Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rättstavningen driver mig vansinnig!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2005-02-11 23:38

Jag sitter nu äntligen med en burk som klarar Panther. Och har problem med stavningskontrollen (har sökt på både "stavningskontroll" och "rättstavning" här på forumet. Verkar inte som någon annan drabbats av detta).

Programmet envisas med att skriva alla ord som börja på h med stor bokstav. Why, oh why?

Och trots att jag stänger av stavningskontrollen, så visas det upp förslag till ord, ord som jag inte har en susning om hur jag ska kunna acceptera/använda. Och som är på engelska trots att jag använder svenskt lexikon (övriga rättstavningsförslag ges på svenska).

Är det någon som vet vad en stavningkontroll är? Om jag skriver stavningskontroll, envisas programmet med att säga att det är felstavat och föreslår istället stavningkontroll (alltså utan s).

Skriver jag t.ex 30-40 % (fast utan mellanslag mellan nollan och %) så ändras det hela helt plötsligt till en ekvation av något slag. Men tänk om jag VILL skriva utan mellanslag då. VA?

Vad är det som händer? Hur fixar jag nu detta?

/Bosse

Tror inte jag kan hjälpa dig, men blir ändå nyfiken på vad det kan vara som knasar. Om du högerklickar på ett ord och väljer Stavning -> Stavning…, vad visar inställningarna där? Och om du går till Systeminställningar -> Internationellt och tittar under fliken Språk, hur ser det ut där?

• Oregistrerad
  • 2005-02-12 08:25

Vilket program gäller det?

• Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2005-02-12 08:45
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Tror inte jag kan hjälpa dig, men blir ändå nyfiken på vad det kan vara som knasar. Om du högerklickar på ett ord och väljer Stavning -> Stavning…, vad visar inställningarna där? Och om du går till Systeminställningar -> Internationellt och tittar under fliken Språk, hur ser det ut där?

Stavning -> Stavning (kollar nu när jag skriver detta):
Inget förbockat. (Stavning... Inställt på svenska.)

Systeminställningar:
Språk -> Svenska överst
Format -> Svenska inställningar
Indatameny -> Tangentbordsvisning/Teckenpallet/Svensk Pro

Ursprungligen av Sverker Hahn:

Mail.app, OmniWeb och Path Finder. (Efter min nyligen gjorda Panther-installation har jag ännu inte använt fler program där man skriver in text)
Så problemet uppstår oavsett program.

Och nix, 10.3.8 har inget med detta att göra. Problemen fanns före den installationen.

/Bosse

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-12 08:49
Ursprungligen av Sverker Hahn:

Jag antog att BosseBus menade systemets stavningskontroll.

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden