kvaliteten, jag har i.ofs alldrig lyssnat på behgingern så jag vet inte.
f
Den kostar ca 2700:- hos jam.se
Nu ska jag ju säga att jag inte har lyssnat på Behringern, men den brukar vara den av behringers grejer som får minst skäll på de forum jag läser.
Ha det bra
Mats B
Men det är redan gjort och det var ingen vidare idé!
Jag antar att du menar spela in 16 rena spår. Annars är ju mixer det självklara valet. Men du vill ju ha rena kanaler antar jag.
Spela in 16 spår är inga stora problem, det klarar min PB 800MHz DVI utan problem.
Det är sen när man ska mixa detta, med ett antal plugins, som problemen uppstår.
Jag mixade ett projekt i helgen, som jag var tvungen att mixa i PB:n, med lite Waves RChannel och RVerb så var jag snabbt uppe i 50-60% CPU utnyttjande.
Det var inte så många kanaler, max 20 har jag för mig.
Jag har en 002Rack.
Men jag tror att en 1.5GHz klarar man sig rätt långt med.
Om man nu inte vill använda en massa Altiverb o likn. processorhungriga plugins.
Lycka till
Mats B
Karlstad
Octopren låter attans bra, och om man inte vill ha så dyra grejer då ska man nog inte tro att man får så bra grejer heller. Så är det ju med dom flesta ljudprylar, speciellt preamps. Och 6300:- är inte fasligt dyrt för 8st preamp som låter helt ok.