Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

stim & gratismusik

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-19 16:33

Hej!

Jag vill köpa musik som man slipper ha stim avgift på. Vart hittar man sådan musik? Dessutom får det gärna vara musik åt det romantiska hållet eller vackert pianoklinkande alternativt klassisk musik.

Är helt okunnig i det här ämnet förövrigt (musik alltså) så jag är tacksam för minsta hjälp.

/Jonas

• Medlem
  • Täby
  • 2005-02-19 16:51

Du kan kanske hitta musik här;

http://creativecommons.org/audio/

Musik för vilken användning? Spela själv, spela upp i något sammanhang...? Det är tyvärr så att även med alla rättigheter på rätt plats så kan Stim komma och kräva dig på pengar. De har till och med krävt icke-stimmade kompositörer på pengar för att använda sina egna verk! Jag antar att man med lite envishet slipper betala, men de kan vara riktigt märkligt otrevliga i sådana sammanhang. Man får alltså rätt till slut, men man känner sig ganska jagad och misstänkliggjord.

Den musik som är helt säker är musik där upphovsmannen varit död i över 70 år, och som inte är omarrangerad utan spelas med originalarren. Den musiken är helt fri från upphovsrättsavgifter. Jag kan till exempel föreslå Birger Sjöberg vid sidan av mer uppenbara som Mozart och Beethoven. Och så går det förstås att få lov av icke Stimmade tonsättare att använda deras musik gratis, med reservationen ovan.

Bra och stimfri musik

Ett lysande enkelt program som går ut på att kopiera och "stimbefria" musik hittar du på:
www.smartsound.com

MVH
Syndabocken

• Medlem
  • 2005-02-21 12:54

Det du är ute efter är så kallad "friköpt" musik, ofta enklare kompositioner som inte förvaltas av upphovsrättsbevakande organisationer såsom STIM. För den musiken gäller istället speciella avtal, ofta får du betala en engångssumma om det rör kommersiella produktioner men gratis annars.

När det gäller musik av avlidna (sedan 50 år) kompositörer, är det inte bara att använda det hur som helst heller. Viss musik anses "kulturellt skyddad", exempelvis klassiska kompositörer. Man får inte heller använda musiken i syfte som inte överensstämmer med ursprungliga avsikten, vilket bl a gör att man inte kan använda vad som helst i reklam.

Jodå, STIM kan vara ganska aggressiva av sig, även om man använder musik av icke-anslutna kompositörer. Hade själv problem med dom, de hävdade att man var tvungen att ansluta sig - har dock inte hittat något lagligt stöd för detta påstående.

Ursprungligen av SirN:

Det du är ute efter är så kallad "friköpt" musik, ofta enklare kompositioner som inte förvaltas av upphovsrättsbevakande organisationer såsom STIM. För den musiken gäller istället speciella avtal, ofta får du betala en engångssumma om det rör kommersiella produktioner men gratis annars.

"Friköpt?" Det var ett nytt begrepp. Här borde väl även musik som helt enkelt förvaltas av upphovsmannen också passa in. Då är det mycket riktigt "speciella avtal" som gäller, efter upphovsmannens egen prislista. Det är förstås ofta amatörer.

Citat:

När det gäller musik av avlidna (sedan 50 år) kompositörer, är det inte bara att använda det hur som helst heller. Viss musik anses "kulturellt skyddad", exempelvis klassiska kompositörer. Man får inte heller använda musiken i syfte som inte överensstämmer med ursprungliga avsikten, vilket bl a gör att man inte kan använda vad som helst i reklam.

Jag hade bestämt för mig att gränsen var 70 år. Citat från Stims sida:

"I Sverige och i många andra länder (främst EU-länder) gäller upphovsrätt till ett verk under upphovsmannens livstid och t o m 70 år efter dennes dödsår; den s k skyddstiden. Därefter kan verket fritt framföras, bearbetas, spelas in etc."

Efter denna tid är det också mycket friare att "förvanska" verket. Till exempel stoppades en jazzversion av Peer Gynt innan tiden löpt ut, men efter de 70 åren var det fritt fram. Och det var en nationell storhet som Grieg!

