Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Classic startproblem

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2001-11-13 09:06

Hej. Jag har problem med att starta classic från Macos 10.1.
Hade inte det problemet i 10.04.
Har Classic 9.1 samt 9.1.1 på olika HD. Båda samma problem. Det är när skrivbordet ska visas som systemet inte klarar det. Det hänger sig inte, men klara inte att visa menyn eller montera något.
Om jag avbryter och gör omstart brukar classic boota upp!
Har inte provat med 9.2.1 pga att jag har Sonnet kort och väntar på att de ska fixa programvaran.
Har en IDE disk med två partitioner, Macos 10.1 samt 9.1.1 eng, och fyra SCSI enheter varav två HD.
Har provat det mesta då det gäller att fixa 9.1.1, startat utan tillägg, bygga om skrivbordet mm inget verkar hjälpa, tydligen är inte problemet i classic?
Någon som har några förslag?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2001-11-13 09:21

Om du inte syftar på "OS X-skrivbordet" verkar det som om allt är som det ska !
Classic låter dig inte se skrivbordet på det sätt som när man startar upp i Mac OS 9, utan finns bara i bakgrunden för att kunna köra "gamla" program.

"Classic" är alltså ett program som startar upp OS 9 inuti OS X, typ.

Prova starta något "gammalt" program, ex PhotoShop, Word 2001, Skriv text. Då ser du det "gamla" äpplet och en klassisk (!) menyrad och allt ska funka som vanligt. (Utom skrivbordet då, som finns i "Desktop folder" på den partition där du har det system "Classic" använder att starta från)

[ 13-11-2001: Meddelandet ändrat av: spacemanspiff ]

  • Medlem
  • 2001-11-13 09:35

Felet är när Classic startar i macos 10.1, oberoende av om jag startar det automatiskt, eller startar classic program. När starten av classic hunnit till sista skedet, då det går att se skrivbordet i classic en kort stund. Då "hänger" det sig eller går i loop. Ett Classicprogram kan inte starta alls då. Det enda är att avbryta uppstarten och starta om classic, då brukar den starta.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2001-11-13 10:06

Ok...
Glöm då min något överpedagogiska förklaring :rolleyes: ...

Vad kan det bero på då?
Kanske går det att kasta inställningarna för Classic?

(System/Library/PreferencePanes/Classic.prefPane)

Har aldrig povat detta själv, men det borde inte vara något problem?

Men kasta inte /System/Library/PreferencePanes/Classic.prefPane
Det är inställningsprogrammet dvs där man ändrar inställningarna och inte själva inställningarna.
Inställningsfilen ligger någon annan stans. Men jag hittar den inte.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2001-11-13 10:46
Citat:

Skapades ursprungligen av: Markus Johansson:
Men kasta inte /System/Library/PreferencePanes/Classic.prefPane
Det är inställningsprogrammet dvs där man ändrar inställningarna och inte själva inställningarna.
Inställningsfilen ligger någon annan stans. Men jag hittar den inte.

Ja naturligtvis! Vilken groda!

Det borde ju vara i User/"användare"/Library/Preferences som inställnngarna finns. Eller?

  • Medlem
  • 2001-11-13 12:13

Jag har provat med att ta bort de yttre SCSI enheterna, vilket inte gjorde någon skillnad. Det som har tillkommit är att uppstarten krashar ibland i Classic, men gör jag omstart så kan den starta med samma tillägg. Felet flyttar sig till System 9.1.1 start efter start av Classic i macosx. Men då är det bara att starta om igen så går 9.1.1 igång, med samma tillägg.
Har märkt att start utan tillägg (från System preferences) då startar classic upp lättare, men vissa behövs för att jag ska kunna arbeta. Ska försöka kolla vilket som orsakar felet.

1
Bevaka tråden