Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ständigt denne Jobs...

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Steve Jobs är populär här helt klart, men vad är han egentligen från början, är han programmerare av OS, eller är han i första hand marknadsförare?

Wozniak var datasnillet och Jobs var entreprenören. Typ.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-12 19:53

jo, jobs sprang runt och skaffade kontakter medans wozniak faktiskt gjorde tekniska saker

  • Medlem
  • 2005-02-12 20:01

Jobbade inte bägge Stevisarna som utvecklare på Atari innan de startade Apple?

Ursprungligen av SirN:

Jobbade inte bägge Stevisarna som utvecklare på Atari innan de startade Apple?

Den ena jobbade på HP, den andra på Atari... Kommer inte ihåg vem som gjorde vad

Ursprungligen av statemachine:

Den ena jobbade på HP, den andra på Atari... Kommer inte ihåg vem som gjorde vad

Jobs på Atari och Woz på Hewlett Packard.

  • Medlem
  • Essunga
  • 2005-02-12 20:36

Läs boken "Apple Confidential 2.0" så får ni hela storyn - klart läsvärt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-12 20:14

Jobs är en säljare av Guds nåde, men han var också med och lödde ihop de första Apple I som Woz hade konstruerat. Utan Jobs hade det inte blivit något Apple och definitivt ingen Mac.

Utifrån intervjuer jag läst så lägger sig Jobs i utvecklingen av en del produkter ganska mycket, och deltar en hel del i att spåna på nya produkter. Utvecklingen av iPod styrde han exempelvis ganska mycket över.

Jag tror att det var Jobs som kläckte iden till grafiskt gränssnitt på datorer när han besökte Xerox utvecklingsavdelning, där de hade utvecklat någon form av grafiskt gränssnitt, men inte tänkt använda det till just datorer.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Jag tror att det var Jobs som kläckte iden till grafiskt gränssnitt på datorer när han besökte Xerox utvecklingsavdelning, där de hade utvecklat någon form av grafiskt gränssnitt, men inte tänkt använda det till just datorer.

Klart att de hade. Xerox körde sitt operativsystem med världens första GUI i Palo Alto Research Center och trodde att det skulle revolutionera. Tyvärr höll inte Xerox ledning med och tyckte att projektet var skit. De sägs även ha garvat åt musen - "And you call it a... mouse, you say?".

Steve såg potentialen däremot och skaffade sig rättigheterna åt rubbet. Xerox och forskarna på PARC lär vara evigt förbannade.

Wozniak

Men vart har den här Wozniak tagit vägen, nämns sällan här i alla fall...

Ursprungligen av bruksarn:

Men vart har den här Wozniak tagit vägen, nämns sällan här i alla fall...

Det är bara att gå till Woz egen websida www.woz.org så kan du läsa vad han gör idag och mycket mera.

Ursprungligen av bruksarn:

Men vart har den här Wozniak tagit vägen, nämns sällan här i alla fall...

Han försvann från Apple någon gång runt 1985, efter att ha kraschat med ett privatplan och drabbats av minnesförlust. Han har hållit relativt låg profil sedan dess, men varit involverad i en del kul projekt på annat håll, senast var det väl hans GPS-projekt som fick visst utrymme i medierna. Har faktiskt en bekant från San Fransisco som hade honom som lärare på high school ett kort tag i mitten på 90-talet

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-02-13 11:49

Värt att tillägga är väl att Woz var i princip ensam mastermind bakom Apple II, som var Apples kassako innan Macintosh.

Usch då

Ursprungligen av Samuel K:

Han försvann från Apple någon gång runt 1985, efter att ha kraschat med ett privatplan och drabbats av minnesförlust. Han har hållit relativt låg profil sedan dess, men varit involverad i en del kul projekt på annat håll, senast var det väl hans GPS-projekt som fick visst utrymme i medierna. Har faktiskt en bekant från San Fransisco som hade honom som lärare på high school ett kort tag i mitten på 90-talet

Repade han sig efter olyckan, eller blev han kroniskt dålig. Hoppas han fick en släng av sleven av alla pengar i alla fall, är ju inte alltid fallet "over there"

Ursprungligen av Lundmark:

Klart att de hade. Xerox körde sitt operativsystem med världens första GUI i Palo Alto Research Center och trodde att det skulle revolutionera. Tyvärr höll inte Xerox ledning med och tyckte att projektet var skit. De sägs även ha garvat åt musen - "And you call it a... mouse, you say?".

