Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

osynk i fcp

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 00:14

Hej!

Jag har fångat in några filer till hd. I FCP så är ljudet i osynk med bild. Allt ser ut att stämma i inställningar. Ljudet är 48Khz, 16 bit och aud format är 32 bitar. Trots detta så är det liiiiite i osynk, kanske 2 sekunder.

Någon som har en idé om vad det kan vara? Jag kanske måste ladda in allt material igen? (3 band, ingen rolig historia) Jag satte capture på 65 minuter. lagom så att det skall räcka att fånga in hela banden utan avbrott. Kanske skall minska till 30 minuter? Det har ju funkat förr med 65 minuter, varför just nu och alla band? Misstänker att jag missat en inställning någonstans. Har letat mig trött i ögonen efter något fel...

/Jonas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-11 15:16

Borde inte vara problem, i äldre versione kunde detta uppstå. Men har du alla uppdateringar och ett rent system, i värsta fall kanske fomateing av hårdisk och ominstallation är lösningen.

Du säger oxå att du har inspelat på 32 k om jag förstår dig rätt, då måste du ställa in på datorn vilket du tankar in, annars uppstår detta.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-11 18:05

Detta problem kan uppstå (i FCP 3) om man använder just Capture Now istället för Capture Clip. Det kan hända med långa klipp också. Dels beror det också på att FCP vill beräkna hur mycket ledigt utrymme det finns på hårddisken efter att man klickat på Capture Now. Om du ändå vill använda Capture Now istället för att markera klippet är det bättre att ställa bandspelaren i paus-läge, trycka på Capture Now och sätta igång bandet efter att det står Waiting för timecode på skärmen.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 20:40
Ursprungligen av Homy:

Detta problem kan uppstå (i FCP 3) om man använder just Capture Now istället för Capture Clip. Det kan hända med långa klipp också. Dels beror det också på att FCP vill beräkna hur mycket ledigt utrymme det finns på hårddisken efter att man klickat på Capture Now. Om du ändå vill använda Capture Now istället för att markera klippet är det bättre att ställa bandspelaren i paus-läge, trycka på Capture Now och sätta igång bandet efter att det står Waiting för timecode på skärmen.

Hmm, intressant. Jag har tidigare haft samma procedur vad gäller inläsning men sist så tryckte jag först på capture now och sedan tryckte jag direkt på play på dvkameran, innan den sa något om waiting for timecode.

Jag skall prova att invänta waiting for timecode denna gång.
Tack!

/Jonas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-13 21:24

O andra sidan har jag kört Capture Now i 2 timmar i ett streck utan problem, ni undrar säkert varför men körde över lite gamla Video8filmer till datorn, tog lite tid innan jag upptäckte att man var tvungen att stänga av controller eller vad det hette som styr kameran, fanns ju ingen tidkod på video8banden som FCP kunde känna av. Men 2 timmar funka helt okej, väntas prova 3 timmar oxå då vissa är inspelat i LP

Ursprungligen av Mickels:

O andra sidan har jag kört Capture Now i 2 timmar i ett streck utan problem, ni undrar säkert varför men körde över lite gamla Video8filmer till datorn, tog lite tid innan jag upptäckte att man var tvungen att stänga av controller eller vad det hette som styr kameran, fanns ju ingen tidkod på video8banden som FCP kunde känna av. Men 2 timmar funka helt okej, väntas prova 3 timmar oxå då vissa är inspelat i LP

Hur spelar du över video8band till dator?

Jag behöver göra det - men har ingen video8 kamera att koppla in (via DV kamera). Men är det det sättet eller gör du på något annat sätt?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-28 18:35
Ursprungligen av Panaga:

Hmm, intressant. Jag har tidigare haft samma procedur vad gäller inläsning men sist så tryckte jag först på capture now och sedan tryckte jag direkt på play på dvkameran, innan den sa något om waiting for timecode.

Jag skall prova att invänta waiting for timecode denna gång.
Tack!

/Jonas

Den här gången gick det smärtfritt. Inga problem alls. Så jag kommer köra den här rutinen framöver.

/Jonas

Ursprungligen av Panaga:

Den här gången gick det smärtfritt. Inga problem alls. Så jag kommer köra den här rutinen framöver.

/Jonas

den rutinen är allra bäst - då det även fungerar helt smärtfritt om du kör med slöare diskar - där det kan ta lång tid innan den hittar disken. Jag vet inte hur FCP tänker i detta fallet - men jag vet att det fanns en bug i FCP 4.0 där den alltid startade kameran innan den hittat hårddisken vilket innebar att ljudet alltid var osynkat. En annan bug i 4.0 gjorde att ljudet låg efter när man tankade ut clip längre än 15 minuter.

Jag vet att allt med in- och utankning fungerar helt smärtfritt i FCP3 - i fyran - fastän alla större saker är fixade i 4.5 - så dyker det upp små saker som ej fungerar i samband med in- och utankning till kamera.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-28 23:33

Ja, datorernas förunderliga värld. Man kan aldrig veta med säkerhet om lösningen är lösningen om ni förstår vad jag menar men jag är glad att det fungerade i ditt fall. Väntar bara på FCP 5...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-01 16:39

Jag kör mina video8filmer via FireWire på min digital8-kamera, himla smidigt format. Precis som på DV, men saknar tidskod, men det funkar. Nästan så man kan säga att kopian blir bättre än orginalet, men så är inte fallet. Ser dock ingen skillnad på kopian jämfört med orginalet.

1
Bevaka tråden