Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

raw 8 eller 16 bitar

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-02-14 12:55

Någon som har koll på detta? jag brukar spara mina raw till .tiff 8 bitar med mina D70bilder, blir en fil på 17 mb.. finns det verkligen nån praktisk fördel med 16 bitar - 34 mb fil? vet om den teoretiska fördelen men frågan är om något öga kan se skillnaden..

Jag tvivaler på att Du kan se skillnaden mellan RAW, TIFF8 resp. TIFF16. RAW sparar i 10 el 12 bitar.

Plåta i RAW om Du vet att Du ska dona med bilden, konvertera den till TIFF16, dona med den, spara sedan resultatet som TIFF8. Vet Du att Du inte ska dona särskilt mycket med bilden så kör i högsta JPEG. Ingen tar väl med sig Sinaren till partyt?

Edit: Stavar som en kråka ibland

Senast redigerat 2005-02-14 17:25

Fördelen med 16 bitar är ju att du har en större färgrymd att jobba med när du redigerar bilderna. Men som leonardo sa, man behöver inte fota i RAW jämt, utan när det är väsentligt och då du behöver färgrymden och om du kanske misslyckats med vitbalansinställningarna. Då kan du göra de justeringarna lättare och utan att förlora lika mycket data som om du redigerar i 8 bitar.

1
Bevaka tråden