Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Retro: Varför switchade ni inte till PC?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-15 21:34

Hej!

Efter att ha avverkat en Macintosh Classic samt två performor i början av nittiotalet, switchade jag till en Compaq med Windows 95. Då - runt 1995 - kändes det helt naturligt: alla kompisar körde PC, skolan körde PC, alla "förståsigpå:are" som jag kände körde PC. Windows 95 kändes också som ett modernare operativsystem än Mac OS. Sammanfattningsvis uppfattade jag situationen så att Macen var på väg ut och att switcha till PC var det enda rätta.

Vad som hände sedan är irrelevant för min fråga. Min fråga riktar sig till Er som hållit kvar vid Macen under den tid som jag upplevde att hem-pc:n började etablera sig ordentligt: Vad fick er att inte switcha till PC under mitten och slutet av 1990-talet?

Mvh,
Fredrik Bergman, Uppsala

Har sedan 1990 varit IT ansvarig på ett företag med 13 anställda i 100% Mac miljö inklusive servrar och allt. Detta har jag kunnat sköta med vänster lillfinger vid sidan av mitt vanliga jobb. Det hade aldrig varit möjligt med PC-datorer. Redan med ca 20 PC på en arbetsplats krävs normalt en heltid på IT-stöd.
Dessutom har våra Macar en livstid som är två till tre gånger så lång som en PC, inga virus på 15 år etc etc. Detta tillsammans gör Mac som en bättre och billigare plattform.

Kul frågeställning!

Jag skaffade min första dator just 1995. Jag ville ha en Mac eftersom det var den enda dator jag haft någon som helst kontakt med tidigare, en nära väns familj hade haft Mac sedan 1986.

En annan vän protesterade ljudligt och menade att jag skulle få ångra mig rejält, men som tur var lyssnade jag inte på honom.

Under åren som gått har det aldrig varit aktuellt att byta till PC. Jag har alltid tyckt att det är två olika produkter som inte går att jämföra; som om jag skulle köpa en smörkniv eftersom jag inte har råd med en osthyvel, liksom

• Oregistrerad
  • 2005-02-16 10:00

Hade lite gamla SE och CX och sådär och tröttnade ganska mycket på Apple efter 7.1p
PPC var ju kul när det kom, men 7.5 var inte kul.
Pezealternativet var inte heller kul vare sig med W95 eller NT3.51 (även om det sista var stabilt, men totalt oanvändbart).
Å ämbetets vägnar så var det massa unix dom åren och senare även peze (NT4.0, W2K), men privat så lades datorer ner totalt : fanns inget kul - eller i vart fall kul på samma sätt som på gamla sys6-tiden så att det känndes lönt att ha dator privat...

OS X och G3 verkade sååå käckt när man råkade se det, och med 10.2 så var det inget att bråka om längre - Datorer hade blivit kul igen och datorer kom åter in i mitt privata liv.

Så visst har jag switchat - Från att vara med Mac till att vara utan datorer till att bli med Mac igen

Ja, jo. Runt 94 insåg jag att min Amiga började bli lite långsam (en 2000b med 7.16 MHz 68k), och dessutom kunde jag ju inte koppla mina terminaler mot den (förutom mot den inbyggda debuggern, då) så en PC inskaffades. Eller, delar till en 486SX på 80 MHz, för att vara korrekt.

På denna installerades Linux, och plötsligt kunde jag i hemmets lugna vrå uppleva njutningen av att arbeta vid en Facitterminal med stående skärm och pappersvit bakgrund. Mumma, det vill jag lova.

Mac var inte ett alternativ (trots att jag från hösten -95 arbetade på MacMeckarna) eftersom MacOS på den tiden var så erbarmligt bedrövligt (enanvändarsystem med cooperativ multitasking och total avsaknad av vettigt kommandoskal? Skojar du?).

Skaffade Mac när 17" alubooken kom. Oemotståndlig maskin. Vacker, portabel, fantastisk skärm, smutt GUI utan fula krånglande X11 och BSD i botten. Använder naturligtvis fortfarande PBn varje dag och är lika nöjd med den nu som då...

