Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela WMA-filer i iTunes?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 00:01

Jag har fått en massa demolåtar av ett band jag ska jobba med arrangemang åt och har fått en drös låtar de mixat i sin studio.
Tänkte lägga dem i iTunes o i iPoden så jag kan lyssna på dem till jag kan dem utantill men dem är i WMA-formatet och iTunes störtvägrar att importera in dem. Det gåt inte att dra-släppa eller importera från arkiv-menyn...har provat att konvertera i protoolss, spark och peak men ingen vill:eek:

Hur gör man?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-18 08:17

Det ska gå att lägga till wma i iTunes, i de nyare versionerna. provat via arkiv -> lägg till? för mig har det fungerat men iTunes har då frågat om den ska konvertera de till antingen mp3 eller aac för att kunna spela de.

detta fungerar på min jobbpc med itunes...men inte på mac'en hemma :rolleyes: itunes på mac'en vill inte veta av wma...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-18 08:26
Ursprungligen av el gringo:

detta fungerar på min jobbpc med itunes...men inte på mac'en hemma :rolleyes: itunes på mac'en vill inte veta av wma...

uppdatera iTunes ?

har senaste versionen - så klart

är i och för sig inte speciellt beroende av det - så jag bryr mig inte så mkt. tycker det är konstigt dock...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-18 08:42

Det finns ett program som heter EasyWMA (tror till och med att det är gratis) som smidigt konverterar alla WMA till MP3. Kika på det om inte annat.

• Oregistrerad
  • 2005-02-18 09:48

Sen kan wma som man skapar i w(hi)mp lägga på kopieringsskydd (drm) för uppspelning på andra datorer än den skapande om man inte kryssar ur någon ruta dolt några steg bort i någon preferens.
Kräks på w(hi)mp och win så ordnar det sig...

• Oregistrerad
  • 2005-02-18 10:29

Har också testat "lägg till i bibloitek" men funkar inte för mig heller. Fick tips om EasyWMA och den konverterar just nu.

Varför finns wma överhuvutaget...

bra fråga kanske för att Microsoft finns...onödigt tycker jag

Ursprungligen av bengtnitram:

Varför finns wma överhuvutaget...

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-02-18 11:01

wma har väl oftast mindre bitrate än mp3 fast behåller samma kvalite. Eller är det samma format i grund o botten?

WMA-stöd finns bara i PC-versionen av iTunes, ej mac. Anledningen är att Microsofts DRM-skydd ej funkar på mac, överhuvudtaget.

Varför? Det får ni fråga Bill om. Detta är även anledningen till att vissa DRM-skyddade streamar via Windows Media Player inte funkar på mac.

Från Apples hemsida: "Save to AAC from unprotected WMA (Windows only)"
http://www.apple.com/itunes/import.html

• Oregistrerad
  • 2005-02-18 11:28

Inte mig emot att funktionen inte finns i mac versionen av iTunes, låt microsoft ha sitt skit för sig själva.
Har också varit med om att vissa windows media player filmer inte funkar i wmp på mac...har det också med skyddet att göra? i så fall tycker jag det ska granskas...det är inte diekt att quicktime player har något sådant hinder för PC-användarna.

Ja, det har med skyddet att gör. WMP 9 för mac klarar inte av att spela Microsofts egna skyddade format. Medvetet eller ej, riktigt kasst är det oavsett.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2005-05-25 17:45

Har ni fått EasyWMA att fungera problemfritt? Jag har ca 10 WMA-filer som inte borde vara skyddade som ser ut att konverteras till mp3 och ser u t som mp3 filer i iTunes men tiden för filen är 0.00 och det enda som hörs när man spelar dem är ett litet pip....

• Medlem
  • 2005-05-25 21:16

Testa annars SoundConverter, äter "allt", spottar ut "allt:

http://www.macupdate.com/info.php/id/10765

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-14 23:16

nån som har nåt bra förslag på ett bra program som konverterar men som inte kostar något?
alla jag har hittat vill ha betalt..

• Oregistrerad
  • 2005-08-15 23:01
Ursprungligen av Hlinsan:

nån som har nåt bra förslag på ett bra program som konverterar men som inte kostar något?
alla jag har hittat vill ha betalt..

Är det konstigt?

Hur som helst, det finns. Om de är bra, ???:

http://www.hitsquad.com/smm/programs/AnarcasaAT/
http://www.hitsquad.com/smm/programs/EasyWMA/

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-14 23:22

hmm... *tänker*
Detta har jag inte testat själv (och just nu sitter jag på dotterns pc), men jag undrar om det går att bränna Audio-CD av WMA-filer i Toast. Isåfall kan ju det vara en lösning (om du står ut med kvalitetsförlusten).

• Oregistrerad
  • 2006-04-13 08:24

inget funkar ju

• Oregistrerad
  • 2006-07-31 09:27

Hittade den här gamla tråden när jag satt med samma problem. jag var under tidspress och kunde inte be någon PC-användare hjälpa mig (till PC finns det massor av program som omvandlar wma till mp3). Det jag gjorde var att dra in wma-filen i Toast, och där omvandla den till aiff. Det räckte iofs för mig, eftersom jag skulle ha in den i Logic. Men från aiff är det lätt att importera i iTunes, eller omvandla till mp3 med till exempel Audion.

Ja, man förlorar säkert en massa kvalitet på vägen. Så det bästa är om avsändaren kan vara så vänlig att skicka filerna i ett vettigt format från början.

Hälsningar
/Henrik

1
Bevaka tråden