Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programtips: från ljud till rörlig bild

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-15 18:15

Är det nån som har tips på nåt kul program som analyserar ljudfiler och transformerar dom till rörliga bilder? Typ Metasynth (som översätter jpg-bilder till ljud), fast från en ljudsnutt till en abstrakt filmsnutt. Jag är intressserad av alla överföringsformer mellan ljud och bild, som går via digitala program, så tips emottages tacksamt!

Kan tillägga att jag håller på med ett konstprojekt. Samt att jag jobbar i OS9, men ni som har tips för X:et, kom med dom också!

Tack på förhand!
Christian

Ursprungligen av chform:

Är det nån som har tips på nåt kul program som analyserar ljudfiler och transformerar dom till rörliga bilder? Typ Metasynth (som översätter jpg-bilder till ljud), fast från en ljudsnutt till en abstrakt filmsnutt. Jag är intressserad av alla överföringsformer mellan ljud och bild, som går via digitala program, så tips emottages tacksamt!

Kan tillägga att jag håller på med ett konstprojekt. Samt att jag jobbar i OS9, men ni som har tips för X:et, kom med dom också!

Tack på förhand!
Christian

iTunes?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-15 18:47
Ursprungligen av Saffran:

iTunes?

Ha ha!

ja, typ... (funny guy)

Nån som har nåt annat visualizer-aktigt?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-15 19:13

pure data!
pure datas hemsida

en gratis motsvarighet till Max/msp

pure data och max är bägge grafiska programmerings miljöer, som främst används till ljud.
många elektroaukstiska musikanter använder det för signal-processing, musikkomposition, och visualisering.

det finns, bla., openGL plugins, och andra video plugins.

ett annat plus är att PD låter en lägga in rikligt med kommentarer i sina dokument, vilket hjälper när man skall kika och lära av tutorial filerna.

dock är PD inte helt det lättaste att använda om man inte gillar programmering och ljudteori.

lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-15 20:09
Ursprungligen av miska:

pure data!
pure datas hemsida

en gratis motsvarighet till Max/msp

pure data och max är bägge grafiska programmerings miljöer, som främst används till ljud.
många elektroaukstiska musikanter använder det för signal-processing, musikkomposition, och visualisering.

det finns, bla., openGL plugins, och andra video plugins.

ett annat plus är att PD låter en lägga in rikligt med kommentarer i sina dokument, vilket hjälper när man skall kika och lära av tutorial filerna.

dock är PD inte helt det lättaste att använda om man inte gillar programmering och ljudteori.

lycka till!

ok,bra, det är EAM jag håller på med. Ska kolla upp det. Men det verkar vara OSX? Well, jag har en äldre version av Max, skall kasnke ge mig in i den bagen, har dragit mig för det bara, verklar avancerat.

1
Bevaka tråden