Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC-tillverkare vill använda Mac OS

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jaha, nu kommer PC-tillverkarna och ber Steve om ett bra OS till x86-plattformen.

http://www.idg.se/ArticlePages/200502/14/20050214115536_MD/20050214115536_MD.dbp.asp

Inte förvånande att en tillverkare vill kunna erbjuda sina kunder något OS de blir nöjda med då detta ju också påverkar intrycket av datorn.

• Oregistrerad
  • 2005-02-14 13:26

Finns inte - så vitt jag förstått - så mycket info om just detdär, men lite länkat finns det från kommentarerna på macfeber...

Alltid lika trevliga diskussioner på idg

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-14 14:09
Ursprungligen av Kristofer:

Och intelligenta, brukar bli lika förvånad varje gång....

.... det trista är att jag fortfarande läser diskussionerna om artiklar på idg, måste lära mig....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-14 21:18

IDG befolkas verkligen av begåvningsreserven, människor med alternativ intelligens.

Kommentarer på IDG har jag slutat läsa för länge sedan.

Måste kolla bara för det...

Men tänk om Apple nappar. OSX förinstallerat på IBM, HP eller något annat stort märke. Kanske börjar IBM göra Mac-kloner med PPC...

Citat ur kommentarerna:

"Kruxet är ju som sagt att Microsoft är en stor aktieägare av Apple(Ifall de inte sålt sin aktier, inte helt uppdaterad). Och tror inte de skulle gå med på att de släppte en x86 port av OS X"

• Oregistrerad
  • 2005-02-14 14:58

Jag frågar mig då hur det blir med hela grejen att ha mjuk- och hårdvara från samma part och fördelarna som kommer därav. Det frågar jag mig...

Citat ur kommentarerna:

"Kruxet är ju som sagt att Microsoft är en stor aktieägare av Apple(Ifall de inte sålt sin aktier, inte helt uppdaterad). Och tror inte de skulle gå med på att de släppte en x86 port av OS X"

Fick nyligen själv en tillrättavisning som jag vidarebefodrar: De sålde sina Appleaktier för ett bra tag sen.

Ursprungligen av Svante S:

Fick nyligen själv en tillrättavisning som jag vidarebefodrar: De sålde sina Appleaktier för ett bra tag sen.

Jo det var ju därför jag tyckte kommentaren var rolig.
Folk verkar tro att Microsoft äger allt. Att det dessutom var det aktier utan röstvärde gör ju saken ännu roligare.

Senast redigerat 2005-02-14 15:43
  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 17:59

Jo det var ju därför jag tyckte kommentaren var rolig.
Folk verkar tro att Microsoft äger allt. Att det dessutom var det aktier utan röstvärde gör ju saken ännu roligare.

Det är egentligen bara att hoppas på att OS X inte släpps för PC-tillverkare av olika slag. En av anledningarna till stabiliteten under OS X är att Apple har full (nästintill) koll på vilken hårdvara systemet kommer att arbeta i. Risken att det inte flyter på lika bra när en uppsjö PC-tillverkare - och för den delen hemanvändare som byter komponenter titt som tätt - är överhängande.

Jag tror heller inte att så blir fallet, Jobs ville nog bara visa på att många är trötta på Windows och söker alternativ.

mvh
FrrH

Jag tror inte att apple skulle tappa kontrollen över osx pga en dylik historia. Ms har kontrollen (eller?) över windows trots att alla (nästan) hårdvarutillverkare använder window som os till sina maskiner.

Jag skulle tycka det vore ganska trevligt med en snygg vaio med osx...

• Oregistrerad
  • 2005-02-14 19:29
Ursprungligen av sugplopp:

Jag tror inte att apple skulle tappa kontrollen över osx pga en dylik historia. Ms har kontrollen (eller?) över windows trots att alla (nästan) hårdvarutillverkare använder window som os till sina maskiner.

Jag skulle tycka det vore ganska trevligt med en snygg vaio med osx...

Nej, det är klart man inte tappar kontrollen. Problemet är att det finns sjuhundrafemtiåttamilioner olika hårdvarutillvekrare på PC-sidan, med mer eller mindre bra drivrutiner. Det här lider Windows mycket av idag, något som jag tror att OS X också skulle göra.

För en framtida PC-användare är det OS X som "strular" när grafikkortet/I/O-kortet/Minnet strular, även om det egentligen beror på riktigt crappiga drivrutiner. Problemet är ganska svårt att komma åt på ett vettigt sätt.

Jag hoppas att man behåller OS X för sig själv, och att applevänner även i framtiden kan känna att OS X står för stabilitet och säkerhet.

mvh
FrrH

• Oregistrerad
  • 2005-02-14 20:06
Ursprungligen av FrrH:

Problemet är att det finns sjuhundrafemtiåttamilioner olika hårdvarutillvekrare på PC-sidan, med mer eller mindre bra drivrutiner. Det här lider Windows mycket av idag, något som jag tror att OS X också skulle göra.
mvh
FrrH

Beror ju på om drivisarna är mitt inne kärnan (blue screen) eller om det är externa extentions (kext) där det bara upphör att funka (eller laddas om).
Är man beredd att offra lite speed (externa moduler) för att slippa knas (drivisar i kärnan) så är det inget problem, mer än att tillbehöret i fråga dummar sig…
Nu ligger iofs kmod i kärnan på OS X

• Oregistrerad
  • 2005-02-14 19:13

Det lär nog, om någon gång komma när cellprocessorn ersätter x86, kan jag tänka mig..

Edit:

Ett annat alternativ för apple hade ju vart att släppa processor, moderkort och mjukvara till datortillverkarna så hade de själva fått välja resten av komponenterna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-14 19:57

IBM ska ju definitivt sluta tillverka PC-burkar, och HP lär väl följa efter snabbt som fan. Och de gör helt rätt i: varför ska tunga teknikföretag som IBM och HP tillverka persondatorer med låga försäljningsmarginaler? Däremot skulle både IBM kunna sälja Apples datorer (Power Mac, Powerbook och Xserve) via sin gigantiska tjänsteorganisation Global Services, och HP skulle kunna göra något liknande. På så sätt skulle Apple kunna komma in i miljöer de tidigare aldrig haft något som helst fotfäste.

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-14 21:45

Alternativ intelligens... Hahaha. Ljuvligt sagt

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-14 23:32

Detta kanske inte r i k t i g t har med diskussionen att göra, men jag sprang på projektet WinMac på nätet. Möjligen kommer något liknande OS X till PC snart, vem vet. http://sourceforge.net/projects/winmac

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-19 14:38

Kan dom göra det,, sitter inte Apple på en massa patenter som hindrar OSX att bli kopierat??..

1
Bevaka tråden