- Zaphod
- Medlem ●
- International user
Ok, nu har första tankarna och kritiken lagt sig och en del har hunnit använda OSX 10.1 i ett tag nu. Jag vill då veta vad ni tycker. DVD? SMB? Nätverk i övrigt? Skrivare? Stöd för kameror/hårdvara och ALLT ni har en åsikt om, det behöver inte bara vara skillnader från 10.0 ni rapporterar om utan allt, allt om OSX med andra ord
Själv anser jag att DVD funkar bättre än på något annat system (winblows systemen inräknade) samt även TVns DVD spelare. Skrivar stödet är underbart, koppla in en ny USB skrivare och den är vald och färdig att använda, perfekt SMB har jag inte hunnit prova mot en PC... Men nätverk funkar varierat bra, ibland funkar det som OS9 ibland bättre... Det måste jag prova på lite mer innan jag säger mycket mer. Digitalkamera stödet är redigt bra enligt mig.
OSX som system... Jag vet inte hur jag kunde leva utan det i alla dessa år... Den som väntar på något gott
Mina tankar:
- SMB. Nåja, så toppen var det ju inte. Visst det är bra att det finns där men implementeringen är kass, vem vill hålla på med "Äpple-K, CIFS://Server..." i all evighet. Tyvärr strular Dave 3.1 också ibland.
- DVD. Ingen kommentar. Har inte provat det mer än kort på jobbet.
- Prestanda. På en G4/450/256 dyker "badbollen" fortfarande upp ibland. Uppstart och inloggning är dock suveräna, kanske att uppstarten kan pressas lite till (XP är snabbare, Steve). Dockan hänger sig lite ibland och musen måste bli snabbare (maxhastigheten idag är för låg och det ska inte vara nödvändigt att gå in i Terminalen för att ändra en sådan sak.
- Stabilitet. Rockar fett! Systemet är mega-stabilt. Inget av Apples egna program har kraschat hittills. 3-partsprogram avslutas ibland men inget som man blir lidande av. (Jag stoppade i USB-sladden från en HP-skrivare i en Win 2000-burk häromdagen... Pang! Blue screen of Death och hard reboot var enda lösningen.) På macen sliter och drar jag i alla sladdar utan att den säger något alls.
- Terminalen. SSH har blivit mycket snabbare. Tidigare fick jag alltid vänta innan jag kunde logga in, Numera kommer lösenordsprompten direkt och då menar jag verkligen direkt!
- Classic. Med 9.2.1 är Classic snabbt och stabilt. Precis som det skall vara. Och tusen tack för att skrivborden numera är de samma i båda miljöerna.
- Prefs. Lättare att arbeta med än tidigare. Tyvärr nollställer/ändrar sig vissa inställningar ibland.
- Drivrutiner. Nåja, skrivarna finns ju där men om de är så färdiga vet jag inte. De tycks uppdateras varje dag. Jag saknar också fortfarnde stöd för min externa Freecom USB Portable-brännare i iTunes och i Findern. Den funkar dock för Toast i Classic men det är ju bara en nödlösning.
- Men varför är Seti@Home så låååååångsamt?
[ 13-11-2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]
Om du tycker musen är för slå så ska du ladda ner Turbo Mouse (sök på versiontracker.com). Den fungerar som ett tillägg och snabbar upp musen dunder mkt + att man slipper "klister" effekten. Prova det!
I övrigt vill jag bara ha program/spel och möjlighe att ställa in dockan och GUIt mycket mer.. Och så vore det trevligtom jag kunde få vår gamla skrivare att funka över AppleTalk..
Efter att sett presentationen av 10.1 fick jag en falsk förhoppning om att problemet nätverk Mac-PC skulle vara ett minne blott. Där misstog jag mig och jag har under åtskilliga timmar försökt koppla samman en Mac med OS 10.1 med en PC men uppenbarligen behövs fortfarande tredjepartprogram för att dela filer mellan mac och PC...
Eller har någon en lösning på det!?
Bortsett från detta personliga missnöje med PC-nätverket så har jag verkligen inga som helst invändningar. Mitt system har tuffat utan krasher, snyggt som bara den, och uppkopplingen mot andra UNIX-system går ju alldeles utmärkt!!
Jag tycker det är helt suveränt, men det skulle inte skada om man problemfritt kunde dela filer med PC-burkar i ett nätverk utan en massa tredjepartstillverkare!!
/JO
[ 13-11-2001: Meddelandet ändrat av: Jont Olof ]
Några tankar om OS X:
Ja det var ju det där med prestandan...
Gick tillbaks till 9:an och arbetade med fem-sex program och det kändes faktiskt bra mycket rappare än i X! (TiBook 500/250.
Här måste Apple åstadkomma bättre!
Aqua är seeegt jämförelsevis med OS 9 - tyvärr, för snyggare OS är nog svårt att hitta!
