Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket företag ser du helst att Apple köper?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-03 10:09

Rubriken säger väl allt. Förklara gärna varför just det företaget ska köpas av Apple.

Adobe! Döp om alla program till i-xxxxx.

Få alla som jobbar med grafik, bild och media överhuvudtaget att gå över till mac för alltid. 1-0.

AMD, för at säkra fler och bättre processorer til mac

Vissa verkar tro på att Apple ska köpa Sun Microsystems. Såg detta (ytterst pårökta citat i ett diskussionforum:

Endless speculation about the future of Sun, *nix OSes, and the demise of BeOS may be laid to rest at the upcoming MacWorld Expo with the likely revelation that Apple is digging into it´s cash horde to purchase Sun Microsystems. Moreover, the gentlemen´s agreement between Microsoft and Apple about "style" sharing may become irrelevant when Apple demonstrates a line of high power blade servers and extreme graphics systems costing nearly 1/3rd less than the competition using the next generation of OS X which brings the snappy GUI and other streamlined features of BeOS to the Apple workspace. A well hidden "Skunk Works" type project has borne fruit by being allowed to grab the best of the best features available in the various OSes competing in today´s market, fitting them into the Apple way of design, but then having a free hand to streamline the code to wring out all the code bloat. The result is said to be a full service OS that is up to 31% smaller but 65% faster than OS X, and is tuned for graphics speed as well as data throughput. Incredibly (as if it wasn´t already), the modular code design to specifically support G3 and G4 processors lets the new OS XBe (?) add a server "OS code unit" which can turn a standard Gx desktop system into a mid-range server right out of the box. This code also supports up to eight (!) G4 processors in a parallel unit for surreal video processing power in the multi mega-flop range. Supposedly, further drop-in code extensions are under construction to allow ganging up to 32 processors (!!) for the ultimate in shelf-top video heavy lifting, international weapons shipment restrictions notwithstanding. Oh, did I mention that OS XBe is directly compatible with Sun platforms as well and delivers a similar speed gain? Multi-processor ganging is not yet clear for Sun systems, but is likely. Last but not least, the new OS retains the backward compatibility needed to help most Sun systems as well as iMacs, PowerMacs and even older systems get a 50% or more power boost, but with a twist. If the user chooses, the OS loads only what is needed to operate on their system. If it detects a legacy program requiring activities it no longer supports, it gives the user the chance to load (or auto-load) those "OS code units" appropriate for that legacy program, and moves merrily along. In short, the entire strategy combines the best of Open Source, *nix design, and caters to the swarm of legacy systems that aren´t worth a multi-thousand dollar upgrade, but can still serve (and serve faster) for a few hundred dollars to eliminate dozens of compatiblity headaches. Cream for your tea and crumpets, anyone?

[ 03-01-2002: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Förmodligen kan man installera det på ett Casio armbandsur från 1982 också...

• Medlem
  • 2002-01-03 13:08

Tanken om och rolig är en helt drogad... åtminstone inte code unit biten. Det är så Mac OS X Client skiljer från Server. 50Mb pkg installationer av vad som bara kan beskrivas som ASIP for X (grafikst gränssnitt till det X redan har mao som Apache och sendmail).

Nej Apple borde gräva i fickan och ge MPEG-2 stöd till massorna. De har redan köpt relevanta företag men förhållandevis få produkter.

Allt annat oaktat så vill jag ha en Apple PDA.

Jag håller nog med Martin.
Köp Adobe och lägg ner Win-versionerna eller gör dom j..ligt långsamma.
Avid och Media100 vore inte heller fel...

Det vore ju onekligen trevligt om Apple köpte Palm och gjorde något kul med vad Palm fick när de köpte Be.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-03 18:46

Om man skulle leka med tanken lite:

Apple köper upp Adobe. Får vips grep om praktiskt taget hela multimedia/grafiska- marknaden. Adobe Photoshop blir Apple Photoshop, Indesign Apple Indesign osv och MacOS X only. Kanske även några i-apps baserade på Adobes produkter. Det som är värt att ha i Premiere bakas in i Final cut.

Apple tar sedan ett ordentligt tag om Appleworks och bakar ihop ett riktigt bra Office paket som kan läsa och skriva alla MS Office filer. Kan nog behövas för att kontra efter ett sådant utspel.

