- Gäst
- Oregistrerad ●
Jag har två användare på samma dator med nyaste OSX installerat. Kan jag dela mitt iTunes-bibliotek mellan dessa två och på så vis spela samma låtar på båda användarna? Jag vill ju inte göra kopior av låtarna och ta upp dubbelt så mycket hårddiskutrymme...
Hur gör man detta på enklaste sätt?
...och sen är det strul med att andra användare kanske inte har läsrättigheter till filer du lagt till. Finns så vitt jag vet ingen riktigt bra lösning, men meddela mig gärna om du kommer på någon. Kolla gärna in den här tråden också, frågan har varit uppe ett antal gånger:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=57965
...och sen är det strul med att andra användare kanske inte har läsrättigheter till filer du lagt till.
"Delad" bör man ha både läs och skrivrättigheter till, annars får man väl sätta det...
Men dela kan man ju göra via "rendezvous" utan att göra ett skit (mer än slå på det).
Man spelar ett iTunesbibliotek, strömmat över nätet, som ligger på en annan dator helt enkelt.
"Delad" bör man ha både läs och skrivrättigheter till, annars får man väl sätta det...
Jo, det har man ju såklart, men flyttar man över musik från sin hemmapp, där bara man själv har skrivrättigheter, hänger rättigheterna med filerna till delatmappen. Alltså måste man uppdatera rättigheterna på delat-mappen varje gång man flyttar något dit. Inte så praktiskt.
Men dela kan man ju göra via "rendezvous" utan att göra ett skit (mer än slå på det).
Man spelar ett iTunesbibliotek, strömmat över nätet, som ligger på en annan dator helt enkelt.
Och om man bara har en dator?
Det går att dela bibilotek och även få med ändringar som ena/andra användaren gjort. Nackdelen är att man även är tvungen att ha samma spellistor osv. Allt blir då samma.
Så har har jag gjort (har fungerat sedan iTunesstarten)
1. Musikbilioteket (mappen iTunes) ligger under användaren ”Delat” med läs och skrivrättighet för alla. (Har ni redan ett så kan ni flytta det ni har.)
2. Länka biblioteket i iTunes inställningar till mappen ”iTunes Musik under den Delade användaren.
3. Skapa en mapp döpt till iTunes under din användares musikmapp.
4. Skapa alias av filerna: ”iTunes Music Library”, ”iTunes Musik Library.xml och mappen ”iTunes Musik” och lägg dem i mappen du skapade tidigare.
5. Upprepa för de andra användarna.
Ligger de gamla inställningarna i din hem mapp så flytta dem i säkert förvar till ni ser att allt fungerar. Allt görs på egen risk. Jag vill inte förstöra någons musikliv ;).
Provade detta på en kompis iTunes för Windows med det verkade inte fungera (inte då ialla fall).
Tja.
Ledsen om jag behöver slita upp en tråd från stenåldern men jag undrar fortfarande om det finns en smidig lösning till frågan i rubriken. Just nu känns det meningslöst att ha personliga konton här hemma då man iaf måste använda ett och samma konto så fort iTunes ska på, vilket är rätt ofta.
Jag instämmer.
Det finns visserligen alternativa lösningar men dessa kan jag inte påstå är någon bestående lösning på problemet. Jag hoppas att Apple löser detta när Leopard kommer.
Detsamma gäller även för iphoto.
Skivsamlingen och fotoalbumet brukar vara för hela familjen - det mer privata kan däremot läggas till i sitt user konto.
En lösning för detta har man suktat efter sen man skaffade mac 2003. Nu har jag gett upp hoppet och insett att datorprogram programmeras av ensamma själar höga på Jolt som inte för sitt liv kan förstå att någon skulle vela dela media med andra familjemedlemmar.
lobStar: Ja, den körde jag också ett tag, men efter senaste ominstallationen sket jag i det. Nu kör vi en gemensam mapp, sen får respekltive användare lägga till musik den andra lagt till manuellt.