Steve såg potentialen däremot och skaffade sig rättigheterna åt rubbet. Xerox och forskarna på PARC lär vara evigt förbannade.

Jag var inte ens påtänkt på den tiden vilket betyder att jag kan ha fel men det bör tillägas att Jobs inte bara köpte allting och lanserade det utan att han faktiskt köpte allting och tog utvecklarna på Xerox till Apple där de fick utveckla sitt operativsystem vidare.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 09:37
Ursprungligen av Svampisen:

Jag var inte ens påtänkt på den tiden vilket betyder att jag kan ha fel men det bör tillägas att Jobs inte bara köpte allting och lanserade det utan att han faktiskt köpte allting och tog utvecklarna på Xerox till Apple där de fick utveckla sitt operativsystem vidare.

Jo, dom hade skaffat sig tillstånd att använda "Xerox Star" som förebild, och sedan så utvecklade Apple det så att man kunde överlappa fönster med mera…
Xerox idé var inte stort mer än en ganska oanvändbar idé, men en idé med potential som såväl Apple som Xerox själva (samt Data General tror jag) jobbade vidare med.

Idén torde inte vara ny egentligen (en då…) men fasen så svår att få till med den tidens teknik och resurser

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-12 21:09

Jobs har alltid varit den store visionären. Ett galning som på äldre dagar lugnat ner sig lite. Jag anser att utan Jobs hade Apple aldrig varit här vi är idag med världens bästa OS och coolaste hårdvaran.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 14:01

Jodå, nog tjänade Woz pengar så han klarar sig, han ägde, kanske äger, en betydande andel i Apple, lika mycket som Jobs hade iaf. Sen har nog Jobs tjänat mer pengar senaste åren med Pixar och annat.

Som jag förstått det så har Woz till största delen jobbat med sociala projekt som fler datorer i skolor, etc.

Ursprungligen av emilsson:

Jodå, nog tjänade Woz pengar nog så han klarar sig, han ägde, kanske äger, en betydande andel i Apple, lika mycket som Jobs hade iaf. Sen har nog Jobs tjänat mer pengar senaste åren med Pixar och annat.

Som jag förstått det så har Woz till största delen jobbat med sociala projekt som fler datorer i skolor, etc.

Härligt med dessa amerikanska rikemän som inte så sällan verkar vara filantroper. Är vi inte bortskämda med på hemmaplan precis, får ett litet intryck att dom här grabbarna är några slags "övervintrade hippies". (Inget fel i det)

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 14:20
Ursprungligen av bruksarn:

…får ett litet intryck att dom här grabbarna är några slags "övervintrade hippies".

Tror du det?
Då tror du rätt

[Hippies i dess positiva bemärkelse… Edit: [url="http://www.jmusheneaux.com/WINDOWS/apple2/197..."]kolla bara[/url]… …mer…]

Senast redigerat 2005-02-13 14:38
  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 14:36

Han hittar på lite gränssnitt också, Jobs alltså
Patentverket USA

Jag har hört berättas att en av forskarna på PARC vägrade visa Jobs någonting alls utan en skriftlig order. Hon (för jag har för mig att det var en kvinna) insåg hur stora saker de höll på med medan ledningen bara tyckte det var lustiga påhitt av de knäppa forskarna. Xerox-cheferna hade alla tankar på kopiatorer och var inte så intresserade av nya produkter.

Jobs har senare berättat att han först senare insett att det var fyra stora revolutioner han såg på PARC, men det var bara en han redan då fullt ut förstod vidden av och jobbade vidare med direkt, det grafiska gränssnittet. Jag minns inte exakt vad de andra var. De andra har han först senare insett vad de var värda. Kanske föregångaren till multimediaverktygen var en av dem? Jag har för mig att den kom från Xerox.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 15:49
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag minns inte exakt vad de andra var. De andra har han först senare insett vad de var värda. Kanske föregångaren till multimediaverktygen var en av dem? Jag har för mig att den kom från Xerox.

