Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Procentsatser vid multiple choice-omröstningar

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var inne på http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=63229 och röstade.

Såg då att Safari fått ca 100 av 150 röster. Detta visades som 40%. Är det något som går att fixa utan alltför stora ingrepp i forumskoden tycker jag det vore trevligt.

Summera rösterna i huvudet och Du kommer upp i över 250, då stämmer procentsatsen bättre.

Autosum är fel?

Nej, det är inte fel. Hela poängen var att man måste räkna procenten annorlunda eftersom det är en flervalsfråga.

Att antalet röster är ca 250 betvivlar jag inte, men antalet röstande är ca 150. Och det är betydligt mer intressant att veta hur stor andel av de röstande som använder respektive webläsare, än att få veta hur stor andel av rösterna som tillfallit de olika alternativ. (Skillnaden här är inte oviktig)

OK. Köper det. Men - det står i frågan "Vilken webläsare. . .", inte "Vilka webläsare . . ."

Av det drog jag den snabba slutsatsen att det var en envalsfråga och det var så jag svarade på den. OM det trots allt är en flervalsfråga, så blir ju tolkningen lite mer komplicerad, för att inte rent av säga, omöjlig.

1
Bevaka tråden