Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X Browsers??

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I går lånade en PC kompis min dator med OSX 10.1 för att surfa lite, han fick för sig att han skulle chatta lite MEN han kom inte in på en enda chattsida. T.ex. everyday, seo.net. Han provade säkert 5 - 10 sidor som inte funkade.

Jag har som berättat så mycket positivt OM OS X (läs skrävlat). Han tyckte att det sög ganska hårt i alla fall.... När han hade gått så provade jag samma sidor med IE5.1, OW4.1 och Mozilla och ingen klarade av dom..

Jag tycker inte att det gör så mkt att just chatt inte fungerar med nog borde det väl i alla fall finnas en browser till OS X som fixar dom... Vad beror det på? Apple´s Java eller är det MS och dom andra som inte gjort ett bra jobb med sina browers?

/Stefan

Skulle tippa att sidan ni försökte visa använder sig ganska hårt av stylesheets eller någe annat som som IE på pc bara klarar av. Vi gör en web på vårat jobb som bara funkar i IE 6.x på pc, så det är inga problemer att följa standarder(windows ) och bara få det att funka på enbart IE windows.

• Oregistrerad
  • 2001-11-12 23:13

Hmm varför inte köra riktiga chatt saker som tex java applets eller java applicationer, eller cocoa/obj-c program, när du skriver java så tror jag du syftar på java script eller?

Jag får (nästan) inga javasidor att fungera i Mac OS X oavsett webbläsare. Webbläsarna använder sig av Apples javamotor medan javascript är programmets eget. Och det är med java problemen uppstår.
Jag vet flera som har samma problem. Jag hoppas att detta ordnas i nästa uppdatering. Ganska störande. Och definitivt inte demovänligt.

Speciellt inte då Apple försöker framställa OSX som den bästa java plattformen..

Apples Java-implementering är INTE 100-procentig.

Jag snackade med en utvecklare som bara jobbar med Java. Hans företag har utvecklat en javabaserad versionkontroll för utvecklare och grafiker.
Programmet funkar suveränt på Windows och Mac OS 9.x med JVM men inte under OS X, just pga av den här buggen i Apples implementering.

Förhoppningsvis kommer den att fixas snart, senast till 10.2!

Så det är bara att fortsätta skämmas då? Hur är Operas nya för Mac OS X? Det borde ligga i Apples intresse att Mac´en är en bra surf dator...

• Oregistrerad
  • 2001-11-17 03:00

Såg på macosxhints.com att sidor som inte finner stöd för just deras java applet var att rekommondera appletviewer, det är egentligen till för java programmerare för de ska kunna testa sina appletar på ett lätt sätt, men iaf skriv i terminalen "javaviewer URL" så ska det gå

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-17 21:48

Jag försökte en liknande grej där jag inte fick någon sida med java applets att funka. Problemet märkte jag efter tag då jag såg i Explorer Preferences att Java applets inte var förkryssad. Som default är den ej förkryssad så kryssa i och sen skall det bara vara att chatta loss. Jag tycker att den nya motorn funkar mycket bättre än den gjorde i Mac OS 9.

Även om jag älskar Mac OS, ställer jag mig frågande till Browserprogrammen på den. Jag har en iMac DV på 400 Mhz och jag tycker det går segt att ladda hem hemsidor från nätet. En kompis till mig sitter med en PC och vi båda är uppkopplade mot bredbandsbolagets nät. När han går in på Hotmails sida (det råkade bli referenssidan) smälls den upp fort som f-n, men det segar på min burk (inte mycket men tillräckligt för att man skall märka en skillnad). Jag har kört IE och OmniWeb, men fortfarande samma problem. Någon annan som uppfattar samma sak, eller är det min burk som är gammal och slö?

/Jont Olof

Någon annan som uppfattar samma sak, eller är det min burk som är gammal och slö?

Detta har typ varit ett problem sedan urminnes tider. Det har alltid gått att surfa en miljon gånger snabbare på pc. Jag vet inte riktigt varför det är så, om begränsningarna sitter i webbläsarna eller operativsystemet eller en kombination av dessa, men macen är alltid segare. Speciellt lite tyngre sidor med mycket grafik och tabeller. IE är hopplöst på tunga tabeller, det kan ta flera minuter att rita upp en sida på min iBook/500. Netscape är bättre, men IE har andra fördelar som ändå väger över. Men så snabbt som på pc går det aldrig.

1
Bevaka tråden