Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.3.8 släppt!

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Funkar klockers på båda två PB maskinerna jag har i min besittning just nu.

/M

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-10 00:26

Mail var bra mycket snabbare nu

Installerar nu. Datorn känns redan... Typiskt thevil att ha det roliga för sig själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 00:53

japp.. mail blev snabbare annars var det ej så stor skillnad....

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 09:52

Locket på min iBook smällde ihop efter uppdateringen!

Ursprungligen av PF:

Locket på min iBook smällde ihop efter uppdateringen!

Som en björnsax?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-10 11:02

smurf, jag har fått samma problem. Behöver bara starta ettt program för att dom ska gå igång och går man in på aftonbladets hemsida så har man fått sig ett portabelt ventilationssytem.
Innan uppdateringen har fläktarna nästan aldrig gått på högvarv. Enda gången det hänt var när jag renderade i maya, renderade i FCP, renderade i livetype och lekte med soundtrack samtidigt. Annars har det aldrig hänt förrut.
Väldigt irriterande att dom bara går igång i onödan.

Fläktarna

Har också märkt at fläktarna vill varva upp lite efter att lagt in 10.3.8, inte extremt, men nåt verkar i alla fall ha hänt...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-02-10 09:52

Jag vill ha min iSync-uppdatering. Tycker faan det är på tiden nu. iSync har faan inte uppdaterats sen ABBA-tiden.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-11 09:26
Ursprungligen av xtimmyx:

Jag vill ha min iSync-uppdatering. Tycker faan det är på tiden nu. iSync har faan inte uppdaterats sen ABBA-tiden.

Men var det int du som hade en finne på örat?!!
Det måste vara det. Apple står ju för design

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 09:55

"Take A Sync On Me" var ju en stor hit. Minsann. Och "Sync you for the music". "When iSynced the Teacher" var också fin.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-02-10 10:34

På vår dp 1.8 ghz går fläktarna i gång också, irriterande.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-02-10 10:43
Ursprungligen av PF:

"Take A Sync On Me" var ju en stor hit. Minsann. Och "Sync you for the music". "When iSynced the Teacher" var också fin.

Haha precis ;). Nej men ärligt talat måste dom faan ta tag i iSync snart. Det var ju grymt länge sen (ok inte sen ABBA-tiden) som dom uppdaterade det. Och om dom ska hålla på att vänta såhär jävla länge kommer dom aldrig hinna ifatt alla nya mobiler och handdatorer. Jag tankar uppdateringen nu till min PB 12" 1Ghz, jag skriver om mina fläktar får stinget.

Jag fick upp menyn för amerikanskt tangentbord efter uppdateringen, var tvungen att stänga av den för att slippa svenska flaggan uppe i högra hörnet.

Testar att uppdatera vår Mac mini med Mac OS X Server 10.3.8 nu - återkommer om det fungerar (10.3.7 fungerar ju inte som bekant).

[QUOTE="Björnström"]Jag fick upp menyn för amerikanskt tangentbord efter uppdateringen, var tvungen att stänga av den för att slippa svenska flaggan uppe i högra hörnet.

Har samma problem. Min iMac startar upp med Amerikanskt tangenbord, omstart hjälper inte.
Ett annat problem som förmodligen är orsakat av uppdateringen finns i Dreamweaver MX 2004.
Vid uppstart och öppna/spara dokument bjuder DW på detta:

"The following translators were not loaded due to errors:
ASP.NAV.htm: has configuration information that is invalid"

Går inte att spara så jag är med andra ord oförmögen att arbeta, lagom roligt.

Det här med amerikanskt tangentbord, har du lagt in en egen bakgrundsbild?
Om du har gjort det, har den rätt "efternamn" dvs .jpg eller annat som apple godkänt?

Mac mini kör nu Mac OS X Server 10.3.8 utan problem.

Det vet väl de flesta men ag säger det ändå: Jag har för vana att ta ut alla USB/firewire-sladdar ur datorn innan jag uppgraderar. Det kan annars ställa till problem.

/Stefan Swales

Alltså det här med fläktar... Kan det vara medvetet? Kan apple ha upptäckt att processorn blir för varm utan att fläkten sätter igång och sänkt gränsen?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-10 12:30

ddet tror jag inte, varför skulle fläktarna gå igång när man går in på en tung hemsida med massa jobbig reklam överallt (aftonbladets). Och datorerna har ju överlevt utan problem innan så för varma tror jag inte dom blir.

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-02-10 13:11

Hade just skrivit ett inlägg till en som pajat sin iMac med att missa FW 4.1.9 innan OSX installation när 10.3.8 kom igår kväll, så tanken flög - bara inte hela datorn brinner upp efter intallationen!

Jojo, det tog ca 3 timmar att komma tillbaka - varför - jo, jag har inte allt precis som Apple vill i min programmapp - då skulle jag få scrolla hela tiden - jag har alltså mkt grejor där. så jag har lagt in en hel del i mappar med lämpliga namn, som tex spel, web, verktyg osv (tom Apple själva har ju en verktygsmapp där).

Som tur är har jag alltid en spegling (identisk backup) av min startdisk, så det var lätt att se efter vad som hänt. Men det tog som sagt ändå 3 tim att städa upp efter skadan 10.3.8 hade gjort!

Datorn startade tex med svart skärm eftersom endast ett par skärminställningar på 77 Hz var kvar efter uppdaten och min 19" TFT klarar inte det.

