Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes och cd-text

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-07 17:20

Hej,

Jag får ingen cd-text när jag bränner skivor med iTunes. Det är praktiskt när låtarnas namn kommer upp på skärmen i bilen. Är det en inställningsfråga eller bara ett handhavarefel?

Antingen kan du manuellt välja AVANCERAT>HÄMTA CD-SPÅRNAMN när du matat in cd-skivan och du ser spår01, spår02, spår03 etc.

Du kan även i inställningar VID CD-INMATNING välja vad som ska hända.

• Oregistrerad
  • 2005-02-07 17:48

Så vitt jag vet så stödjer inte iTunes CD-TEXT. Tyvärr.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-07 20:20
Ursprungligen av emilsson:

Så vitt jag vet så stödjer inte iTunes CD-TEXT. Tyvärr.

Det var ju lite snopet. Jag har letat och letat, men kan heller inte hitta ngt om cd-text. Synd.

Nix, iTunes stöder inte CD-TEXT. Toast gör det däremot...

• Oregistrerad
  • 2005-02-07 22:51
Ursprungligen av metalmike:

Nix, iTunes stöder inte CD-TEXT. Toast gör det däremot...

Kanske inte på "ljud-cd" bränning. Däremot kommer ju titeln upp när man spelar med MP3 brända skivor.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-07 23:56
Ursprungligen av kjelle:

Kanske inte på "ljud-cd" bränning. Däremot kommer ju titeln upp när man spelar med MP3 brända skivor.

Okej, men saken är den att när jag har mina skivor i bilen är det riktigt bra att få upp titel och artist på bilens display. Bilen läser cd-audio skivor.

• Oregistrerad
  • 2005-02-08 00:14
Ursprungligen av fredHo:

Okej, men saken är den att när jag har mina skivor i bilen är det riktigt bra att få upp titel och artist på bilens display. Bilen läser cd-audio skivor.

Jag förstår. I min funkar det även med MP3 skivor så jag tog nog för givet att det var så för alla andra också. Sorry.

Kanske dags att klargöra lite. Cd-text används på audioskivor för att visa spårnamn och titel, har ingenting med mp3 att göra. Mp3 använder sig av id3-taggar för att visa spårnamn, artist et.c.
Att en cd-spelare kan spela mp3 och visa Id3 info betyder inte automatiskt att den klarar cd-text.

• Oregistrerad
  • 2005-02-08 10:30

saknar oxå att iTunes inte stödjer det...

handlar mycket mp3 på nätet, och bränner man dom i iTunes får man snabbt ut fina omslag, men ingen cd-text. bränner man i Toast får man cd-text men inte lika lätt fina omslag.

varför cd-text? för att man i stressiga och mörka dj-sammanhang vill kunna bläddra mellan låtarna... pioneers fina cd-spelare stödjer nämligen cd-text.

1
Bevaka tråden