Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med uppstart (Var: Installation av hårddisk under OS 9)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-20 15:29

Tjo. En kompis har problem med en hårddiskinstallation, eftersom jag inte kör OS 9 var jag inte mycket till hjälp. Han är otålig och orkar inte vänta på att kontot hans här ska aktiveras...

Ursprungligen av Denstore:

Jag har precis installerat en extra HDD på en av jobbets G4r.

Den är bygglad som slave, och burken startar utan problem.

Dock så hittas inte disken. Måste man initiera den? Formateras för Mac?

OS:et är tyvärr 9.2, och det går inte att ändra på i dagsläget.

Hur skall man göra?

EDIT: Problemet löst, men han fick ett annat, se inlägg längre ner.

Senast redigerat 2005-02-20 19:35
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-20 15:44

Det kan hända att den nya hårddisken inte fungerar med hans gamla Mac. Enklaet sättet är att köpa ett externt Firewire-chassi till hårddisken.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-20 15:58

Mondo: till mig har han sagt att det är en 80 GB Western Digital. Motsvarande den som redan sitter i...

EDIT: han undrar varför den inte skulle fungera också (det jag kan tänka mig är att den vore > 120 GB vilket den nu inte är), för planen är nog att installera en disk av något slag oavsett - och isåfall verkar han vilja veta vilken annan disk han ska prova med...

EDIT2: Ombads lägga till en fråga.

Ursprungligen av Denstore:

Frågan är iofs om den skall hittas automatiskt, eller om man måste peka ut den för systemet.

Senast redigerat 2005-02-20 16:08
  • Medlem
  • 2005-02-20 17:00

Öppna skivverktyget och partitionera och formatera disken.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-20 17:10
Ursprungligen av Denstore:

Fråga honom gärna hur man gör det? Alltså var hittar jag det?

(om någon undrar så är min kompis inte mac-människa utan kör mest PC, och något var jag tvungen att skriva här för att kunna posta...)

EDIT: Fler frågeställningar:

Ursprungligen av Denstore:

Hmmh, jag råkade nog ändra en sak som jag inte borde ändrat. Kan man komma in i Mac:en i felsäkert läge, på något sätt?

Jag råkade be den att leta efter en PC-SCSI-disk, och nu visar den först en blinkande symbol föreställande en jordglob, och sedan efter en stund visar den omväxlande findersymbolen och ett frågetecken. Jag får lite panik nu.....

Senast redigerat 2005-02-20 18:39
  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-20 19:36
Ursprungligen av Denstore:

Nu har jag alltså fått disken upphittad och allt. Men den däringa jordgloben och det blinkande frågetecknet/findersymbolen är fortfarande kvar. Det tar typ 20 minuter att starta upp skrället nu. Har inte en susning om vad som är knas.

Klickade ur rutan som jag råkade klicka ur tidigare. Det var den enda förändringen jag gjorde som kunde orsaka detta. Men det hjälper inte.

Om du kunde gjort en ny tråd, eller ännu hellre byta titel på den, så skulle jag uppskatta det. Det är nog inte beroende på HDD:n längre. Känns mer som ett systemfel.

..............

  • Medlem
  • 2005-02-20 19:40

Du verkar ha aktiverat nätverket som startskiva. För att "resetta" allt, kan du starta med äpple-alt-p-r nedtryckt. Vänta tills den startat om och plongat 3 gånger. Enklaste sättet. Då blir den primära disken startskiva igen.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-20 20:18

Tack!

Ursprungligen av Denstore:

Äntligen!

Jag har fått ordning på det hela nu.

Lägg gärna in ett inlägg och säg att jag har fått ordning på det hela nu. Dock fick jag en smärre chock när den plötsligt startades i Mac OSX! Jag höll på att skita ner mig! Jag visste fan inte ens att någon hade lagt in det. Dock så är allt grönt nu, och jag har en fungerande extra disk.

Jag kommer att lägga in ett tack själv sedan också, men det känns ju bra om de som har engagerat sig i detta vet att det är fix nu.

  • Medlem
  • 2005-02-20 20:23

Alltid lika roligt när något funkar!

  • Medlem
  • Södra Sandby
  • 2005-02-24 15:03

Jag tackar och bugar för all hjälp.
Och även folket på jobbet är glada.
Jag böjar nästan fundera på att köpa en Mac igen. Något jag hade svurit dyrt och heligt på att aldrig göra igen.....:)

1
Bevaka tråden