10.3.8 uppdate uppdaterar 10 Apple-program som måste ligga i Roten på Programmappen - i annat fall sabbas alla deras funktion, bla alla systeminställningar!
De 10 programmen är:

Adressbok
Mail
Calculator
Preview
Typsnittsbok
Safari
Image Capture
Stickies
Internet Connect
System Preferences

OBServera att de alla visar ett svenskt namn i vår Programmapp men filen heter egentligen något annat engelskt.

För att återställa en sabbad disk, måste man:

1) Slänga alla halva nya Apple-program som ligger i programmappen av ovanstående (Uppdateringen lägger dit filer med ca 10-50% av det som ska vara där - resten ska komma från de gamla versionerna, som jag ju inte hade där!)

2) Lägg tillbaks orginalprogrammen från 10.3 7 på rotnivå i programmappen.

3) Gå in i mappen receipts i Bibliotek på startskivan och kasta bort en fil som heter MacOS X 10.3.8 denna hindrar nämligen installern att installera om 10.3.8. (Motsvarande receipt för MacOS X 10.3.7 hindrade inte en ominstallation, så det är märkligt Apple tagit bort denna ypperliga möjlighet nu. Det finns ju ingen bättre beprövad metod att fixa MacOS X problem numera, än att köra om MacOS X 10.3.7 combo-installern. Detta går alltså inte med MacOS X 10.3.8 combo!)

4) Gör om MacOS X 10.3.8 updaten! Nu ska allt bli rätt igen!

Löste problem med att det inte kom upp någon tom skiva på skrivbordet.

10.3.8 ändrade tydligen i Systeminställningar.
Öppnade CD och DVD och såg att det stod fråga efter åtgärd när tom CD matas in.
Ändrade till Öppna Finder

Varför det betedde sig på detta viset får någon programmare hos Apple svara på

Nu funkar det att bränna med ikonen BRÄNN i verktygsraden

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-10 15:41
Ursprungligen av nr3:

ddet tror jag inte, varför skulle fläktarna gå igång när man går in på en tung hemsida med massa jobbig reklam överallt (aftonbladets). Och datorerna har ju överlevt utan problem innan så för varma tror jag inte dom blir.

FYI:
Aftonbladet kör med massa flashreklam. Som alla vet är flash inte världens mest optimerade programvara och den tuggar massvis med CPU. T.ex så ligger min PB 1.33Ghz på runt 80% CPU om jag går in på aftonblaskan med aktiverade insticksfiler.

Samma på Windows, bara o dra upp aktivitetshanteraren och kolla på CPU användningen.

Vad jag har hört ska detta vara fixat i nästa stora version av Flash.

mvh
b0bben, som har en kylig PB när han e på aftonbladet.se

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-10 13:48

Kunde inte installera 10.3.8 alls, fick ett obestämt fel tills jag tog ut mina crucial-minnen och installerade om allt, inte särskilt kul men nu funkar det i alla fall och min G5:a låter som vanligt, tycker inte att fläktarna snurrar mer än de gjorde förut.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-10 14:12
Ursprungligen av jarviz:

Kunde inte installera 10.3.8 alls, fick ett obestämt fel tills jag tog ut mina crucial-minnen och installerade om allt, inte särskilt kul men nu funkar det i alla fall och min G5:a låter som vanligt, tycker inte att fläktarna snurrar mer än de gjorde förut.

Hmm... Får jag ändra mig? Min dator bestämde sig helt plötsligt för att emulera en jetmotor, det har den inte gjort förut

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-02-10 14:39

Värst vad bekymmer uppdateringen verkar ha orsakat - om än i spridda skurar som det tycks. Jag som för en gångs skull såg flera skäl att uppdatera givet specifikationerna (har bland annat haft just problemet med att PB:en vaknar från vila med svart skärm = omstartsbehov - och detta ganska frekvent dessutom). "Hängslen och livrem-strategin" får väl att bli att både vänta någon vecka och därtill vidta alla här listade åtgärder med avstängningar och urkopplingar när man väl uppdaterar.

Ursprungligen av jarviz:

Hmm... Får jag ändra mig? Min dator bestämde sig helt plötsligt för att emulera en jetmotor, det har den inte gjort förut

Jag har en dual 1.8GHz G5 och den har varvat upp fläktarna ett par gånger på ett sätt som den inte gjort innan (under drift - låter rejält).

Ursprungligen av Björnström:

Jag har en dual 1.8GHz G5 och den har varvat upp fläktarna ett par gånger på ett sätt som den inte gjort innan (under drift - låter rejält).

Min dual 2.5GHz G5 varvar upp för inget efter att jag installerat 10.3.8, dock har jag ju färre fläktar än vad Martin har men jag tycker det e rätt jobbigt..

Fläktarna ligger å lurpassar å bara väntar på att få gå upp i varv känns det som..

Att alla ska ha så bråttom med system uppdateringar....jag väntar minst 1 vecka innan jag uppdaterar, har ju hänt många ggr att Apple faktiskt drar tillbaka uppdateringar pga div buggar.

/Gee

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-10 18:17
Ursprungligen av GeeFourMan:

Att alla ska ha så bråttom med system uppdateringar....jag väntar minst 1 vecka innan jag uppdaterar, har ju hänt många ggr att Apple faktiskt drar tillbaka uppdateringar pga div buggar.

/Gee

Tänk om alla resonerade så...Då hade vi alla suttit med OS 8.1 eller nåt. Skämt åsido; jag håller med dig. Jag vågar helt enkelt inte uppdatera efter att läst denna tråd. Jag väntar minst en vecka eller två (som jag brukar göra).

Bevaka tråden