Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken HD är bäst?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska just skaffa två hårddiskar för att sätta upp en speglad RAID till vår filhanterare (4 användare). Finns det någon hårddisk som är mer eller mindre pålitlig? Storleken är inte så viktig. Allt över 80 Gb är OK.

Leta efter HD med förljande karateristika;

Hög rotatonshastighet - min 7200
Snabbt gränssnitt - min ATA100
Stor buffert - min 8MB
Låg accesstid

Tidigare fanns det serier av IBM (numera: Hitachi) som inte höll måttet, men idag är konstruktionen ändrad. I princip är det personlig smak som gäller när de grundläggande kraven ovan är uppfyllda.

Ursprungligen av leonardo:

Leta efter HD med förljande karateristika;

Hög rotatonshastighet - min 7200
Snabbt gränssnitt - min ATA100
Stor buffert - min 8MB
Låg accesstid

Tidigare fanns det serier av IBM (numera: Hitachi) som inte höll måttet, men idag är konstruktionen ändrad. I princip är det personlig smak som gäller när de grundläggande kraven ovan är uppfyllda.

Finns det något märke numera (som IBM förr) som håller sämre kvalitet. Eller tvärtom: finns det någon tillverkare som satsar på riktigt extra hållbara diskar?

/Jan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-18 15:38

Jag har sett på någon sida extra hållbara diskar som utlovas hålla i 40 år med nån slags extra mycket magnetbeläggning, men i övrigt holler diskar länge vad jag har hört. Sen har jag hört nån säga att ju större hårdisk desto sämre hållbarhet, den kan kracha, är det nån som vet mer om det?

Ursprungligen av Mickels:

Jag har sett på någon sida extra hållbara diskar som utlovas hålla i 40 år med nån slags extra mycket magnetbeläggning, men i övrigt holler diskar länge vad jag har hört. Sen har jag hört nån säga att ju större hårdisk desto sämre hållbarhet, den kan kracha, är det nån som vet mer om det?

Det stämmer nästan. Det är ju fler skivor desto sämre hållbarhet. Nu är det ju så att de stora hårddiskarna oftast har fler skivor är de små, i GB dvs.

http://www.storagereview.com/ är annars ett utmärkt ställe att att läsa om hårddiskar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-18 17:19

Men hur kan det bli sämre hållbarhet ju fler skivor man har. Det är ju samma enhet eller "motor" som driver hårddisken. Om man striper, slår ihop ca 3 hårddiskar till en, borde ju det ge sämre hållbarhet då det är 3 "motorer" som ska driva disken. För pajar en ryker all information även om de andra två klarat sig.

Men jag vet inte hur det är, men än så länge har jag inte drabbats av en hårdiskkrasch mer än en gång på jobbet. Lär väl råka ut för det nu när jag säger så.

1
Bevaka tråden