Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Håller på att få panik... (installera om OSX)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-10 10:49

Jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig med det här, min PM G5 har hållit på och strulat ett tag nu, program har kraschat till höger och vänster men trots att jag har testat alla de vanliga sätten (permissions, plist-filer osv.) så har de bara fortsatt. Därför trodde jag att hårddisken på något sätt blivit korrumperad eller att något att större fel uppstått så jag bestämde mig för att installera om OSX. Jag gjorde en backup av alla filer på en annan hårddisk och satt glatt in återställningsskivan. Efter de vanliga frågorna och hårddiskformateringen började den installera OSX igen. Drygt 10 min in i installationen stannar den helt plötsligt och säger att "Installation kan inte slutföras. Fel vid läsning av programpaket" (eller något liknande). Det enda alternativet som gavs var omstart. Självklart testade jag att göra samma sak igen och igen men det gjorde ingen skillnad. Så jag testade med en annan återställningsskiva och jag testade på en annan hårddisk men fick samma resultat. Jag förstår verkligen inte vad som är fel men det som oroar mig är det verkar vara hårdvarurelaterat eftersom det inte gjorde någon skillnad vilken hårddisk jag använde eller vilken återställningskiva jag använde. Senaste gången jag såg ett sånt här fel var det på en pc och då behövde moderkortet bytas

All hjälp uppskattas!!

• Oregistrerad
  • 2005-02-10 11:06

Det låter som om du har problem med RAM minnet, testa att flytta/ta ur/byta ut det.

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-10 11:08
Ursprungligen av emilsson:

Det låter som om du har problem med RAM minnet, testa att flytta/ta ur/byta ut det.

Du kan ha rätt men i min erfarenhet (från PC visserligen) ger RAM-problem oförutsägbara fel som dyker upp lite här och var, installationen kollapsar på samma ställe varje gång!

kolla hårdvaran

Om man trycker ned alt medans man botar från installationsskivan så får man alternativet om man vill köra installation eller hårdvarutest, testa testet, kollar bland annat minnesmodulerna...

• Oregistrerad
  • 2005-02-10 11:27
Ursprungligen av jarviz:

Du kan ha rätt men i min erfarenhet (från PC visserligen) ger RAM-problem oförutsägbara fel som dyker upp lite här och var, installationen kollapsar på samma ställe varje gång!

när jag skulle installera om OS X på en Powermac G4:a så dök det precis på samma ställe varje gång, visade sig vara den sista pinnen med 256mb (totalt 1gb ram) som var trasiga. Den använde nog helt enkelt inte minnet förens vid en viss punkt i installationen.

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-10 11:46

Hmm, trodde verkligen inte att det kunde vara RAM-minnet men efter jag hittade den här artikeln: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106692 så bestämde jag mig för att testa att ta ut mina Crucial-pinnar, får se om det funkar bättre nu....

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-10 12:10

Yes!!!

Nu funkar den

Tack så jättemycket för hjälpen, mitt förtroende för mac-communityn har höjts ytterligare några steg. Problemet var precis det som ni beskrev, när jag tog crucial-minnet funkade den perfekt, har precis stoppat tillbaka dem men jag förväntar mig inget problem nu när os x väl är installerat.

Från fråga till lösning på mindre än en timma, vem f-n behöver Apple Support

• Oregistrerad
  • 2005-02-10 13:24

OS X är känsligt när det kommer till minnen, det behöver vara samma latency, etc.

Dina kraschar innan ominstallationen är nog beroende på minnet likväl, så den bästa lösningen är nog att skaffa ny pinnar. Sälj dom du har till någon x86 herre.

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-10 14:47

Sådär gör min också. Jag har 512Mb originalram och 512Mb Kingston (for PoweMac Dual G5), hade elixir förut men bytte dem. Om man kör reset-nvram och låter den stå strömlös ett tag så går det att installera om och maskinen rullar på i någon månad innan den börjar krascha igen.

Funderar på att köpa nytt minne igen men det vetefan om man vågar, det kan ju bli samma krångel med det också och då är det ju än mer pengar i sjön. Jag tycker att G5 dual är lite väl känslig med minnet...

Är det någon som kan rekommendera en minnestilllverkare vars minne garanterat funkar med OSX?

• Oregistrerad
  • 2005-02-10 14:58

Det viktigaste är att minnesparen är lika.

Citat:

Each DIMM can contain 256 and 512 MB (also is capable of 128 MB, 1 GB, and has future expansion ability of 2 GB) of double data rate synchronous dynamic RAM (DDR SDRAM). At least one pair of the RAM expansion slots contains factory installed DIMMs. The Power Mac G5 supports CAS latencies of 2, 2.5, 3, 4, and 5.

Additional DIMMs must be installed in the slots in pairs of the same size. The slot pairs are numbered as indicated in Figure 4-1 and Figure 4-2. When installing additional memory, populate starting with the lowest slot pair numbers. The combined memory of all of the DIMMs installed is configured as a contiguous array of memory.

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-10 15:00

Jag har livstidsgaranti på mina Crucial minnen så jag ska nog försöka få nya såna, har kört Apple Hardware Test nu också, det var fel på minnena så nu har jag fått det bekräftat i alla fall.

• Medlem
  • 2005-02-10 17:47

Har minneskvaliteten sjunkit det senaste året? Det verkar som runt tio procent är trasiga. Så var det inte förr, det är jag helt säker på.

Problemen gäller både PC, G4 och G5, så det är inte maskinspecifikt.

• Oregistrerad
  • 2005-02-11 10:11

Ja och nej.

Billigt minne verkar ha blivit sämre, medans dyrt ( 1500+ för 512mb ddr) håller god kvalitet fortfarande. Sen har det nog att göra med att vi har mycket mer minne i datorerna, med 4 pinnar i så ökar chansen för fel en hel del mot 2 pinnar. Sen har OS X inneburit en mycket större känslighet mot dåligt minne. OS 9 kunde ofta tugga på om det dåliga minnet låg ovanför dom 50mb som systemet ungefär tog upp, OS 9 minneshantering var så rudimentär att den fyllde minnet nerifrån och upp vid uppstart så var den första kretsen hel så märkte operativsystemet sällan av det.

Helt plötsligt upplevde jag Logic som väldigt ostabilt men inget annat på gamla studiodatorn (andra program krashade också om jag startade dom efter Logic). Visade sig vara dom sista 768 - 1024mb RAM som var trasiga. Logic var det enda som använde nog med minne för att nå upp till den kretsen.

1
Bevaka tråden