Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk inom 4 väggar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har tre Macar i huset, två av dessa kör OS9 och en OSX. Någon som har pejl på hur man sätter upp ett nätverk på enklast möjliga sätt mellan dessa datorer. Jag har en Zyxel 100IH Router som alla datorer är anslutna till, funkar ju fint för att surfa osv. men man vill ju kunna dela på lite godsaker emmelanåt

Airport?

Du har ju redan ett nätverk! Vad vill du göra, dela filer? Starta "Fildelning" på en av datorerna.

Kanske var lite oklar, men självklart vill jag starta fildelning. En gemensam mapp eller volym att dela mellan de olika datorerna. Att konfigurerar detta i OS9 är ju ganska så simpelt men hur gör man i X?

Det blå äpplet/System Preferences/Sharing

Enklare än var jag trodde, lägga till användare i X, Starta fildelning, koppla upp sig till OS X IP Adress i 9.an sen var det klart

svårare än jag trodde!

jag trodde att det skulle gå lätt som en plätt nu i och med rendevous, men ack nej...

en ibook, en tibook. hur svårt kan det vara att få ihop dem? Osx jaguar på båda...

Jag trodde det skulle finnas någon slags rendevous knapp man bara tryckte på så skulle allt ordna sig

Har lagt till användare, lagt in lösenord, sagt ja till fildelning, loggar in mig via afp i safari och kommer till ibooken. Kan klicka mig så jag kommer till dropboxen men där blir det tvärstopp: har inte nog med behörighet! Hur ordnar jag det?

Tips någon?

//David

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-04 15:36
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: DavidL:
Har lagt till användare, lagt in lösenord, sagt ja till fildelning, loggar in mig via afp i safari och kommer till ibooken. Kan klicka mig så jag kommer till dropboxen men där blir det tvärstopp: har inte nog med behörighet! Hur ordnar jag det?

Tips någon?

//David

Förlåt om jag har missförstått dig, men du vet att du bara kan skriva till dropboxen, inte titta i den? Du kan läsa, men inte skriva i publicfoldern.

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-04 15:43

Det finns flera alternativ att koppla lokalt:

- Dela ut en mapp modell a´la dropbox
- Dela hela volymer genom AFP, (montera varadras diskar på skrivbordet) coolt men fildelningsstarten på OS 9 tar tiiiid och uppkopplingen håller inte om klienterna går i vila.
- Tuta igång webbservern och låt de andra surfa in på den lokala nätadressen (alla filer i sites i hemkatalogen kommer att synas), funkar bra men blir ju så att säga enkelriktad.
- Köra FTP, då blir i regel hela hemkatalogen utdelad vid inloggning.

Vilken teknik som ska användas beror på vad det är man försöker åstadkomma. Här tål det att man fundrar till lite.

Och så ett sista kom ihåg, glöm inte att öppna ev. portar i brandväggen innan ni provar annars händer ju inte så mycket. Tänk också på säkerheten om ni inte har en brandvägg mellan det lokala nätet och Internet!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ylan:
Förlåt om jag har missförstått dig, men du vet att du bara kan skriva till dropboxen, inte titta i den? Du kan läsa, men inte skriva i publicfoldern.

Vänligen, Ylan

Om du vill ha det som i OS 9 kan du deleta dropboxen, visa info på public-mappen och ställa om så att alla har läs och skrivrättigheter under "Ownership"-fliken.

Edit: På så vis blir alltså hela public-mappen läs och skrivbar för alla.

[ 04. mars 2003, 15:55: Meddelandet ändrat av: HankPank ]

1
Bevaka tråden