Citat:

Jodå, STIM kan vara ganska aggressiva av sig, även om man använder musik av icke-anslutna kompositörer. Hade själv problem med dom, de hävdade att man var tvungen att ansluta sig - har dock inte hittat något lagligt stöd för detta påstående.

Lustigt nog är beskeden också olika beroende på vem och hur man frågar. En bekant fick ganska tydligt besked om att det var frivilligt medan det i andra sammanhang låter som en skyldighet. Min slutsats är att det är helt frivilligt.

Man kan notera att om ens musik inte framförts offentligt får man inte gå med. Jag totar ihop en del låtar och spelar dem offentligt ibland, så jag kan vara med om jag vill, men har valt att stå utanför. Det kostar mig några hundralappar om året och besparar mig pappersarbete och gör att jag har kvar alla rättigheter.

En sak som jag undrar i sammanhanget är hur "loopar" (som i Garageband) kan vara gratis. Musikerna som gör dem får nämligen inte ge bort en enda ton gratis om de lyder under Stims lagar.

• Medlem
  • 2005-02-21 17:03
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

"Friköpt?" Det var ett nytt begrepp.

Jobbade med lokal-TV ett tag, och har för mig att det var så det kallades. Man köpte helt enkelt en skiva som man sedan kunde använda utan att betala upphovsrättslig ersättning vid varje användning.

Som icke-ansluten upphovsman har du rätt till att bestämma hur verket ska användas, men läser man lagen dyker det emellanåt upp "endast organisation som företräder ... har rätt att utkräva ersättning". Är lite osäker där...

Jag hade bestämt för mig att gränsen var 70 år.

Det stämmer, blandar nog ihop med fotografier där tiden kan vara 50 eller 70 år. Den ideella rätten är dock obegränsad.

För att gå med måste minst ett verk vara utgivet eller framförts offentligt, detta kallas enligt lagen för "offentliggjort". Jag gick med i samband med en skivutgivning, innan dess tyckte jag inte heller det var lönt allt extra arbete.

Ursprungligen av SirN:

Som icke-ansluten upphovsman har du rätt till att bestämma hur verket ska användas, men läser man lagen dyker det emellanåt upp "endast organisation som företräder ... har rätt att utkräva ersättning". Är lite osäker där...

Jag misstänker att man kan förhandla om det om det är tillräckligt viktigt för köparen, men det är det ju för det mesta inte.

• Oregistrerad
  • 2005-02-24 11:29

En sak som jag undrar i sammanhanget är hur "loopar" (som i Garageband) kan vara gratis. Musikerna som gör dem får nämligen inte ge bort en enda ton gratis om de lyder under Stims lagar.

Men det där har väl något med "verkshöjd" att göra - att musiksnutten måste vara så unik att den kan anses ha komponerats, och jag gissar att de flesta loopar därav undantas eftersom de inte når verkshöjd??? Annars tror jag mest att de är fria för att de förmodligen producerats i USA där man vad jag vet kan sälja sina rättigheter för en livstid... I Sverige är det tack och lov förbjudet för t.ex. skivbolag och andra att förhandla sig till en artists STIM- eller SAMI-rättigheter av en oskyldig nybörjare som inte anar konsekvenserna av det utan bara är glad att få ge ut en skiva...

• Medlem
  • 2005-02-24 13:20
Ursprungligen av jorran:

Men det där har väl något med "verkshöjd" att göra

Kraven på uppnådd verkshöjd är väldigt lågt ställda. Någon form av struktur, exempelvis en rytm eller antydan till melodi är tillräckligt. Glöm vandringssägnen om att det är tillåtet att sno upp till fyra takter, det är det inte.

• Oregistrerad
  • 2005-02-25 00:40
Ursprungligen av SirN:

Kraven på uppnådd verkshöjd är väldigt lågt ställda. Någon form av struktur, exempelvis en rytm eller antydan till melodi är tillräckligt. Glöm vandringssägnen om att det är tillåtet att sno upp till fyra takter, det är det inte.

Haha, jag den där 4-taktersskrönan är skojig - det är ju säsong för den nu, melodifestival och allt...

Garagebandlooparna är friköpta enigt gängse avtal. Dock kan det finnas innehåll i dom som är i gråzonen.

• Oregistrerad
  • 2005-02-24 11:23

Undrar om inte SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseförening) har med det här att göra också? Även om Beethoven är död så är ju inte musikerna i Radiosymfonikerna det, liksom...

