Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dvd-skivor, hjääälp!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Go´kväll!
Är novis när det gäller att bränna dvd-skivor och undrar om någon vänlig själ kan reda ut begreppen… Alltså, dvd-r, dvd+r, dvd-rw och dvd+rw. Fattar ju att rw-skivor går att bränna flera gånger men annars då? Man vill ju liksom inte köpa en packe skivor som är oanvändbara… (Kommer för övrigt att bränna i en G5 iMac med superdrive.)

Tacksam för alla svar och tips som har med dvd-bränning att göra!

Hittade ju faktiskt en tråd precis när jag skrivit inlägget som klargjorde en del men är ändå tacksam för kloka inlägg!!!

/L

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-13 22:29

DVD-R [de ve de ärr]
är helt vanliga inspelningsbara DVD-skivor.
Formatet kan brännas av alla DVD-brännare.

DVD+R [de ve de plus ärr]
är en speciell typ av inspelningsbara DVD-skivor som ofta är mer kompatibla med DVD-Video-spelare man har i TVn, än vad vanliga DVD-R är.
Formatet kan brännas av de flesta DVD-brännare - en brännare som klarar det brukar oftast märkas "DVD±R" eller "DVD±RW".

DVD-RW [de ve de ärr-ve]
är inspelningsbara DVD-skivor som går att radera och bränna igen ett antal gånger.
Formatet kan brännas av alla DVD-RW-brännare.

DVD+RW [de ve de plus ärr-ve]
är omskrivningsbara DVD-skivor som ofta är mer kompatibla med DVD-Video-spelare man har i TVn, än vad vanliga DVD-RW är.
Formatet kan brännas av de flesta DVD-RW-brännare - en brännare som klarar det brukar oftast märkas "DVD±RW".

Jag har för mig att iMac G5:s DVD-brännare klarar även DVD+-formatet (när iDVD 5 med stöd för DVD+-bränninglanserades sa de nog att iMac G5 var en av datorerna som stöddes av den nya funktionen). Det vanliga DVD-formatet klarar den naturligtvis. RW eller +RW klarar den inte.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-13 22:53

är det inte tvärtom att dvd-r är mer kompatibelt än +r?
Finns dessutom brännare som bara klarar av +r

Är det någon som kan reda ut den TEKNISKA SKILLNADEN mellan plus och minus?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-13 23:34

Lite info jag hittade.

" DVD-R and DVD-RW
DVD-R was the first DVD recording format released that was compatible with standalone DVD Players.
DVD-R is a non-rewriteable format and it is compatible with about 93% of all DVD Players and most DVD-ROMs.
DVD-RW is a rewriteable format and it is compatible with about 80% of all DVD Players and most DVD-ROMs.
DVD-R and DVD-RW supports single side 4.37 computer GB* DVDs(called DVD-5) and double sided 8.75 computer GB* DVDs(called DVD-10).
These formats are supported by DVDForum.

DVD+R and DVD+RW
DVD+R is a non-rewritable format and it is compatible with about 89% of all DVD Players and most DVD-ROMs.
DVD+RW is a rewritable format and is compatible with about 79% of all DVD Players and most DVD-ROMs.
DVD+R and DVD+RW supports single side 4.37 computer GB* DVDs(called DVD-5) and double side 8.75 computer GB* DVDs(called DVD-10).
These formats are supported by the DVD+RW Alliance."

EDIT: hittade en sida http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.html?i=118

de e bare å köp...

Det är nog bara att köpa första bästa brännbara DvD-skiva. Har en G5 med SuperDrive och jag har gjort så utan några bränningsproblem, vet inte ens om det är + eller - jag har köpt. Men funkar gör det. rW-skivorna kan man radera och börja att fylla på nytt, går nog att göra med skivverktyget. Undvik dock RW-skivor för annat än tillfälligt bruk, har blivit av med data flera gånger med CD-RW när skivorna efter en tids skrivande och raderande har blivit oläsbara. Tydligen blir det ojämnheter i disken som gör den oläsbar för lasern, var iofs. 7-8 år sen så man kanske har lyckats att göra bättre skivor numera, annars: varning för RW!

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-14 10:11
Ursprungligen av Rajje:

Jag har för mig att iMac G5:s DVD-brännare klarar även DVD+-formatet (när iDVD 5 med stöd för DVD+-bränninglanserades sa de nog att iMac G5 var en av datorerna som stöddes av den nya funktionen). Det vanliga DVD-formatet klarar den naturligtvis. RW eller +RW klarar den inte.

Är det bara iMac G5 som klarar DVD+R? Hur är det med PB 15" G4 1,5?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-14 15:48
Ursprungligen av joha88:

Är det bara iMac G5 som klarar DVD+R? Hur är det med PB 15" G4 1,5?

Detta står på http://www.apple.com/se/ilife/idvd/featureoverview.html:

Vilka system kan bränna till DVD±R/RW-skivor?

Många Macintosh-system kan bränna till DVD±R/RW-skivor. Det inkluderar alla Mac-datorer som nu levereras med inbyggd SuperDrive. Och faktum är, att om du har en 17- eller 20-tums iMac G5 med inbyggd SuperDrive, kan du genom att uppdatera till iLife ‘05 börja bränna DVD±RW-skivor du med.

Suveränt! Tack för hjälpen med att reda ut begreppen…

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 10:22

visst går det fortare att bränna dvd+r, eftersom den inte måste hålla på och 'stänga' skivan?

bruksarn: 7-8 år sedan? man får verkligen hoppas att utvecklingen har gått framåt.

1
Bevaka tråden