Med tanke på att Apple TV kommer måste detta ändras. Vart kommer annars all media ifrån - är tanken att man enbart ska ha en användare låst till Apple TV - vem ska då få denna äran i familjen? -Kungen av Fjärrkontrollen - Farsan - alltså jag i familjen.
Nej allvarligt man kan se många problem med detta om de inte blir en lösning och då måste lösningen ske även i OSX.
Är enbart en itunes mapp syncad mot Apple TV, hur bestämms detta och om man inte kan dela mapp mellan användare på ett smidigt sätt skulle det betyda att min fru inte kan köpa musik eller filmer som sedan kan lyssnas på genom Apple TV.
Borde inte det från scratch vara så att itunes mappen låg utanför användarmappen.
Jag har idag mappen på ext. disk och detta funkar ok. Min frus kontos iTunes är kopplat till den mappen - men varje gång jag eller hon köper något nytt måste man lägga till i bibliotek. Otroligt störigt.
Hur är det med fotografier och iPhoto - vart ska familjen lagra alla sina digitala bilder, vem ska få äran. Hemma hos oss ligger alla bilder i mitt konto vilket gör att min fru varken kan titta på dessa eller kan lägga till fler bilder. Om hon ska lägga till bilder blir detta i hennes konto och då börjar det bli en ordentlig oordning bland bilderna.
Nej detta måste ändras - framförallt med tanke på Apple TV.
Med tanke på att Apple TV kommer måste detta ändras. Vart kommer annars all media ifrån - är tanken att man enbart ska ha en användare låst till Apple TV - vem ska då få denna äran i familjen? -Kungen av Fjärrkontrollen - Farsan - alltså jag i familjen.
Nej allvarligt man kan se många problem med detta om de inte blir en lösning och då måste lösningen ske även i OSX.
Är enbart en itunes mapp syncad mot Apple TV, hur bestämms detta och om man inte kan dela mapp mellan användare på ett smidigt sätt skulle det betyda att min fru inte kan köpa musik eller filmer som sedan kan lyssnas på genom Apple TV.
Borde inte det från scratch vara så att itunes mappen låg utanför användarmappen.
Jag har idag mappen på ext. disk och detta funkar ok. Min frus kontos iTunes är kopplat till den mappen - men varje gång jag eller hon köper något nytt måste man lägga till i bibliotek. Otroligt störigt.
Hur är det med fotografier och iPhoto - vart ska familjen lagra alla sina digitala bilder, vem ska få äran. Hemma hos oss ligger alla bilder i mitt konto vilket gör att min fru varken kan titta på dessa eller kan lägga till fler bilder. Om hon ska lägga till bilder blir detta i hennes konto och då börjar det bli en ordentlig oordning bland bilderna.
Nej detta måste ändras - framförallt med tanke på Apple TV.
Håller med dig i allt, och delar samma problem, speciellt med fotona. Idiotiskt.
En lösning är väl att partionera hårddisken (alternativt köpa en extern) där man placerar alla mappar som ska delas (iPhoto, iTunes, etc). Får man problem med rättigheter så borde det bara vara att kryssa i "Ignorera rättigheter på denna volym". Teoretiskt borde det vara det smidigaste sättet, är det någon som har provat?
EDIT: Glömde bort "Prefsen"....de hamnar kanske i varje användares bibliotek och hela konceptet faller i alla fall. (Skyller på att det är tidigt och hjärnan inte har vaknat än).
En lösning är väl att partionera hårddisken (alternativt köpa en extern) där man placerar alla mappar som ska delas (iPhoto, iTunes, etc). Får man problem med rättigheter så borde det bara vara att kryssa i "Ignorera rättigheter på denna volym". Teoretiskt borde det vara det smidigaste sättet, är det någon som har provat?
EDIT: Glömde bort "Prefsen"....de hamnar kanske i varje användares bibliotek och hela konceptet faller i alla fall. (Skyller på att det är tidigt och hjärnan inte har vaknat än).
Tro mig, jag har testat.
