Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Manuell aktivering av Airport

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha haft min PB i vila så är jag tvungen att aktivera Airport manuellt för att komma åt nätet, i motsats till min frus bärbara XP som hittar det trådlösa nätet direkt efter vila. Ska det vara så, eller är min basstations (D-Links DI-624) firmware mer anpassad för Windows?

Det är egentligen ingen stor grej att behöva slå på det manuellt, men man kan ju tycka att den ska upptäcka nätet direkt. Observera att jag behöver inget skriva in någon autentisering, det räcker att jag aktiverar mitt trådlösa nät.

Menar du att du måste välja accesspunkt, eller är Airport-kortet avstängt? (Menyraden, är det gråa signalstreck eller är det den tomma tvartscirkeln?)

Kolla i inställningarna om du har valt att automatiskt ansluta till ett visst nät.

Jag måste välja accesspunkt manuellt. Ursäkta min otydlighet. Ska se om jag inte lyckats få in fler än en som gör att den blir konfys.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2005-02-14 20:48

Kan det vara för att du har ett annat nätverk som default. Kolla i nätverksinställningar

Jag har varit med om liknande när signalen har varit svag. Hur stark är den när den väl får kontakt?

Signalstyrkan är det inget fel på, sitter 3 meter från accesspunkten. Efter lite labbande så tror jag att jag hittade vad det var som spökade. Hade ställt in att den skulle välja "Specifikt Nätverk" istället för "Standard". Efter att ha ändrat detta, samt ordningen i vilken den ska söka nät (Airport Built-in Ethernet, VPN, Modem...) så slog jag av Airport helt. Aktiverade det igen och valde mitt nät. Sedan slog jag igen locket och lät den gå i vila. 20 sekunder senare så öppnade jag upp den och då... vips! Den hittade nätet själv.

Tack för tipsen och synpunkter. Nu kan jag själv vila utan att gräma mig över detta.

1
Bevaka tråden