Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari och mail vill inte mer

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hjälp!

Efter en normal omstart slutade Safari och Mail att starta. Får bara upp en svart fil framför ikonen men inget fönster dyker upp i något av fallen. Vad gör jag?

Har redan gjort skivreparation, skrivbehörighetsreparation och ominstallation av OSX 10.3.5

Hjälp!!!

Både Safari och Mail har väl egna ".plist" filer som kan ha skadats - kasta dom och gör en omstart och se om det hjälper. Sök på ".plist" så bör du hitta desa 2 filer.

Föresten - Välkommen till 99mac med ditt första inlägg - ni andra, ge honom/henne en bra start med massa andra tänkbara sätt att reparera.

Olle

Safari - inget resultat
Mail - fick skriva in mina kontouppgifter igen, efter det hände inget

Inget vill

Provade lite andra applicationer, imovie startar tex men slutar med den j#%!vla regnbågscirkeln som bara står och snurrar och snurrar...samma gjorde förresten mailprogammet efter att jag skrev in kontouppgifterna igen.

Inget är ändrat på sistone, förutom att internetleverantören klyddade med något, med det ska vara löst enligt dom.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 17:09

Typsnitt?
Bakgrundsbild?
Något ändrat på sistone?

Har du vid uppstarten provat att hålla ned Äpple-tangenten samt "S", då kommer det upp en promter. Skriv då fsck -f och tryck Retur-tangenetn.

OM det efter en stund står att den har reparerat en del filer så upprepar du samma kommando så många gånger att den slutar med att rapportera fel.

Sedan skriver du: "reboot" och trycker "Enter" - obs: utan citationstecken alltså. Prova sedan om felen är borta.

Verkar inte vara några speciella felmeddelanden, får upp 5 "** checking ..."meddelande
efter att den skrivit ut **checking catalog file så får jag bara en markör
skriver jag reboot och trycker enter händer inget

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 17:24

Troligen en kass helvetica font i din ~/Library/Fonts mapp. Prova att ta bort alla typsnitt från typsnitt mappen och starta dina program. Fungerar det inte prova att starta om datorn.

//Rob

Den ska nog göra 5-6 olika checking så ha inte för bråttom... kan ta 4-5 minuter

Kanon! Nu verkar det fungera igen.
Mina mail är iofs borta (inte mina tidigare importerade lådor dock)
Adressboken och typsnittsboken är som förut...

Kan jag hitta mina mail någonstans eller är dom förlorade i ominstallationen?

Du är schyst du Olle, kul med kunniga eldsjälar!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 20:31

Alla dina emails är fortfarande på din hårddisk fast eftersom du slängde bort plist filen (som nog inte var trasig) så har mail.app programmet tappat bort länken till emailen. Du kanske kan importera emailen. I Mail.app under File menyn har du en meny som heter Import Mailboxes... Välj den och klicka i Mail for MacOS X.

//Rob

Robo-X har nog rätt dom bör kunna importeras... ser ut som att det är POP-konto. Fördelen med IMAP är att all mail annars finns kvar på servern om du så skulle råka totalsabba allt på datorn. IMAP finns bl.a hos Martins http://mail.mac.se samt då man har ".Mac" konto hos Apple. Att teckna sådant konto via 99mac är mycket prisvärt... du kan alltså nå all din mail oavsett var du befinner dig om där finns en dator ut mot internet.

Det enda jag kan importera är de gamla importerade mailboxarna från den gång jag gick över från OS9 till OS10

Kanske är jag på hal is men borde inte den nyare plistfilen kunna modifieras så att det finns pekare till alla mailboxar i den mappen... ja så att dom plötsligt dyker upp igen... borde gå men hur ? Sitter nu vid en PC på jobbet så jag kan inte kolla eller testa

1
Bevaka tråden