Vad jag vet är det t.ex. så att jag (jag sjunger kör på en del poplåtar) får mina SAMI-pengar varje år bl.a. beroende på den avgift som frisörer och restauranger och lokalradiokanaler betalar in för att de spelar musik. (Sveriges Radio betalar riktade pengar för det de spelar, dvs rapporterar varje låt/stycke de spelar, men övriga betalar en klumpsumma eftersom rapporteringen skulle vara dyrare än det SAMI får in från dem.)

Så jag kan inte reglerna, men även musikernas rättigheter torde vara något man vill vara fri från i ditt läge.

4-takters-sägnen är helt eller åtminstone delvis Povel Ramels fel, hans manus till "Rock-Fnykis" där Martin Ljung sjunger en låt som är 4 takter i taget snott från diverse låtar. Jag tror det började med att Povel bad Stim definiera vad "verkshöjd" var för något, och de svamlade nåt om fyra takter. Men kul är det!

Men eftersom 4-takters-regeln inte är en regel så sitter vi med en godtycklig ungefärsregel där i princip en ton räcker om den råkar vara originell. Ja, mer precis stämmer SirN's definition rätt bra tror jag. Eftersom Stims mål är att samla pengar så drar de gränsen vid noll tills motsatsen bevisats och allt du gör är skyddat.

Vidare så finns ju rätten till en inspelning också, vilket är en annan sak, det som jortran nämner. Även om stycket så väl som arret är fritt (och därmed Stim-fritt och vem som helst får spela in det utan avgift) så har man ju rätt till sin inspelning och rätt att ta betalt för den.

• Oregistrerad
  • 2005-02-27 14:20

Är så otroligt trött på Stim. Jag och en kompis startade en webbsida där band utan krav på ersättning kunde lägga upp låtar som lyssnare fritt skulle kunna ladda ned. Intresset visade sig vara stort, det var många som tyckte att det var lön nog att få lite respons från lyssnare och inte alls var intresserade av att få betalt för varje nedladdning.

Men det tillät inte Stim. Som Stimansluten har man alltså inte själv rätt att bestämma huruvida man ska ge bort sin musik eller ej. Resultatet: Stim krävde oss på pengar - vi hade inga pengar - sidan lades ned. Alla de deltagande musikerna blev ledsna.

Stim borde fatta att de skall verka FÖR sina medlemmar, inte emot.

Hälsningar
/Henrik

Helter Skelter studio

Senast redigerat 2005-02-27 14:32
  • Medlem
  • 2005-02-27 14:34

Principiellt är det så, när du ansluter dig till STIM överlåter du bl a rätten att kräva ersättning. Sålunda gäller STIMs standardtariffer.

Dock borde man med upphovsmannens och ägaren av inspelningens (ev skivbolag) samtycke kunna avsäga sig ersättningskravet, det finns ju gott om skivbolag och artister som gör musik tillgänglig på Internet och jag tror inte de betalar avgift för nedladdningarna.

Dock lär det krävas ett tillstånd av STIM på förhand.

Ursprungligen av Vogel:

Är så otroligt trött på Stim. Jag och en kompis startade en webbsida där band utan krav på ersättning kunde lägga upp låtar som lyssnare fritt skulle kunna ladda ned. Intresset visade sig vara stort, det var många som tyckte att det var lön nog att få lite respons från lyssnare och inte alls var intresserade av att få betalt för varje nedladdning.

Men det tillät inte Stim. Som Stimansluten har man alltså inte själv rätt att bestämma huruvida man ska ge bort sin musik eller ej. Resultatet: Stim krävde oss på pengar - vi hade inga pengar - sidan lades ned. Alla de deltagande musikerna blev ledsna.

Stim borde fatta att de skall verka FÖR sina medlemmar, inte emot.

Det där är ett skolexempel på Stims sätt att jobba. Ett annat är fallet där en amatörtrubadur arrangerar en spelning själv, och bjuder in ett par kompisar att dela spelningen (tre personers närmast sörjande är mer än en). Det kan också vara tre lokala band, samma sak. Alla spelar sina egna låtar, och publiken är 99% kompisar som går in gratis eller möjligen lägger en liten slant som totalt nästan täcker lokalhyran. Efteråt krävs den arrangerande, som gjort allt jobb, som grädde på moset pengar av Stim. Visserligen har han/hon redan gått back en hel del på spelningen, men det är salt i såren att åka på mer. Om en av polarna var Stim-ansluten så kostar det pengar att hjälpa denne få en spelning. Man får inte göra "promo"-grejer gratis.