Visst var det vissa uppgraderingar av operativsystemet som inte fungerade bra men jag har alltid utvärderat noga om jag skall uppgradera en maskin. Ofta finns det ingen anledning att uppgradera det bara kostar pengar. Vissa tider så hade vi visserligen flera olika operativ i huset med det fungerade bra. Sämsta operativet genom tiderna var väl 7.5 så det hoppade vi över. Redan 7.6 var ju mycket stabilt om jag inte missminner mig.
Min filosofi är enkel, uppgradera bara en maskin om det nya systemet innehåller något du måste ha eller att maskinen har kraschat så att du ändå måste ladda in ett nytt operativ, men det hände inte ofta.

Nu har vi dock nyligen efter långt om länge gått över till OSX 10.3 allihop. Nyanställda som kommer från PC världen är faschinerade över ett så stabilt och enkelt system som OS X i jämförelse med Windows.

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-16 10:35
Ursprungligen av Fredrikb82:

Hej!

Efter att ha avverkat en Macintosh Classic samt två performor i början av nittiotalet, switchade jag till en Compaq med Windows 95. Då - runt 1995 - kändes det helt naturligt: alla kompisar körde PC, skolan körde PC, alla "förståsigpå:are" som jag kände körde PC. Windows 95 kändes också som ett modernare operativsystem än Mac OS. Sammanfattningsvis uppfattade jag situationen så att Macen var på väg ut och att switcha till PC var det enda rätta.

Vad som hände sedan är irrelevant för min fråga. Min fråga riktar sig till Er som hållit kvar vid Macen under den tid som jag upplevde att hem-pc:n började etablera sig ordentligt: Vad fick er att inte switcha till PC under mitten och slutet av 1990-talet?

Mvh,
Fredrik Bergman, Uppsala

Skojar du 95 modernare?
Nåja visst macen hade cooperativ multitasking så där var 95 tecknist modernare men det fungerade ju sämre än System 7 och framföralt sen när 8an kom när man kunde arbera samtidigt som man kopierada nåt så fanns det ju inga vettiga argument för win95. Några argument kunde man ju lägga för NT 3.5 men det var ju inkompatibelt med sina syskon. Enda programmet jag känner till som kunde köras på både NT och Win 95 rakt av var ju Bungies portning av Marathon till PC. Det fungrade nästan lika trevlig som på mac men skärmhateringen var ur usel. System 7.5 är en tråkig historia. Vilket fixades med 7.6. Dessutom så var ju Macarna snabbare än PC just då när det kom till hårdvaran i varje fall. Det fanns alldrig riktigt något vettit argument att byta från Mac till Win. Men visst såg det mörkt ut ett tag. Copland som skulle ha varit MacOS 8 kom aldrig ut osv.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 10:39

Även under den lite mörkare tiden fanns det en god anledning att använda mac - musikprogram fungerade helt klar bättre i os 8 än i win95. Det var ett helvete med alla systemfel (-11!) etc, men det var ändå det bättre alternativet om man höll på med musik/ljud och jag kan tänka mig att liknande förhållanden gällde inom den grafiska branschen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-16 10:48

Jobbade med "multimedia" under mitten av 90-talet, och där var det ju Mac som gällde. När multimediahypen lugnade ner sig blev det mer webbkonstruktion, med Mac som naturlig plattform. Därefter har det handlat om utbildningar åt Uppsala universitet, som har (haft ) många Mac-användare.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-16 11:46

Kom i kontakt med mac -89, året efter, har jag för mig det var, övertalades farsan att köpa in en LCIII (sprillans ny modell då).
Har alltid haft mac sedan dess men har gått/haft kurser/jobb med pc.

Första bekantskapen med windows var 3.11 när arbetsförmedlingen tvingande mig till en "datakurs". Jag blev fullständigt chockad och trodde att allt var ett skämt. Jag satt bara och väntande på att någon skulle avslöja att vi var med i dolda kameran eller nåt sånt. Men ingen kom och avslöjade bluffen utan alla fick fortsätta häpnas över de fanatastiska möjligheterna som en "data" innebar...

