Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CPU-effektivaste webbläsaren?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilken av de typ sju populära navigatorerna drar minst processorkraft? Syftar särskilt på när programmet har varit öppet väldigt lång tid och när många fönster är öppna samtidigt.

Jag underkänner Safari direkt eftersom processorn pendlar mellan 30-90% (40-50 oftast). Kan inte förstå varför en simpel webbläsare kan förbruka så här mycket. Max 10% vore mera rimligt. Vill inte att fläktarna i min iMac G5 ska gå på högvarv när jag knappt gör något.

Men tillbaka till frågan, vilken är effektivast?

• Oregistrerad
  • 2005-02-08 19:24

Vilken som helst med *censur för sådant nämner vi inte här*

Hiskelig processorlast

Ursprungligen av Kristian B:

Jag underkänner Safari direkt eftersom processorn pendlar mellan 30-90% (40-50 oftast). Kan inte förstå varför en simpel webbläsare kan förbruka så här mycket. Max 10% vore mera rimligt. Vill inte att fläktarna i min iMac G5 ska gå på högvarv när jag knappt gör något.
Men tillbaka till frågan, vilken är effektivast?

Måste vara nåt vajsing när safarin drar så mycket "kräm". Har både Safari och Opera igång och det drar inte mer än några procent.

Drar man igång aftonbladet.se med all dess reklam så är 70-80% aktivitet inget ovanligt med Safari. Aftonbladet är nog den tyngsta sidan jag känner till även fast man sitter på fast 100mbit lina

Jag har märkt att Safari kan komma upp i 30-40, ibland 50% processorbelastning trots att man inte gör något med programmet - till och med utan fönster öppna. Problemet löses lätt genom att avsluta och starta Safari igen. Känns som något mysko med cache-filer eller minnet.

Jag her haft igång Safari i 29 timmar och den drar inte mer än 4-5% (utan fönster öppna). Har en AluBook 1,5 Ghz.

J.

Borde tillägga att det jag upplevde i ovanstående inlägg var efter ett par dagars användning.

Det här är läget just nu. Jag har 36 "vanliga" webbsidor öppna varav 30 är minimerade till docken. När jag skriver detta tuggar Safari på 35-48%. Som mest har jag sett 90%, det verkar lite väl extremt.

Från aktivitetskontrollen:
360 Safari kristian 45,40 10 263,29 MB 612,54 MB

1
Bevaka tråden