PostScript är väl en av dom… Fast det var det ju någon annan som plockade upp

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag minns inte exakt vad de andra var. De andra har han först senare insett vad de var värda. Kanske föregångaren till multimediaverktygen var en av dem? Jag har för mig att den kom från Xerox.

- Graphical user interface (inkl. musen)
- OOP (Smalltalk-språket och IDE)
- Nätverk (Ethernet)

Ursprungligen av Pär:

PostScript är väl en av dom… Fast det var det ju någon annan som plockade upp

John Warnock tog fram Interpress (ett språk för laserskrivare). Han och hans chef försökte få Xerox att utveckla/sälja Interpress. När de inte ville fatta så startade de ett eget företag.

Som de döpte till Adobe. Adobe utvecklade sedan Postscript.

Ursprungligen av thevil:

- OOP (Smalltalk-språket och IDE)
- Nätverk (Ethernet)

Ethernet stämmer, ja. Jag hade för mig att det var med men vågade inte riktigt säga det. IDE-konceptet är väl det mest marginella av de fyra, en sak som bara angår en viss yrkesgrupp, och Smalltalk är knappast ett stort språk idag, men nog är det känt.

Läste för ett par års sedan en artikel i "Le Coq", dvs Uppsala teknologkårs studenttidning, en artikel om Atari, skriven av en lagom nostalgisk gammal Atari-hackare. Den beskrev bl.a. hur Atari på 70-talet haft stora ekonomiska problem. Då var det en ung extraknäckande student som knåpade ihop ett fantastiskt roligt spel som gick ut på att slå sönder en tegelvägg med ett tennisracket och en boll. Brickles var fött, Atari fick en Killer-titel som de gjorde spelautomater av och det blev en gigantisk framgång för företaget som satte kursen ut ur krisen. Den unge studenten var ingen annan än allas vår Steve Jobs!

Ska väl poängteras att det var länge sedan jag läste artikeln och kan inte ta gift på att jag kommer ihåg allt rätt, men det är en rolig liten anekdot.

/Jont Olof

____________________________
Kolla in popbandet GALT!
http://www.galt.nu
____________________________

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-13 18:58
Ursprungligen av Jont Olof:

Läste för ett par års sedan en artikel i "Le Coq", dvs Uppsala teknologkårs studenttidning, en artikel om Atari, skriven av en lagom nostalgisk gammal Atari-hackare. Den beskrev bl.a. hur Atari på 70-talet haft stora ekonomiska problem. Då var det en ung extraknäckande student som knåpade ihop ett fantastiskt roligt spel som gick ut på att slå sönder en tegelvägg med ett tennisracket och en boll. Brickles var fött, Atari fick en Killer-titel som de gjorde spelautomater av och det blev en gigantisk framgång för företaget som satte kursen ut ur krisen. Den unge studenten var ingen annan än allas vår Steve Jobs!

Ska väl poängteras att det var länge sedan jag läste artikeln och kan inte ta gift på att jag kommer ihåg allt rätt, men det är en rolig liten anekdot.

/Jont Olof

____________________________
Kolla in popbandet GALT!
http://www.galt.nu
____________________________

Skapade Steve Jobs Brickles?! Det vill jag ha en källa på!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 19:25
Ursprungligen av ajaxx08:

Skapade Steve Jobs Brickles?! Det vill jag ha en källa på!

Här står det Super Breakout, och samma här

Nja, som vanligt var det Wozniak som gjorde grovjobbet åt Jobs. Plus att Jobs lurade Wozniak på pengar något som Wozniak fick reda på flera år senare.

"Steve Jobs, at the time a low-paid technician at Atari, accepted the challenge. He originally attempted to work on the design himself, but soon found himself in way over his head. He then brought in his friend Steve Wozniak, who liked to hang out at Atari and playtest the new games as they rolled off the assembly lines. Woz and Jobs stayed up for four days working on the design, which Woz reduced down to 42 ICs. Jobs received a $5,000 bonus and told Woz it was only $700 and gave Steve Wozniak his '50%'... $350. Years later this truth would come out and it would add to the already increasing friction between the two which eventually lead to Steve Wozniak quitting Apple."

Bevaka tråden