Sedan lanserades win95 med buller och bång och första gången jag hade möjlighet att kolla in systemet greps jag av samma känsla av "Candid Camera" och världsomspännande bluff... Win 98 utgjorde ju inte heller något skäl till att switcha. Och så har det fortsatt...

I och med 10.2 (och rendezvouz eller hur det stavas) är macen en trogen kamrat även på jobbet...

edit: stavfel

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-02-16 12:32

Var helt datorovan "ointresserad" tills 1994, då jag började upptäcka att folk använde datorer till sådant som jag gillade göra för hand "mest grafiskt arbete då". Beslutade mig för att vid 30 års ålder bli med dator. Var kaxig och lite snål redan då och köpte datorn i delar tror det var en Pentium 90 MHz, byggde ihop den och köpte IBM's OS/2 "varför har jag fortfarande idag ingen aning om". Dock så krånglade maskinen och operativsystemet, så att jag gav upp sålde den och fick för mig att Mac skulle passa mig bättre fastän jag inte visste så mycket rent praktiskt om MacOS heller. Köpte en Performa 5200 vilket ju i backspegeln var en mindre bra och ganska dyr modell men funkade för mina nybörjarbehov. Sen blev det högskola och Mac-salen och videoredigeringarna med Mac och Premiere blev min domän. Efter högskolan blev det arbete på ett medieprogram och helst höll man ju till i salen där Mac fanns. Övergången till MacOS X gick ganska bra fastän att jag var en så kallad "MacGuru" på OS 8-9. Nu är det ju lite mindre problem med OS X så dom obefintliga *NIX kunskaperna gör inte så mycket och om det kniper finns ju hjälpen nära.

Mycket bra och kul fråga!

Jag började intressera mig för datorer runt tiden för Commadore 64, DOS och Win 3.11. Mesta tiden gick åt till programmering. Senare delen av 1980 talet såg jag min första Mac. -Vilken uppenbarelse det var! Visst, kod som kod men på Mac:en kunde man ju få ut något som såg snyggt ut på skärmen.

Lika dant var det när Desktop Publ. blev stort. Jag fixade då med skoltidningen och på PC var det bara jobbigt. På macen fungerade det hur bra som helst.

QuickTime (Tidiga versioner): Film och ljud som man dessutom kunde klippa och klistra i precis som man ville. -Otroligt! Fanns inget mostvarande på PC på den tiden.

Databaser (Början på 1990): En polare frågade mig om man kunde använda en databas som adressregister, etc. Han ville även använda det som ett bokningssystem för ett sportevangemang som han tänkte annordna. Kommer inte ihåg vad han ville använda för program. Hur som helst, med FileMaker (då endast på Mac) fixade vi allt på en dag!

Win 95/98: Då var det mycket snack om "plug & play". Min farsa gick på det stenhårt men jag tror att det inte var förrän runt Win 2000 som det faktiskt fungerade till 100%. Sammtidigt var det bara att kopla in scannner, extra hårddisk, kameror, etc på Macen. Fungarade direkt och smärtfritt.

Så varför bytte jag inte till PC? På samma sätt som en snickare aldrig skulle acceptera en dålig hammare eller en kock en slö kniv, så orkar jag inte med en dator som inte fungerar. Visst var PC billigare men det var ju också sämre (För allt jag ville göra på en dator)!

Nu för tiden är skillnanden inte så stor. Win XP är helt ok på en ok hårdvara för ett ok pris.
Men Mac har en elegans, smidighet och funktionalitet som fortfarande är oöverträffad.
En PC är som en elektroniksatts där man måste mecka och koppla ihop allt för att få ut lite ljud. Mac är som en bandspelare: tryck på play så spelar den på direkten

Jag hade en Mac IIsi på jobbet; den var inte pigg den inte, så jag byte upp till en 6100/66 PowerMac. Sen blev det Windows 95, NT och sedermera W2K. W2K var det första OP'et som jag kan anse vara okej för att vara Windows.

