Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oanat MP3 misstag

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kära macvänner:
Min kollega har fått en Sony walkman NW-HD1 i tron om att denna skulle vara kompatibel med iTunes... men icke! Den föredrar nämligen musikformatet Atrac-3. Problemet är att kollegans digra MP3-bibliotek ligger just på en Mac.

-Så, sitter någon skicklig själ på en smart lösning för att föra över låtarna från iTunes? Det enda gångbara alternativet idag är att bränna en MP3-DVD och låta Sonys programvara konvertera dessa. Vilket tar sjukt lång tid. Alternativet säga till frun att byta till en iPod finns tydligen inte

Vi båda tackar på förhand!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 10:09

Rippa om är jobbigt...
Säga till frun att byta spelare? omöjligt...

Ja, ja... Det enklaste är väl att byta fru då...

Ursprungligen av Pär:

Rippa om är jobbigt...
Säga till frun att byta spelare? omöjligt...

Ja, ja... Det enklaste är väl att byta fru då...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-09 10:16

Att konvertera allt till Sonys Atrac format känns som det sämsta alternativet då det bara är Sony-produkter som spelar formatet vad jag vet.

Rekommenderar pengarna tillbaka på spelaren, skulle aldrig målat in mig i ett sånt hörn.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-09 10:17

Menar du på en Mac eller en Peze? För Sonys sunkiga MD är nära nog totalt inkompatibelt med Mac...
Till Peze finns det några konverterare, men dom suger ganska hårt.
Mitt förslag är att du övertalar din kollega om att det han har fått i handen är lika stenålders som en Sony Walkman från tidigt 80-tal. Och köper en iPod!

MD bah, bara tanken på dylikt får mej att rysa.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-09 10:19

Appropå inget så köpte jag i veckan en bärbar Mp3 CD-spelare, 300kr och 170 låtar på en CD.
Tillochmed det är bättre än MD!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 10:34

Annars finns det ju Sony MP-3 spelare som faktiskt klarar MP3 (hell froze over )
Men är den inköpt under "utlandsresa" så hjälper ju inte det...

Av visst intresse kan dock Sony also said it will offer owners of the NW-HD1 and NW-HD2 players the chance to add MP3 support. vara kanske... Värt att försöka spåra...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-02-09 12:15

har inte sony och apple varit "nära varandra" ett tag.. konstigt att dom inte har ngn konverterare...:-(

Det stämmer som Pär skriver att det går att lämna in sin HD1:a till Sony för uppgradering av firmware så den klarar mp3. Läs mer här

För den som tycker att (den idiotiska) EU-begränsningen av ljudstyrkan i HD3 och HD1 är irriterande så kan man göra så här.

Eftersom Sony är inofficiell världsmästare på att messa upp mjukvara så kanske den inte fungerar med iTunes ändå, men man slipper i alla fall konverteringen från MP3 -> ATRAC3 som blir vansinnigt mycket sämre än både CD -> ATRAC3 och CD -> MP3.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-09 15:49

Vad hände med vinylen?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 17:01
Ursprungligen av viga:

Vad hände med vinylen?

Vill du ha en vinylklädd MP3-spelare?
Duger det inte med ett skin i vinyl till iPoden?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-09 17:09

sorry.. bara en liten nostalgitripp...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 17:32
Ursprungligen av viga:

sorry.. bara en liten nostalgitripp...

Förstår så väl

Fast jag begriper inte hur man skall få plats med en Decca Maroon inne i iPod Shufflen...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-09 17:37

Steve o companu hade säkert kommit på något sätt.. ¨

... eller implementera en feature så man kan scratcha med clickwheel ! Hade varit skitkoolt!

Läste i någon brittisk tidning att en stor anledning till att Sonys spelare spöar allt annat när det gäller batteritid var att det var mindre processorkrävande att dekoda ATRAC3-spår än MP3-dito. Speltiden (som är jättefin) för NW-HD3 gäller vid uppspelning av ATRAC3-filer med en bitrate om 64 kbps. Kör man högre kvalitet eller MP3 så sjunker tiden en hel del.

I övrigt har ju Sony en ganska god tradition när det gäller långa speltider – min gamla CMD-Z1-mobil spöade allt annat på den tiden och digitalkamerorna har ju sin trevliga listning av antalet kvarvarande minuter batteritid. Min MiniDisc kramade ut 100 timmar ur en liten Ni-MH-cell. Tänk om podarna kunde matcha det...

Thevil,
Spelade den vekligen MP3? Var det inte bara ATRAC3 som gällde på den tiden?

1
Bevaka tråden