Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av datorn?/Batterifrågor

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 16:21

Folk skriver olika saker om dessa saker hela tiden...hur är det egentligen...

Ska man undvuka att stänga av datorn i så stor utsträckning som möjligt och låta den gå i vänteläge på natten etc?

Ska man köra med laddaren i så mycket som möjligt och ska man låta batteriet ladda ur ofta/ibland/alldrig?

Finns det faktiska rekommendationer om hur man ska göra med detta från apple el dyl?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-23 00:10

Jag tycker man ska göra som man känner och köpa ett nytt batteri om några år, men självklart försöker man undvika saker som förkortar batteriets livslängd som urladdning konstant etc.

• Oregistrerad
  • 2005-02-27 01:36
Ursprungligen av tastesandtunes:

Folk skriver olika saker om dessa saker hela tiden...hur är det egentligen...

Ska man undvuka att stänga av datorn i så stor utsträckning som möjligt och låta den gå i vänteläge på natten etc?

Ska man köra med laddaren i så mycket som möjligt och ska man låta batteriet ladda ur ofta/ibland/alldrig?

Finns det faktiska rekommendationer om hur man ska göra med detta från apple el dyl?

Batteriet mår bra av att användas och jag mår dåligt av att behöva starta den varje gång jag vill ha den. Alltså ligger den i vila ständigt när den inte används. Brukar dra åtminstone 20-30% per dag av batteriet innan den får mer mat.

Måste jag byta batteriet om några år är det en smäll jag får ta. Hellre att betala lite extra och använda den precis som jag behagar än att vara försiktig och stänga av den och få ut någon månad till. Tror skillnaden blir rätt liten, och jag undviker att dra ur strömmen helt, även om det rekomenderas att man gör om kalibreringsprocessen (ladda upp - ladda ur tills den går i vila - ladda upp) med några månaders mellanrum.

Det är ju knappast skadligt för batteriet att låta datorn gå på batteri tills den går i vila av sig själv. Det är den ju konstruerad för. Däremot skulle nog batteriet inte må lika bra av att laddas ur helt, d.v.s. om datorn sedan fick stå i vila tills batteriet tog slut och datorn stängdes av.

Läste att OSX har automatiskt systemunderhåll inlagt under nätterna. Skall det fungera så skall ju datorn vara på jämnt. Det är ju ingen bra idé´på batteridrivna datorer. Hur skall då detta systemunderhåll bli gjort (om man inte gör det själv med t ex Onyx förståss)

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Läste att OSX har automatiskt systemunderhåll inlagt under nätterna. Skall det fungera så skall ju datorn vara på jämnt. Det är ju ingen bra idé´på batteridrivna datorer. Hur skall då detta systemunderhåll bli gjort (om man inte gör det själv med t ex Onyx förståss)

Det underhållet är iofs inte särskilt viktigt, allt den gör är att rensa några filer under /tmp, rotera lite loggfiler samt uppdatera locate- och whatis-databaserna. Det har i princip inga prestandamässiga följdverkningar och det är absolut ingen katastrof om det inte körs. Man kan göra det underhållet själv också, kör bara de här kommandona (som root/via sudo):

periodic daily
periodic weekly
periodic monthly

1
Bevaka tråden