Känns helt enkelt inte lika distinkt som det gamla grå trista OS 9 - antar att det är alla skuggor och kantutjämning...
Stabiliteten i OS X är dock oslagbar (100%).
Dockan - Kanon!
Columnview - Super!
Classic - Mycket bra, men saknar stöd för flerknappsmus med scrollhjul i Classic.
Drivrutiner till Logitech för X - Vill ha! (Men det kan man ju inte lasta Apple för att det inte finns) Stöd för flerknappsmus och scrollhjul är ju bra att det finns!
Skärmsläckaren - läckert med "suget" i bilderna som växlas! (och hög kvalla på bilderna!)
Tycker att OS X är toppen överlag. Vill bara känna att det blixtrar farm utan att köpa en MP G5:a...
10.1.1 är tydligen släppt ...
Jag harvar fram på 9.2.1 så jag har inte testat att ta hem.
Jag förstår inte alla klagomål över SMB stödet, hur smidigt som helst. Ok, jag har aldrig kört Dave, provade Sharity ett tag men det strulade för mycket. Det inbyggda stödet är mycket stabilare i mitt tycke. Man behöver ju bara skriva in smb://.... etc en gång och sedan lägga alias till olika shares i dockan. Sedan är det bara att klicka på dem när man vill komma åt dem nästa gång, smidigt. Jag kan ju hålla med om att det kan vara jobbigt att behöva ta reda på IP eller DNS namn första gången. Men det känns ändå som bagateller jämfört med att äntligen kunna göra backuper etc på företagets NT servrar (finns ingen som helst önskan att stödja Mac där jag jobbar, vi är bara 4 av 150 personer). Är även i övrigt nöjd än så länge. Har bara kört 10.1 i ett par veckor. Har köpt min första UNIX bok! Återkommer!
Visst, för tillfället funkar SMB bättre än Dave 3.1.
Vad jag dock inte gillar är alla "."-filer och "._"-filer som smb skriver på PC-disken. Det gör inte Dave.
Och SMB saknar fortfarande NetBios-stöd!
Det är med 10.1 som man märker att det förr eller senare kommer en dag då man kommer kunna använda OS X till att faktiskt jobba i. Någon gång nästa vår när både Photoshop och Illustrator etc. finns i snygga snabba OS X-versioner finns det ju ingen anledning att sitta i OS 9 och harva.
Förutom en avgörande anledning då - grafikprestandan!
Visst, "live window dragging" fungerar oerhört bra, dockan flyter på mjukt, men scrollhastigheten är ju ett skämt! Man får en chock när man startar om till OS 9 och scrollar i Explorer.
I OS X känns scrollningen på min G4/400 ungefär som den gjorde i Netscape 3 på min Performa 6200... Och detta lär ju enligt vissa bero på att scrollningen i OS X sköts av quartz, som inte kan använda sig av grafikkortets 2D-acceleration.
Om inte Apple fixar detta, och på något vis får igång 2D-accelerationen, har jag svårt att se hur man ska få folk som jobbar med tung grafik och liknande att gå över till OS X. Även om det snart är dags för G5or kan inte Apple överge alla som trodde att deras G4or skulle fungera finfint i OS X. Eller så får de dela ut gratis quartz-acceleratorer som man kan skruva fast ovanpå sitt stackars Rage 128
Sedan är det ju också lite trist att Itunes (även version 2) är så processorintensivt, man känner verkligen hur det suger upp 20-30% av processorkraften.
Så... de har en hel del kvar att optimera, även om de kommit en bit på vägen
Jag skaffade 10.1 direkt när det släpptes i Sverige (engelsk version i september). Det har fungerat ypperligt.
Jag är nöjd med prestandan på min G4/450 MP, 768 MB RAM och Rage 128Pro. Systemet är också stabilt och jag har märkt ordentlig prestandahöjning jämfört med 9.x. MP-stödet är suveränt och det flyger verkligen fram i jämförelse med min föregående G4/400 (som jag körde Public Beta på).
Det jag framförallt uppskattar är PDF-stödet, MP-hanteringen, gränsnittet, möjligheterna till Terminalarbete, filhanteringen, programmen m.m.
Framförallt har PDF-stödet och utskriftsmöjligheterna varit en välsignelse, bl.a för de goda möjligheterna att spara ner webbsidor på ett snyggt sätt.
Jag gillar också att surfandet under X känns snärtigara än under 9.x. Nu surfar jag med Mozilla 0.9.5+NB, Opera, OmniWeb och Internet Explorer. iCab är också på väg in.
DVD-spelaren uppskattas av mig, eftersom jag kör alla mina filmer via G4:an (började med det på min förra maskin).
Mac OS X är också mycket effektivt. Jag startade 38 program på en kompis Cube (192 MB RAM) och spelade en DVD-film samtidigt. Filmen spelades utan minsta avbrott eller förlorad synk, trots att jag körde diverse Classic-program (Photoshop, InDesign) och en massa OS X-program samtidigt. Systemet klarade lasten utan problem, även om det till slut blev lite segt.
