Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam FTP-download

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har en aning om varför min FTP-hastighet vid nedladdning (har ej provat upload) begränsas till ca 30 kb/s? Varje samtidig ftp-tråd får samma hastighet, 30 kb/s! Klienten är Transmit 3 (provade även version 2) på OSX 10.3.8, PB 1.33ghz. Min ISP är UPC, jag har 4 mbit, ladda filer via http (alltså via Safari) går på upp till 600kb/s utan problem. Jag använder Airport Extreme.

Någon som råkat ut för detta? Jag har sökt på andra forum utan framgång så det verkar inte vara något vanligt problem iallafall.

Tacksam för idéer!
/Patrik

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-02-19 16:31

Man kan, men det är inte säkert, misstänka att UPC har roat sig med att strypa trafiken för FTP. Mycket enkelt rent tekniskt och det gör att man prioriterar ned FTP framför HTTP som lejonparten av alla användare kör idag.

Ja, omöjligt är det inte. Det konstiga är att för varje ny ftp-tråd så får jag samma hastighet! Ca 31.5kb/s för att vara exakt. Jag skall ta hem min bärbara Compaq och se om jag får samma resultat. Jag har letat efter bandviddsbegränsningar både i Transmit och i Airport, men det verkar inte finnas några.

Skumt!

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-02-20 11:25
Ursprungligen av Brunzine:

Ja, omöjligt är det inte. Det konstiga är att för varje ny ftp-tråd så får jag samma hastighet! Ca 31.5kb/s för att vara exakt. Jag skall ta hem min bärbara Compaq och se om jag får samma resultat. Jag har letat efter bandviddsbegränsningar både i Transmit och i Airport, men det verkar inte finnas några.

Skumt!

Inte det minsta skumt. eller konstigt. Jag vet inte om du förstod vad jag skrev, men begränsningen sitter i UPC:s nät och utrustning. Du kan göra vad du vill men du kommer, som det ser ut, inte att få mer än ca 30kbps/anslutning. No matter what.

• Medlem
  • Haninge
  • 2005-02-20 00:46

Får också ruskigt dålig speed med Transmit. Misstänker att det är nån demo-begränsning då jag inte har fulla versionen. Nån som vet?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-02-20 11:28
Ursprungligen av dermike:

Får också ruskigt dålig speed med Transmit. Misstänker att det är nån demo-begränsning då jag inte har fulla versionen. Nån som vet?

Ja, jag har köpt Transmit och det finns ingen, dokumenterad eller inte, begräsning av prestandan. Du får leta någon annanstans.

Håll med om att strypa prestandan i en FTP-klient vore som att visa kritiker-rosade tavlor i ett släckt rum. Du vet att dom är bra/snygga/what-ever men du får inte se dom.

Ledsen att vara den som ropade varg, men idag, efter en veckas 30kb-helvete, funkar all ftp-trafik bra för mig. Jag har ingen aning om varför hastigheten kom tillbaka, det berodde inte på något jag gjorde.

Passive/active mode brukar ofta spöka med brandväggar. Testa med att ändra inställningen.

/M

Re:

Testa OsX inbyggda FTP-klient i stället, kan nås genom äpple+k när findern är aktiv, och man ansluter på formen ftp://ftp.opera.com exvis, går dock inte att ladda upp med den klienten. (Tryck dock inte äpple+k om du skulle råka ha opera aktivt, då laddar Opera hem all E-post som ligger på server, gjorde just det och fick brevlådan full med skräp.)

1
Bevaka tråden