1. Jag kommer inte använda Screen Spanning Docktor. Om jag då skaffar en 19" TFT och kör med 1024 x 768 blir det då en svart ram runt bilden eller fyller den ut hela skärm ytan. (Jag är mest inne på en 17" TFT skärm.)
iBooken är begränsad till 1024x768 på den externa skärmen, och endast kloning (spegling) av innehållet på den interna skärmen.
Eftersom en 19" TFT normalt sett har högre intern upplösning än 1024x768 så kommer saker inte att fungera perfekt. TFT-skärmar funkar allmänt dåligt i lägre upplösning än de är gjorda för. Antingen hanterar de problemet genom att som du sagt skapa svarta kanter, eller (troligare) så förstorar de bilden. Tyvärrr brukar det innebära oskarpa bilder, då en pixel zoomas upp så den visas på 1,3 inbyggda pixlar eller så.
Faktum är att inte en 17" TFT är ett särskilt bra val heller. Dels har den också en större upplösningen än 1024x768, dvs 1280x1024, dels har denna upplösning inte, till skillnad från alla "andra" vanliga standardupplösningar, ett sidförhållande på 4:3. Alla 17" på marknaden har förhållandet 5:4. Räkna med ännu mer förvridna bilder och/eller svarta kanter.
De enda TFT-skärmar som jag hittat som visar i 1024x768 som de är är 15"-are. Fast då tycker jag nog det börjar kännas lite löjligt att välja en extern skärm till förmån för den inbyggda, speciellt som du ändå väljer en 14" (som i mina ögon mest är inriktad på dem som har synsvårigheter och därför vill ha en större skärm).
Kort sagt, för att sammanfatta lite, i praktiken finns det inte så många fördelar med skärmutgången på iBooken utan Screen Spanning Doctor. De jag ser är Tv-ut för att visa filmer och för olika former av presentationer (där man dels vill se på iBookens skärm vad man talar om, dels vill visa det på en projektor. Du kan inte ens ha två "separata" skärmbilder, eftersom iBooken är begränsad till att klona bilden den visar på den externa skärmen. Om jag hade skaffat en extern skärm till min iBook hade jag i alla fall installerat Screen Spanning Doctor... Utan det programmet ser jag inte riktigt idén med att köpa en extern skärm helt enkelt.
Är det så att du ser dåligt, och därför vill ha en större skärm än vad iBooken kan erbjuda, finns egentligen bara två alternativ. Antingen köpa en monsterskärm som klarar dubbla upplösningen mot vad du har på iBooken, dvs 2048 x 1536. Då skalar varje pixel iBooken skickar ut till exakt 4 pixlar på skärmen. Jag behöver knappast nämna att det alternativet är svindyrt.
Det andra alternativet är att ge upp hoppet om att köpa en snygg TFT och investera i en billig CRT av någon storlek. De har inte de här problemen med att visa upplösningar lägre än "optimalt". Både en 17" och en 19" borde fungera bra.