För mig är OS X det största lyftet sedan jag började använda Mac (efter att ha bytt från PC.
Efter att nu i helgen installerat OS X 10.1 så är det ju riktigt roligt att sätta sig vid datorn.
Tycker inte det går så trögt så man retar sig på det, klart det känns ju lite rappare i 9.x men vadå OS X är ju så mycket snyggare så det tycker jag man kan stå ut med.
Ett problem som jag ser det är att det inte finns så mycket program till OS X något irriterande att man skall sitta och växla mellan olika system, och långt ifrån alla program fungerar ju i classic läget.
Men jag tror så fort det börjar komma lite program till OS X så kommer det att bli ett riktigt klockrent system.
Mitt slutomdöme blir alltså, mycket lovande.
Har installerat 10.1 nu och tycker det verkar schysst. Märkbart snabbare och flera saker är snyggare än tidigare tex. tycker jag att många inställningspaneler fått snyggare layout. Något som fortfarande är lika fult är den hemska rutan som kommer fram då man kopierar något. Samma ruta i Mac OS 8-9 är perfekt. Precis den informationen man vill ha och om man vill se mer kan man göra det. Riktigt snygg och mycket bättre än den som finns i Windows. Men i Mac OS X är det ett förkrympt fönster som ändrar storlek lite då och då samt har en scrollbar som inte används. Bedrövlig helt enkelt.
En annan sak som är fult är textrutor med randig bakgrund. De förekommer frekvent i installationsprogram.
Att man inte kan mata ut skivor i kolumnvy då man har något markerat på skivan i samma fönster är dumt.
Även om man väljer att man vill ha svensk tangentbordslayout och allt sådant under installationen så ställs ändå alla internationella inställningar till US standard.
Apple borde förbättra sitt installationsprogram så pass mycket att alla program som inte bara är att kopiera in på hårddisken installeras med detta standardprogram. Det är irriterande med alla olika mer eller mindre skumma installationsprogram när det är nog med ett enda.
Det skulle vara schysst med en till "dock" med hårddiskar och andra skivor på.
I Mac OS X 10.0.X öppnas ett nytt Finderfönster när man trycker på Finderikonen och samtidigt har Finder som aktiv applikation, det görs det inte i 10.1 vilket är lite irriterande.
Näe...efter två dagar med 10.1 känner jag mig besviken. Tre omstarter idag och precis nyss skar det ihop med MS explorer-musen. Skrivaren fungerar bristfälligt (jodå, jag har laddat ner drivrutiner)
Docken lämnar grå fält på skärmen och DVD texten hamnar på sniskan (även om bildkvalitén och stabiliteten i DVDn är 100%
Vad hittar jag för skit imorgon tro
Har jag gjort nåt galet tror ni? (10.1 sv. + 9.2.1)
Anders
En till skum bug är i installationprogrammet som man använder till .pkg-filer. När jag installerar drivrutinerna till mitt Asante-kort så stod det att installationen skulle ta 100 MB om jag valde att installera på den interna IDE-disken som Mac OS X ligger på men bara 512 KB om jag ville installera på den interna SCSI-disken.
Nästan alla installerare har den buggen.
Skapades ursprungligen av: Atrus:
Nästan alla installerare har den buggen.
Jag tror inte jag stött på något likanande förut men andra installationsprogram, tycker att det är en ganska dum bug. Inte jättekritisk men väldigt ful. Kan de inte ens räkna ut en sådan enkel sak som storleken på några filer?
Märkte just en väldigt skum grej. Jag kan inte markera flera filer/mappar i Finder med shift eller äppletangenten! Någon annan som råkat ut för samma sak i 10.1.1?
Fungerar här, testat starta om?
Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Fungerar här, testat starta om?
Ja men problemet kvarstår. Kanske beror på kensington-musen eller något. Något skumt är det i alla fall. Det händer ofta, speciellt i OmniWeb, att musklick inte registreras och att fönster som ligger i förgrunden och som man aktivt flyttar omkring och klickar i fortfarande är inaktiva med transparent fönsterkant. Och nu snackar vi en helt fräsch installation av OS X 10.1 på en tom hårddisk och sedan direkt uppdaterad med alla släppta uppdateringar.
Ännu ett meddelande från forumets minst imponerade sorgebarn
Alltså: Jag jobbar med sv. 10.1. Så snart jag rör siffer-paden så slutar musklick att fungera!! Pekaren rör sig men klicket funkar inte! (MS Intellimouse explorer). Problemet uppstår ej om jag använder siffrorna i ´övre raden´.
Vad är problemet? Jag har försökt att hitta några drivrutiner å sånt på nätet, men tror bara jag hittat till 9.x.
Hjälp mig...snälla!
Anders