Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken mac är bäst för sitt pris

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilken mac tycker ni är mest prisvärd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-18 17:45

Mest prisvärd för vem? Konstig omröstning.

inte alls konstig

Men förstår du inte frågan eller har du IQ 2.
Vilken modell får man mest kraft, design, rörlighet m m för, med tanke på pengarna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-18 18:25
Ursprungligen av hansfilipelo:

Men förstår du inte frågan eller har du IQ 2.
Vilken modell får man mest kraft, design, rörlighet m m för, med tanke på pengarna?

Du måste ju ange dessa kriterier i så fall. Hur pass prisvärd en Mac är beror som sagt på vad man prioriterar. Sitter man i Maya 10 timmar om dagen är PowerMac 2x2.5GHz antagligen väldigt prisvärd, men behöver man en bärbar dator för att maila på håller man inte med om detta utan tycker troligen att ibook 12" är mest prisvärd.
Förstår du vad jag menar? Det enda man får fram i denna "omröstning" är vilken marknadsandel datorerna har på forumet.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 18:30
Ursprungligen av C-mon:

Du måste ju ange dessa kriterier i så fall. Hur pass prisvärd en Mac är beror som sagt på vad man prioriterar. Sitter man i Maya 10 timmar om dagen är PowerMac 2x2.5GHz antagligen väldigt prisvärd, men behöver man en bärbar dator för att maila på håller man inte med om detta utan tycker troligen att ibook 12" är mest prisvärd.
Förstår du vad jag menar? Det enda man får fram i denna "omröstning" är vilken marknadsandel datorerna har på forumet.

Folk verkar tycka det här var väldigt komplicerat & förvirrat!? Läs hans fråga igen: "Vilken mac tycker ni är mest prisvärd?". Lägg noga märke till ordet n i. Enklare kan det väl inte bli? Ååååsså försöker vi igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-18 18:35
Ursprungligen av DaPhox:

Folk verkar tycka det här var väldigt komplicerat & förvirrat!? Läs hans fråga igen: "Vilken mac tycker ni är mest prisvärd?". Lägg noga märke till ordet n i. Enklare kan det väl inte bli? Ååååsså försöker vi igen.

Visst, jag röstar väl på Powerbook 12" då (eftersom jag har en sådan, och alltså har valt att köpa den för att den passar mina kriterier bäst). :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 18:41
Ursprungligen av C-mon:

Visst, jag röstar väl på Powerbook 12" då (eftersom jag har en sådan, och alltså har valt att köpa den för att den passar mina kriterier bäst). :rolleyes:

Jag röstade på Mac Mini, t r o t s att jag har en ibook. Hur kan det gå ihop, det är frågan?

gissning

Ursprungligen av DaPhox:

Jag röstade på Mac Mini, t r o t s att jag har en ibook. Hur kan det gå ihop, det är frågan?

en liten gissning, för att Mini inte kommit när du köpte iBook?
själv tycker jag nog iBook.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 18:54
Ursprungligen av hansfilipelo:

en liten gissning, för att Mini inte kommit när du köpte iBook?

Helt fel. Har inget behov av en stationär Mac, trots det tycker jag minin är den mest prisvärda Macen. Fixade den till mina föräldrar. Grym Mac för pengarna!

Trots att jag funderar på att köpa G5a, tycker j a g inte den är prisvärd för 5 öre, men vill man ha "fett" får man skylla sig själv...

skämt....

Men du hade väll inget behov av stationär mac...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 21:41

Jag tycker inte det var nåt större fel på tråden från början och jag röstar tveklöst på iBook och eMac.

Men visst går det att tala om en allmän prisvärdhet, utan att fråga sig för vem? Vad får man för hårdvara för pengarna? Jag kan utan vidare anse att iMacen inte skulle vara prisvärd om den kostade 35.000, oavsett om jag är intresserad av att ha en själv eller inte.

värderingar

Men denna undersökning är mer för att ta reda på vad folk prioriterar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-18 18:07

Ingen- finns inte med som alternativ.

Jag har en önskan om omröstning. Hur många har en granne från fd Östtyskland , stor som en kulstötare vars förnamn börjar på Z kör traktor och har en vinögd kusin i Gällstad i Västergötland.
Du som har Mac större än en fingerborg är inte berättigad att deltaga i denna omröstning.
Rösta nu.