Med tanke på hur bra MacOS X har tagits emot från PC-sidan tror jag nog att många inte skulle ha några problem att
använda sig av MacOS X. (Om bara Apple kunde sänka sina hårdvarupriser lite bara)

Även om jag inte personligen gillar Avid eller Avid´s produkter så mycket kan även detta vara ett smart köp. Kanske då mest för att få tag på Avid`s kundbas. Sedan finns ju det en massa guldkorn i deras produkter.
Kanske jag som är ute och cyklar men det känns mer som ett bra strategiskt köp än produktmässigt.

Sist men inte minst, Palm. Massor med godis och duktiga tekniker från Be. Blanda Apple´s teknik från Newton med Palms och Be. Skulle kunna bli något riktigt riktigt bra. Finns även en del saker från BeOS som jag skulle vilja se i MacOS X. Kan det vara så att Jean-Louis Gassée lämnade Palm för att han inte ville tillbaka till Apple (för visst gjorde han väl det i veckan...eller?)

-Pårökt?
-Absolut inte.

-Tillfälligt okapabel att tänka logiskt, barnsligt förväntansfull inför måndag och har en massa tid över?
-Absolut!

[ 03-01-2002: Meddelandet ändrat av: Acke ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Jag håller nog med Martin.
Köp Adobe och lägg ner Win-versionerna eller gör dom j..ligt långsamma.
Avid och Media100 vore inte heller fel...

Adobe är värt 7.8 mdr dollar. Apple 8.2 mdr dollar. Apple har 6 mdr dollar i kassan. Nja.. skulle inte tro på Adobe-sammangående.

• Oregistrerad
  • 2002-01-03 20:04

"Sist men inte minst, Palm. Massor med godis och duktiga tekniker från Be. Blanda Apple´s teknik från Newton med Palms och Be. Skulle kunna bli något riktigt riktigt bra. Finns även en del saker från BeOS som jag skulle vilja se i MacOS X. Kan det vara så att Jean-Louis Gassée lämnade Palm för att han inte ville tillbaka till Apple (för visst gjorde han väl det i veckan...eller?)" var det inte så att han bara skulle jobba där temorärt för att hjälpa dem att komma igång? har för mig det var sagt så från början. Hmm länge leve BeOS ett bra operativ system verkligen.

Adobe är värt 7.8 mdr dollar, visst, men det räcker väl med att köpa loss de 5 mest tongivande Photoshoputvecklarna, göra en deal om licensrättigheterna och använda namnet iPhoto som ju Apple tidigare registrerat.

Det skulle vara oerhört uppmuntrande för alla inblandade om klassiska Photoshop fick en värdig konkurrent.

Låt Adobe leva!

Det strålande, och ibland bortglömda grafikprogrammet FreeHand finns ju redan för OS X, och Quark inser naturligtvis att OS X-tåget fått upp farten och arbetar därför med all säkerhet dygnet runt för att snarast presentera en OS X-version.

Det råder ingen tvekan om att Quarkutvecklarna känner att InDesign flåsar dem hotfullt i nacken.

• Medlem
  • 2002-01-04 04:59

Det talas en del om Avid. Men har svårt att se vitsen med det.

Jag skulle gilla om dom köpte Avid Technology som för något år sedan köpte Digidesign som har stort kunnande inom 3D... problemet är bara att Intel äger massa aktier i Avid och att Avid nu troligen är större på PC-marknaden än vad dom är på mac-marknaden. Så tyvärr så tror jag inte att det är ett troligt scenarie. Kanske det är dags för att slå ihop sig med Dissney och Pixar... fast mer troligt är Palm.

Jag skulle helst se att Apple köpte Sun eller någon annan tillverkare av högprestandaservrar/datorer. Det skulle öka Apples fokus på proffsdelen av marknaden.

Eller varför inte Pizza Hut?

Tänk om Apple kunde köpa en mobiltillverkare, eller samarbeta med ex Nokia.

Oj vad det skulle kunna bli bra produkter.

Ha, ha...
Vilken skulle det vara?
Sony-Ericsson
Motorola
Nokia

Det krävs lite större plånbok än vad Apple har.

1
Bevaka tråden