Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Remote Desktop 2 - hjälp

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har fått igång Apple Remote Desktop 2 att funka mellan en Mac och en PC med Win Xp

Det är så här, jag försökte hjälpa Rickard med sin eMac att kunna styra sin windows Xp burk men det gick inget vidare.

Apple Remote Desktop 2 hittar datorn på ip adressen men när man ska logga in på Pc via Apple Remote Desktop 2 så säger den errror i verifierings av lösen och login.

Är det någon som har lyckats att få Apple Remote Desktop 2 att styra en pc burk från en Mac. Om så fallet så hur har du / ni gjort då. Vilka inställningar har ni haft på respektive plattform, och om det krävs något extra program vara till Pc ?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-13 21:46

Microsoft har ett gratis program för att fjärradministrera Win-datorer från olika plattformar, "M$ Remote Desktop Connection".

Finns här :
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15544

Ursprungligen av Lm:

Microsoft har ett gratis program för att fjärradministrera Win-datorer från olika plattformar, "M$ Remote Desktop Connection".

Finns här :
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15544

Kräver dock XP Pro eller Win2K Server eller några andra mer udda windows-varianter. Men har man det funkar det klockrent. Jag styrde en pc från min PB 12" via w-lan med stor framgång. Video var väl ingen direkt höjdare men det var heller inte mitt syfte.

Ursprungligen av Rickard A:

Kräver dock XP Pro eller Win2K Server eller några andra mer udda windows-varianter. Men har man det funkar det klockrent. Jag styrde en pc från min PB 12" via w-lan med stor framgång. Video var väl ingen direkt höjdare men det var heller inte mitt syfte.

så du behövde inte installera något på Pc eller? Pc kör Win XP Pro!

hur är det med inställningarna på Pc med brandvägg m.m. något man ska göra där eller?

Ursprungligen av Hunter78:

så du behövde inte installera något på Pc eller? Pc kör Win XP Pro!

hur är det med inställningarna på Pc med brandvägg m.m. något man ska göra där eller?

Inte installera något men man är tvungen att aktivera Remote Assistance och/eller Remote Desktop på pcn. Allt det står i hjälpen som följer med.

Hur det är med brandväggen vet jag inte för jag har den inte aktiverad på varken pcn eller macen. Det står dock i fönstret man aktiverar Remote Desktop på pcn att Windows brandvägg ställs in så att det ska funka.

Jag lyckades få det att fungera första gången jag testade och det har funkat mycket stabilt. Trots att jag körde det över w-lan märkte jag inte av att det laggade som VPC gör (VPC körs ju inte över w-lan men är fruktansvärt segt att rita upp bilder på skärmen att man blir tokig). Det enda som inte funkade var video. Dvs det laggade mycket.

Har bara gott och säga om programmet.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-02-13 23:36

Testade precis MS Remote Desktop och det funkar klockrent! Bara att aktivera Fjärrskrivbord eller vad det nu heter under Kontrollpanelen --> System. Användaren på PC:n måste ha ett lösenord på sitt konto för att detta ska funka, och sen fyller man i det på Mac:en. Kändes lite läskigt att få upp Win XP på min nya PB... :eek:

Ursprungligen av gurne:

Testade precis MS Remote Desktop och det funkar klockrent! Bara att aktivera Fjärrskrivbord eller vad det nu heter under Kontrollpanelen --> System. Användaren på PC:n måste ha ett lösenord på sitt konto för att detta ska funka, och sen fyller man i det på Mac:en. Kändes lite läskigt att få upp Win XP på min nya PB... :eek:

då behöver man inte Apple Remote Desktop 2 för att administrera Pc via mac om man använder MS Remote Desktop, eller ?

synd så fall för Apple Remote Desktop 2 ser ut att vara väldigt bra!

  • Medlem
  • 2005-02-13 21:50

Finns tidigare trådar om detta men har för mig att det är problem med vissa tecken i lösenord...

Ursprungligen av Tim:

Finns tidigare trådar om detta men har för mig att det är problem med vissa tecken i lösenord...

Något tips eller?

1
Bevaka tråden