Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kernel Panic I OS 10.2

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter en förväntansfull installation av OS 10.2 möts jag av en illavarslande rad av text vid uppstart. Startar upp OS9 och får reda på att detta är en så kallad "kernel panic" på apples sida. Efter att ha testat alla åtgärder på detta problem (ominstallera, tömma PRAM, koppla bort icke-apple hårdvara mm) återstår problemet... Har någon hör råkat ut för samma sak? eller har ni någe råd så vore jag tacksam.... Om jag hade haft en gammal burk kanske detta hade varit lite förståeligt... på en relativt ny Quicksilver/733 är det inte det. Att apple sedan tar nästan 1400:- för systemet gör ju inte saken bättre...

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-10-01 20:38

Ett mycket vanligt fel som ger KP är kassa minneskretsar. Kör ett testprogg i OS9. OS9 är inte tillnärmelsevis lika kinkig på minnet som OSX (eller vilket schysst, nytt OS som helst).

Men "Zackeman" du får väl använda laptopen istället då? *flin*

Har du fler minneskretsar?

• Oregistrerad
  • 2002-10-01 21:47

I brist på minnesmoduler kan du starta från din jaguar-CD och köra Repair Privilegies. Kanske inte de bästa oddsen men det är lätt iaf

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-01 22:00

Hmmm...när du skriver att du har installerat om, hur menar du då? formaterat om HD:n och installerat om? Om inte, gör detta! Rekomenderar detta starkt, systemet blir snabbare, stabilare och en mängd småfel försvinner.

Tror iofs också att det kan vara minnesfel...Men om du installerar fräsh så kan du ju iallafall utesluta att det har med systemet att göra. Uteslutningsmetoden är den bästa metoden.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-01 22:32

Börja med att ta bort alla minne utom orginal som följde med Mac. Är det fortfarande panic, då är nästa steg att formattera om hårddisken. Hjälper det inte forfarande, då är det hårdvarufel på hårddisken ! Men då undrar man varför går det bra under nian? Jo, därför att virtuellt minne är mycket advancerat med OSX och ställer verkliga krav på hårddisken !
Hoppas du löser problemet

Har testat att plocka ut den extra minneskrets jag installerat, men felet kvarstod. Har kollat hårddisken i skivkontroll och den är helt OK. Har testat att reparera privilegier men det hjälpte inte heller. När jag säger ominstallerat så menar jag att jag bara ominstallerat OSX 10.2.

Men jag tror jag är en lösning på spåren. Läste i ett annat forum att vissa CD-läsare kan inte läsa installations CD:n helt ok. Därmed lägger den in vissa fel när den installerat, vilket kan orsaka kernel panic.
Jag testade och göra en disc image på installations CD:n, och mycket riktigt gick det inte. Det går heller inte att bränna en kopia på den i Toast. Ska försöka bränna av CD:n på en annan burk idag. Om detta fel inte bara är något kopieringsskydd på skivan så verkar det lovande...

[ 02 Oktober 2002, 09:52: Meddelandet ändrat av: Zackeman ]

Citat:

quote: Läste i ett annat forum att vissa CD-läsare kan inte läsa installations CD:n helt ok. Därmed lägger den in vissa fel när den installerat, vilket kan orsaka kernel panic.

Men det är väl framför allt CD-spelaren som är problemet. En kopia av en skiva som inte fungerar låter inte som att det skulle lösa något problem, eller?

Jag har just nu ett liknande problem. Mina minnesmoduler verkar helt OK (en orginal 64 mb och två 256 mb inköpta av minnesmannen Palle på PowerPC och en 512 mb som skall vara exakt samma minne som orginalminne i mac)

Att OS X är så kinkikt med minnesmoduler låter nästan som Microsoftvarning. "For I am destined to rule and regulate you"

/Einar

Har ju själv testat att ta ur mina minnemoduler så det är ju enligt uteslutningsmetoden inte dem det är fel på.
När man gör en kopia av en skiva i ett annat system kan det hända att den cd-läsaren har bättre felkorrigering än den inbyggda i macen. Då klarar den av att läsa ut datan som är felaktig på skivan och sedan bränna en ny version som är utan felet. Har själv många gånger upptäckt att en repig skiva kan funka på en cd-läsare men inte en annan. Om det nu verkligen är läsaren det är fel på så kan det vara lättare (eller svårare) att läsa en brända skiva. En bränd skiva och en tryckt skall visst skilja sig rätt mycket...

[ 02 Oktober 2002, 13:43: Meddelandet ändrat av: Zackeman ]

Macfixit.com hade strax efter jaguarlanseringen en del rapporter om skadade installationsskivor. Det var väl främst amerikaner som drabbats, men jag tror även folk i Japan fått kassa skivor.

Kan det hända att Macoteket (som jag köpte från) har tagit hem skivan från amerika så som de gör med sina spel?

Funderade lite till och jag vill minnas att en del med usla skivor kunde se skavanker på dem. Tror de var flammiga, eller om det var något som liknade ringar på vatten.
I vilket fall som helst är en dagligt dos macfixit något att rekommendera. Strax efter 17 svensk tid kommer vanligtvis dagens upplaga.

Har löst problemet nu. Jag brände en ny version av Installations Disk 1 och allt gick som smort. Undrar själv vad det egentligen var för fel på orginaldisken...

1
Bevaka tråden