Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

minnet minskar

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

En lustig sak som jag inte hittar svar på här i forumet är att efter en stunds arbetande med datorn. (OK några dagar då med sleepmode på nätterna) så sjunker mängden ledigt minne. Det är på intet sätt nått jag märker av då jag kan starta mina applikationer många, många gånger utan att jag märker av att det blir långsamt. Men jag förbryllas ändå över att jag trots alla program nedstängde bara kan få tillbaka minnet om jag startar om burken. På min gamla windows tid så betydde en låg siffra i mängden "ledigt minne" att det var dags att dra i handbromsen och genast starta om datorn. Annars var en krash runt hörnet att vänta. Givetvis vet jag att det inte är så i macosx fall.
Jag kan inte se nån process som plötsligt ökar i minnesbandbredd. Bara att mängden ledigt minne försvinner till fördel för "inaktivt" minne.

/G

Det är inget att oroa sig över, OS X är stabilt.

Det viktiga är att inse att det som står som "Ledigt" inte är det enda tillgängliga minnet. Om ett nystartat program vill ha minne kan det lika gärna ta "inaktivt" minne. Men skulle t.ex. Safari ha använt det inaktiva, och du startar om det, så är det ju bra om så mycket som möjligt redan finns i minnet. Så att säga, det är där det ska var. Tomt RAM är värdelöst.

Således; att ha 15 MB ledigt är inget alarmerande om man samtidigt har ett par hundra inaktiva megabytes.

Dessutom hanterar OS X virtuellt minne bra. Jag sitter just nu mer 5 GB, men på min G4 kan det bli uppemot 15 GB.

Nu har ja iofs 200 MB ledigt (av 768), men det beror på att jag nyligen har avslutat ett par minnesätande program, som därmed släppte lös en massa minne.

Det är fullt normalt och snarare ett friskhetstecken än något annat - det betyder att OS:et optimerar minnesanvändningen så att den information som behövs av aktiva processer ligger i det snabba fysiska minnet, i stället för i det långsamma virtuella minnet. En naturlig följd av den processen är att det fysiska minnet blir ganska fullt, men eftersom "sovande" data vid utrymmesbrist swappas ut i det virtuella minnet är det ingenting att oroa sig för. Tvärtom vore det ganska bekymmersamt ifall operativsystemet skulle ligga och tjuvhålla på stora mängder fysiskt minne helt utan orsak, eftersom det är resursslöseri.

Drar igång en gammal tråd för att jag har en användare där inaktivt minne ökar tills det nästan ätit upp allt ledigt minne. Återstår 10-15 MB.
Det ger inga problem med programkörning – men Retrospect kan inte backa upp datorn (görs via nätverksbackup från en server) klienten säger till servern att datorn är reserverad.
Efter omstart går det utmärkt igen.

1
Bevaka tråden