Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur se om DVD-R film är NTSC eller PAL? Hur konvertera?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fråga 1:
Om jag har en DVD-R med en reklamsnutt (VIDEO_TS) på och jag vill veta om materialet är i NTSC eller PAL - hur avgör jag det (i Macen)??

Hittar inget i QuickTime Player som ger sådan information…

Fråga 2:
Hur gör jag för att konvertera en DVD-R i NTSC-format till äkta PAL 50? Vilka programvaror behövs? PC som Mac spelar ingen roll, frågan är hur jag gör det lättast.

Kom igen nu videogurus!

MVH
Jernberg

1. Öppna upp en av de stora VOB-filerna i VLC (Video Lan Client, du hittar den på versiontracker.com om du inte redan har den) och låt den spela. Öppna sedan messages fönstret och scrolla upp en liten bit. Där kommer du se något liknande detta:

main debug: picture in 720x480, chroma 0x49343230 (I420), aspect ratio 16:9

Du ser i denna info att upplösningen är 720x480. Det är NTSC.

Det bör stå 720x576 om det är PAL.

2. Ta in materialet i t.ex. iMovie. Har för mig att du kan där välja att exportera till fil. Där kan du då välja PAL (om jag inte missminner mig). Resultatet blir dock inte helt perfekt har jag för mig.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

2. Ta in materialet i t.ex. iMovie. Har för mig att du kan där välja att exportera till fil. Där kan du då välja PAL (om jag inte missminner mig). Resultatet blir dock inte helt perfekt har jag för mig.

VLC-tricket fungerade utmärkt! (Programmet verkar dock lovligt instabilt vad gäller VOB-uppspelning. Det kraschade flera ggr, fast på olika ställen.)

Nu till problemet. iMovie importerar inte VOB-filer. Antar att jag får försöka konvertera VOB-filerna till MPEG2. Frågan är vilket sätt som är lämpligast?

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-02-15 13:19
Ursprungligen av Jernberg:

VLC-tricket fungerade utmärkt! (Programmet verkar dock lovligt instabilt vad gäller VOB-uppspelning. Det kraschade flera ggr, fast på olika ställen.)

Nu till problemet. iMovie importerar inte VOB-filer. Antar att jag får försöka konvertera VOB-filerna till MPEG2. Frågan är vilket sätt som är lämpligast?

I denna tråd har du svaret.

1
Bevaka tråden