Men jag ska testa ett alternativ, som ska funka för iPhoto, med hjälp av ett program som hanterar flera bibliotek. Då kan man lägga ett bibliotek, som innehåller bilder och prefs, på en extern volym som alla kommer åt, sen får varje person välja det biblioteket när den startar iPhoto. Verkar smidigast. Då kan man även ha privata bibliotek i sin egna användarmapp som man kan switcha emellan.
Programmet: http://homepage.mac.com/bwebster/iphotolibrarymanager.html
Men jag väntar med att fixa det till efter iLife o7 och Leopard släpps. Man vet ju aldrig...
Nja, man MÅSTE ju inte synka sitt bibliotek med AppleTV. Två personer i en familj kan ha varsin MB med varsina iPhoto, iTunes-bibliotek. Båda kan streama dessa till Apple-TV. Och kontrolleras via Apple-TV fjärr (förutsatt att datorn med biblioteket är påslagen och på nätet). Så har jag förstått det.
Detta löser ju inte problemet att man inte VILL ha skilda bibliotek...
Jag skulle önska att Apple släppte en home-server. Som man kan ansluta TB med USB-disk. Med OS X server. Fjärrstyrning. Och som kan stå på och dra väldigt lite ström. Och anpassa iTunes och iPhoto till att ha bibliotek delade på sådan server med synk till den lokala laptopen. Så att laptopen blir som en iPod till servern, lixom.
Nej man måste inte men det känns som om en familj gärna har sitt fotoalbum tillgängligt för alla.
Då ska man i sådana fall alltid köra ett familjekonto och där ha saker som alla kommer åt utan lösenord och tjafs.
Jo en Apple homeserver vore fint.
Så här skulle jag gjort:
1.) Flytta hela mappen iTunes till ett ställe där alla användare kommer åt den ex. en delad-mapp eller en extern disk.
2.) Gör ett alias av mappen iTunes och ersätt iTunes-mappen på alla användare med det aliaset.
Nu får alla samma iTunes-bibliotek och de uppdateras när någon lägger till en låt eller spellista utan att varje användare behöver göra något.
Enda nackdelen skulle väl vara att alla får samma spellistor. Mitt tips då är att man gör varsin mapp i iTunes som man lägger sina spellistor i.
För iPhoto fungerar det att ha ett gemensamt iPhoto Library på en gemensam volym - så kör vi hemma.
En gemensam hårddisk finns på LANet, alla konton på samtliga datorer har detta mother of all iPhoto Library som "sitt library" - det spelar då ingen roll vem som lägger till en bild i iPhoto, när någon annan öppnar iPhoto är biblioteket uppdaterat.
En helt annan (teoretiskt möjlig) strategi:
1) Skapa ett nytt användarkonto (AnvändareX) på datorn som får ha all musik. Se till att delning av musik är påslaget i iTunes.
2) Logga in AnvändareX som startar iTunes.
3) Använd "Fast User Switching" (eller vad det nu heter) och logga in en "vanlig" användare.
4) Alla vanliga användare (dvs alla datorer på nätverket) lyssnar på musik som delas ut från AnvändareX.
5) Skapa ett Automator-workflow eller Apple-script som innehåller följande: "Get Folder Contents" följt av " Add files to playlist".
6) Koppla scriptet till "Shared" mappen hos AnvändareX som en Folder Action. Nu skapas/uppdateras iTunes låtlista hos med de filer som lagts i "Shared" (t.ex uppdateras låtlistan "Musik från MagnusB).
Kan funka?
Update
Fungerar i princip. Om man i AnvändareX "Shared/Public" folder gör mappar för alla användare på nätverket som heter AnvändareY, AnvändareZ, etc så kan man sedan koppla specifika FolderActions till dessa mappar. På så sätt kan man styra i vilka låtlistor respektive musik hamnar. Om man dessutom lägger AnvändareXs musik i en delad mapp så kan folk dra hem låtar som de gillar till de egna burkarna.
Vill man ha bättre kontroll av hur spellistorna skapas, vad de döps till etc så måsta man göra AppleScripts för detta.
På:
http://www.dougscripts.com/itunes/scripts/scripts06.php
Finns scripta att utgå från.
(De behöver förmodligen skrivas om något).