Ett annat fall är någon som hjälpte sina polare i lokala bandet att spela in en skiva, ett rejält projekt som han tog på sig för att hjälpa dem. Det kostade en bra slant, utan minsta chans att få igen något. Men så kommer plötsligt kraven på pengar för rättigheterna, iskalla krav med hotfull ton! Mer pengar rinner ut, och glädjen i musiken med dem. Man tycker att sådana småproducenter borde behandlas väl, med lite förståelse, men icke.

För Stim jobbar inte för amatörer, de jobbar för folk som lever på musiken eller i alla fall försöker göra det. Är man inte "seriös" så får man ta smällen. Ändå hör man jämt att man "måste" gå med i Stim. Dumheter. Man ska gå med först när man inte har råd att stå utanför. Stim jobbar ändå inte för småhandlare.

Jag vet inte hur det är nu, men så sent som för ett eller två år sedan så lades alla Stim-pengar från Internet i en pott som delades på annat, för man tog inte hand om vems låtar som laddades ner. Så pengarna från din webbsida gick inte till banden som laddades ner, utan delades mellan Gessle och Michael Jackson. Lagom kul att få sin musik-webbsida knäckt av avgifter som inte ens går till musikerna! Men Stim jobbar som sagt inte för dem!

Jag har också funderat på att fixa mp3-server, men gör jag det så blir det strikta krav på att man inte är Stim-ansluten, och att man omedelbums tar ner sina låtar den dag man går med. Det skulle alltså vara helt neutralt, inte någon "bestraffning", bara konstatera att när man går med i Stim går man ur sidan, sådana är villkoren. När man ska börja leva på sin musik så får man fixa promon på annat sätt, kanske någonstans där man betalar för sig. Amatörerna kan jag donera serverplats för, men bara dem. Är man med i Stim är man proffs, och får gå till proffsställen, lämpligtvis sitt skivbolags hemsida.

• Oregistrerad
  • 2005-02-27 20:56

För Stim jobbar inte för amatörer, de jobbar för folk som lever på musiken eller i alla fall försöker göra det. Är man inte "seriös" så får man ta smällen. Ändå hör man jämt att man "måste" gå med i Stim. Dumheter. Man ska gå med först när man inte har råd att stå utanför. Stim jobbar ändå inte för småhandlare.

Jag vet inte hur det är nu, men så sent som för ett eller två år sedan så lades alla Stim-pengar från Internet i en pott som delades på annat, för man tog inte hand om vems låtar som laddades ner. Så pengarna från din webbsida gick inte till banden som laddades ner, utan delades mellan Gessle och Michael Jackson. Lagom kul att få sin musik-webbsida knäckt av avgifter som inte ens går till musikerna! Men Stim jobbar som sagt inte för dem!

Word! Mitt band ligger på varenda demosite och webbradio som existerar, och jag har inte sett till en spänn av de Stimpengar som innehavarna av dessa webbplatser betalar. Dessa pengar, liksom närradiopengarna, går in i en allmän pott och fördelas till medlemmarna utifrån hur mycket Stim-pengar de tjänar genom rapporterade framföranden (TV, riksradio etc). Så mest får den som redan tjänar mest. Tanken är att det är troligast att dessa också spelas mest i de icke rapporterade framförandena. Det kanske det ligger något i, men hur som helst blir resultatet just det Ingemar säger, att små arrangörer får betala pengar som aldrig kommer rätt upphovsmän till godo.

Det suger. Det borde vara mycket enkelt att fixa en Stimrapport där upphovsmännen skriver under på att de inte vill ha betalt för ett visst framförande, en viss webbplats etc.

Hälsningar
/Henrik

• Oregistrerad
  • 2005-02-27 14:43

Det krävs tillstånd av Stim. Förutom det får man betala, antingen per nedladdning, eller 10% av sidans intäkter från t.ex reklam.

1
Bevaka tråden