Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

E-post á la HTML

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-15 15:04

God dag

Någon som har ett eller flera tips på hur man skall gå tillväga när man vill skicka lite fina nyhetsbrev i format html per e-post?

När jag satt på PC så var det bara att göra en clean xxx.html, dra in den i Word och skicka därifrån. Gör jag samma lika på Office här på maccen så går den vidare till Entourage... och hoppar över att ta med bilderna.

Har testat iMailist men det crashar bara hela tiden...

Några idéer?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-15 15:43

Jag har en tutorial (på engelska) där även instruktion om hur man skickar med Entourage finns med.
Bra va?!
http://www.proformica.com/bulkmail.shtml

Jag har inte ett svar på frågan, men ville i stället mana dig för att kolla om dina prenumeranter godtar HTML epost. Jag, till exempel, avprenumererar omedelbart från HTML epostlistor.

En enkel lösning är att erbjuda då två epostlistor: en med HTML, och en med vanlig text. Text eposten kan ju ha en länk till HTML innehållet på nätet.

Om du inte ger valmöjligheten, ska du tappa prenumeranter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 10:22
Ursprungligen av markisevil:

Jag har inte ett svar på frågan, men ville i stället mana dig för att kolla om dina prenumeranter godtar HTML epost. Jag, till exempel, avprenumererar omedelbart från HTML epostlistor.

En enkel lösning är att erbjuda då två epostlistor: en med HTML, och en med vanlig text. Text eposten kan ju ha en länk till HTML innehållet på nätet.

Om du inte ger valmöjligheten, ska du tappa prenumeranter.

Ännu en bakåtsträvare... Spärrar du bilder, flash etc. i webbläsaren också?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 10:26
Ursprungligen av tjompa:

Ännu en bakåtsträvare... Spärrar du bilder, flash etc. i webbläsaren också?

Hade funktionen htmlmail inte funnits så hade spam inte varit så framgångsrikt...
Ett mycket bra sätt att slippa att hamna på spamlistor över aktiva mailkonton är att vägra html-mail.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 10:42

Sortera inkommande post kan skötas per automatik. Slipper man bry sig...

Hade inte hus funnits så hade man kanske sluppit direktreklamen hem i brevlådan. Långsökt... men kanske sant.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-02-16 10:50
Ursprungligen av tjompa:

Ännu en bakåtsträvare... Spärrar du bilder, flash etc. i webbläsaren också?

Nu tycker jag att man är en framåtsträvare om man väljer att erbjuda en valmöjlighet. Reklam på webben även i flash m m är betydligt lättare att igonrera än att rensa mailen från spam. Jag tillhör också de som med få undantag väljer bort mail som är html-formaterade.

Ursprungligen av tjompa:

Ännu en bakåtsträvare... Spärrar du bilder, flash etc. i webbläsaren också?

Webben är inte epost.

Ursprungligen av tjompa:

visst vore det härligt om man kunde få ner allt i ren textform

Det är inte alls så svårt. Det kräver bara lite ansträngning från författaren.

Ursprungligen av tjompa:

jag är lite halvtrött på - missförstå mig rätt - alla som bryr sig om allt.

Tyvärr, så är jag ibland... ursäkta intrånget

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 14:02
Ursprungligen av markisevil:

Webben är inte epost.

Det är inte alls så svårt. Det kräver bara lite ansträngning från författaren.

Tyvärr, så är jag ibland... ursäkta intrånget

Hehe... tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 10:55
Ursprungligen av Danne V:

Jag har en tutorial (på engelska) där även instruktion om hur man skickar med Entourage finns med.
Bra va?!
http://www.proformica.com/bulkmail.shtml

Funkade utmärkt. Tackar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 11:01

Det är just det här jag gillar... av de inlägg som gjorts är det en person som lyckats hålla sig till tråden och ge ett bra svar. Resterande (inklusive mina egna inlägg utöver basen till tråden) är bara skit.

Man kan tycka vad man vill om Internet och e-post och dess reklam... men visst vore det härligt om man kunde få ner allt i ren textform och få ut det på en Texas Instrument TI-82:a. Skulle man kunna varva det med timmarna framför SVT. Kalas...

Ursprungligen av tjompa:

av de inlägg som gjorts är det en person som lyckats hålla sig till tråden och ge ett bra svar. Resterande (inklusive mina egna inlägg utöver basen till tråden) är bara skit.

Trist att du ser det som skit att någon i all välmening upplyser dig om riskerna med att använda HTML-mail, och i samma inlägg t.o.m ger förslag på en lösning på samma problem.

Senast redigerat 2005-02-16 12:34
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 12:53
Ursprungligen av Johan Andersson:

Trist att du ser det som skit att någon i all välmening upplyser dig om riskerna med att använda HTML-mail, och i samma inlägg t.o.m ger förslag på en lösning på samma problem.

Riskerna är jag väl medveten om, det var inte där frågeställningen låg. Problemet var ett annat.

Att jag vidare la förslag på en "lösning" är väl lite fel va? Drog väl mer saker till någon form av ytterkant. Märkte du att jag även kastade en skopa på mig själv?

Anledningen till att jag var tvungen att spinna vidare i tråden är bara för att jag är lite halvtrött på - missförstå mig rätt - alla som bryr sig om allt. Ser jag en fråga jag kan svara på så svarar jag och där kan man stänga, stoppa eller vad man nu önskar. Att börja shabba om andra saker utan att ha en susning om bakomliggande orsaker, kunskap, mening etc är ju inte annat än jobbigt. Dock så är det inte helt ovanligt i forum...

Och för att klargöra. Jag retas mest, det är inte så farligt. Jag skulle skicka ut ett brev till några utvalda kunder jag vet kör html. Men, tack för omtanken.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-16 15:43

Dagens tips: Om ni hade klickat på länken jag föreslog, så hade ni sett att instruktionen börjar just med en allmän varning om html-mails.

1
Bevaka tråden