OBS: detta inlägg skall ses som ett plumt försök att skämtsamt framhålla- varför dessa alltmer underligga omröstningar?
Livet är en strid önskar moster Titti i Bollnäs.
mvh

PS, denna omröstning tillhör inte de mest knepiga, det finns betydligt knepigare , underliggare, nästan obegripbara
Kan vi inte rösta fram den underligaste omröstningen?.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 18:13
Ursprungligen av miri:

Livet är en strid önskar moster Titti i Bollnäs.

Du måste ju inte alltid ta det bokstavligt…

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 18:14
Ursprungligen av miri:

OBS: detta inlägg skall ses som ett plumt försök att skämtsamt framhålla- varför dessa alltmer underligga omröstningar?

Det gick inte så bra. Bättre lycka nästa gång.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-18 18:19
Ursprungligen av DaPhox:

Det gick inte så bra. Bättre lycka nästa gång.

Jag kan nog inte var mer "plumpare" även om jag anstränger mig
Har du tips så mottages dessa tacksamt

Ursprungligen av miri:

Kan vi inte rösta fram den underligaste omröstningen?.

Det blir förmodligen den omröstning du föreslår som tar priset.

*förstår inte ironin*

vilken konstig tråd!

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-18 18:30
Ursprungligen av martenbjork:

vilken konstig tråd!

Kan vi inte rösta fram den underliggaste tråden

Har någon tid att sätta upp kriterierna för denna omröstning?

Ähmen helt ärligt, det här blev verkligen inte en bra tråd. Rätt så värdelös faktiskt.

Jag menar inte att kritisera författaren. Tråden är inte så tokig, men det blev en skum stämning... inte riktigt i 99macs anda tycker jag.

Jag röstar för att tråden tas bort, går i graven.

Ursprungligen av martenbjork:

Ähmen helt ärligt, det här blev verkligen inte en bra tråd. Rätt så värdelös faktiskt.

Jag menar inte att kritisera författaren. Tråden är inte så tokig, men det blev en skum stämning... inte riktigt i 99macs anda tycker jag.

Jag röstar för att tråden tas bort, går i graven.

Jag håller delvis med. Diskussionen om huruvida det är en meningsfull fråga eller inte spårade ur, och jag är väl delaktig i den urspårningen. Men omröstningen i sig tycker jag är rätt intressant. Jag skulle inte ha något emot om någon moderator tar bort mina och andras inlägg som är lite ot, men låter starten/omröstningen vara kvar.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-02-18 19:55

Jag röstade på iMac G5 för att jag har en sådan själv, den passar mig utmärkt.

Och jag röstade iMac G5, trots att jag har en PM G4. Men efter att ha funderat ett tag, så tycker jag att det i allmänhet är svårt att jämföra bärbara med stationära.

Jag röstar på PowerBook 12" för att den är smidig och innehåller allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-18 20:13

Röstade på iBook.

ble 12" PB for meg... det var jo derfor jeg kjøpte den.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 21:26

Stationära: iMac G5, 1,6GHz
Bärbart: Powerbook

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-18 21:23

Jag röstade på iBook. Apple ligger grymt bra till prismässigt, ÄVEN jämfört med PC på den. En av få av Apples produkter som ligger lägre i pris än motsvarande PC, även vid en "grov" jämförelse.

Även Mac mini ligger bra till som kontorsburk / server. Samma pris men mindre, och enligt ryktena, tystare.

PowerMac och PowerBook (15" endast i mina ögon) är väl i övrigt de jag skulle vara intresserad. Inte särskilt prisvärda, men de enda som inte kommer med är en köksvask eller nåt.

I övrigt är jag inte så intresserad av de två som återstår, eMac och iMac. eMac är för det första en alldeles för "klen" dator för priset - och alldeles för integrerad. Dessutom en skärm som är ungefär lika häftig som den mina föräldrars snart 6 år gamla PC har. En mini + skärm från PC-nasaren känns rimligare.

Vad gäller iMac gillar jag konceptet, men jag tycker den ser tjock och "klumpig" ut (det gör Apples Cinema Displayer också förresten, men inte lika mycket). Den gör sig inte riktigt i vitt känns det som. Och ja, jag har sett den IRL.

1
Bevaka tråden