ProLabbet (Hemsida) introducerade nyligen 'PrintNet'. Ännu ett ställe att beställa 'hardcopies' på via Internet.
Det är inte direkt billigt. Men jag måste säga att jag blev positivt överraskad! Kvalitén är mycket bra.
Vad jag funderar lite är den programvara de använder. Vill man göra förstoringar av bilder över ca 22x28 och ha 'mycket bra' kvalité orkar inte applikationen skapa thumbnails.
Dessutom kan man ha invändningar på använargränssnittet... Det gäller att ha örnkoll på det man beställer! Det blir lätt fel annars.
Så långt den heldigitala delen.
Jag lämmnade in ett par viktiga 120 rullar i sv/v (Hasselblad) för framkallning och scanning till CD. Framkallningskostnaden var inget att orda om. Men scanningen... Katalogen sade 300 dpi. Men de anlände i 72 dpi (1228 x 1228) ! Efter samtal med ProLabbet framgick att de räknade 300 dpi på en hardcopy i 10 x 15... För en 6 x 6 blir det runt 9 x 9... Lite skumt! Speciellt som denna scanning kostade ca: 150:- för 12 bilder!
Och bättre blev det inte när jag stoppade in negen i scannern och kollade resultatet i 1200 dpi! Damm och mikrosmuts!
Jag kommer att klaga om detta. Men i övrigt håller de extremt snabba leveranstider! Och de digitala bilderna jag beställde höll måttet utan vidare.
Nu har jag ett gäng scannade sv/v på beställning. Några har ProLabbet framkallat och jag har jobbat ett par timmar i Photoshop för att slita dammet!