Men hemma skaffade jag en Performa 5260. Tror det var 1996 och den kostade 10 000.-
Vet inte varför, men pillandet bland inställningar och tillägg samt olika profiler av tilläggskontroll gjorde på något sätt att det kändes som om man hade total koll på sin dator. Windows var ju den totala motsatsen med sina dll-filer och krashande installationer mm. mm.

Men när OS9 kom och i sanning inte visade sig vara mycket mer än ett polerat 8.6 (tycker jag) så började jag starkt fundera på om jag inom en snar framtid skulle vara tvungen att ge upp Macen och övergå till PC. Men se det slapp jag för med OSX så ser jag ingen anledning att en snegla åt Windowsalternativet. Allt funkar ju bättre på OSX - tillochmed Word och Officepaketet.
Om det bara fanns något vettigt dwg-program och Project också så skulle jag försöka driva igenom att Macar skulle in i nätverken på jobbet! Tills dess har jag den bara hemma.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 14:15
Ursprungligen av Svante S:

Om det bara fanns något vettigt dwg-program och Project också så skulle jag försöka driva igenom att Macar skulle in i nätverken på jobbet! Tills dess har jag den bara hemma.

iTaskX - funkar bra som fn, enklare än project dock men men mer än väl för 99% av behoven - om man inte har allför mycket resurser som behöver läggas in. Kan importera och öppna projekt filer utan prob.

.dwg är svårare, sketchup för enklare grejer, annars är re peze som är "tronhavare" när det kommer till 3d prog, ill. kan öppna dwg men inte så bra editerbart...

/Tangen

Jag provade inte bara att använda utan även utveckla för Windows95, inte för att "switcha" utan för att kunna stödja båda plattformarna. Jag blev smått chockerad över hur instabilt det "moderna" OSet var, och hur rysligt långsamt allting gick. Dessutom var hanteringen av alla externa enheter, som ljudkort och möss, så fruktansvärt dålig. Alltid dessa dialoger om "hittat ny maskinvara" och onödiga installationsdialoger med ungefär 50% chans till komplett fiasko.

Macen var då som nu bäst på "plug-and-play", allt fungerade smärtfritt, det var bara att koppla in och köra. Men 1995 var en svår tid, då även Macen var rätt hopplös, med dåliga produkter, och värst av allt, en usel ny upplaga av Microsoft Office... Det var en mörk tid.

Sedan så har jag alltid haft något emot "mittfåran". Att göra exakt som alla andra, det ska vara väl övervägt i så fall, inget jag gör rutinmässigt. Jag följer standarder (som OpenGL) för att det är en bra idé.

• Medlem
  • Gotland
  • 2008-01-09 22:19

Jag switchade från PC till Mac 97 när jag började arbeta på MacMeckarna (annars riskerade man att få ett kalsongryck). Tyckte Mac:en var enklare, roligare och coolare. Har inte funnit någon anledning att byta tillbaka.

Under de år jag jobbade på MacMeckarna utbildade vi tusentals personer på Mac. Ibland undrar jag om hur liten marknadsandel Mac skulle haft i Sverige vid millenieskiftet om inte MacMeckarna funnits och kört på med Mac. Skulle vara kul att veta om det finns många här på 99.se som varit elev hos MacMeckarna.

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-10 13:34
Ursprungligen av Larrepe:

Skulle vara kul att veta om det finns många här på 99.se som varit elev hos MacMeckarna.

Min mamma tog ett par kurser hos MacMeckarna, minns att jag var där som liten och spelade snobbenspelet när hon inte använde datorn

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-09 23:21

Som grafiker jobbade man med Mac och varför skulle man då byta ner sig till en peeze med win? Har aldrig sett att gräset skulle kunna vara grönare på den andra sidan, he he det finns ju knappt gräs där

Ursprungligen av MatsOlov:

Som grafiker jobbade man med Mac och varför skulle man då byta ner sig till en peeze med win? Har aldrig sett att gräset skulle kunna vara grönare på den andra sidan, he he det finns ju knappt gräs där

Äh, det finns ju massor av gräs på andra sidan.;)

1
Bevaka tråden