Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tabba mellan knappar.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 00:15

Hej!

I Windows kan man använda tabb för att hoppa emellan olika knappar, exempelvis "ok" eller "avbryt". Finns det något likvärdigt sätt att göra i OSX?

Och sen ytterligare en sak, i finder har man en vänster- och en höger kolumn. Den vänstra kan man enkelt bläddra fram och tillbaks i filer och mappar med piltangenterna. Den vänstra kolumnen men ens egna genvägar, nätvärk etc fungerar inte piltangenterna på. Finns det något trevligt komando för att växla visning även där?

Tack på förhand!

Ursprungligen av KoTTeN:

Hej!

I Windows kan man använda tabb för att hoppa emellan olika knappar, exempelvis "ok" eller "avbryt". Finns det något likvärdigt sätt att göra i OSX?

I Os X brukar man använda sig av första bokstaven i ordet
Tryck t ex control + eject så år du fram en dialogruta, testa att trycka S:)

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 00:26

Smart! Dock känns det ganska klumpigt att behöva lista till sig vad den engelska bokstaven kan vara. Fungerar inte heller när man har formulärsfält, exempelvis inloggning. Finns det inget annat sätt?

Tack för ett verkligen snabbt svar.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-10 06:53

Ja, och sen då? Det ger ju inte mycket mer än det som diskuterats här innan. Jag är med en PC-switcher och saknar TAB med... Men det är nog det enda jag riktigt saknar iofs.

Ursprungligen av nubi:

Ja, och sen då? Det ger ju inte mycket mer än det som diskuterats här innan. Jag är med en PC-switcher och saknar TAB med... Men det är nog det enda jag riktigt saknar iofs.

Har du verkligen testat det som beskrivs(?) Det ger ju möjlighet att "tabba" mellan knappar och välja i listor med piltangenter, mm.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-10 07:44
Ursprungligen av Anders Isaksson:

Har du verkligen testat det som beskrivs(?) Det ger ju möjlighet att "tabba" mellan knappar och välja i listor med piltangenter, mm.

Det skrevs inte mycket, jag kollade runt i dialogen ja, men exakt vilken inställning gör det då?
"Växla fokus för alla reglage inuti fönster"? (Den hoppar bara mellan två fält i en dialog vad jag kan se), något annat val i den dialogen som gör det efterfrågade hittar jag inte, dessutom verkar TAB bara reserverad och får inte användas som tangent för någon tangentbordstjänst. Du får det att låta som jag är helt pantad, kanske är jag det då, men jag begriper verkligen inte hur ni lyckas med det som efterfrågas, hade jag gjort det hade jag såklart inte frågat igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 08:14

Utökad förklaring:
När "tangentbordstjänster" (full keyboard access) är påslaget ser man en tunn blå ram i alla dialogrutor, som markerar vilket alternativ som är aktivt. Denna kan man flytta med tab-tangenten. Bekräftar gör man med space. Enter-tangenten gäller fortfarande för att bekräfta den fyllda knappen.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 11:32

Det här verkar vara det jag är ute efter!
Tackar så mycket!

1
Bevaka tråden