Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man köra PC-program på Mac?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Svaret är säkert nej. Alla vanliga program och några till finns i en särskild Mac version. Vilket tyvärr innebär att de ev PC licenser man har liggande är värdelösa i Mac.
Största kostnaden att switcha ligger inte i datorn utan i programvara.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Svaret är säkert nej. Alla vanliga program och några till finns i en särskild Mac version. Vilket tyvärr innebär att de ev PC licenser man har liggande är värdelösa i Mac.
Största kostnaden att switcha ligger inte i datorn utan i programvara.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg i samma tråd så kostar det inte skjortan att byta till en annan plattform om man har riktigt licens. Jag vet att det går bra med Adobes programvaror, samma sak med Macromedia. Vet inte hur det är med Microsoft, men det kan väl inte vara annorlunda där.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 19:19

Nej men tack för alla svar ändå

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-22 12:08
Ursprungligen av Nurell:

Som jag skrev i ett tidigare inlägg i samma tråd så kostar det inte skjortan att byta till en annan plattform om man har riktigt licens. Jag vet att det går bra med Adobes programvaror, samma sak med Macromedia. Vet inte hur det är med Microsoft, men det kan väl inte vara annorlunda där.

Det stämmer om man har senaste Photoshoplicens.
Det går även bra att byta plattform och uppgradera till exv Photoshop CS om orginalprogrammet är Photoshop version 7.
Tidigare versioner av PS går ej att uppgradera till senaste CS och samtidigt göra ett plattformsbyte till det billigare uppgraderingspriset. Det vägrar Adobe

Det går fortfarande bra att uppgradera till CS och till det låga priset av ca 2800:- från tidigare versioner som 3.4 osv om det är till samma plattform exv Mac.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 13:51

Virtual PC....varför nämnde bara en människa det? Det är ju svar på frågan.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 13:53
Ursprungligen av petsematary:

Virtual PC....varför nämnde bara en människa det? Det är ju svar på frågan.

Svar är det, men är det ett bra svar?

(Med lite smalare, högre och grövre däck på en ferarri så kan man köra i lite terräng med den oxå, men inte fasen är det en terrängbil)

Ursprungligen av petsematary:

Virtual PC....varför nämnde bara en människa det? Det är ju svar på frågan.

Det är det väl inte?
Då kör man ju sina program i Windows.
Och vad skulle f ö vitsen vara att köpa en Mac och installera VPC på den för att kunna sina win-program. I slow-motion dessutom.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 13:59

Ja men om man tvunget ska ha igång en jäkla .exe-fil så.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-02-23 14:28

Har läst alla inlägg från början. Man får ett ganska arrogant och nonchalant intryck av speciellt de första svaren. Svar av typen ja och nej kan man lika gärna låta bli att posta. Om någon söker hjälp så hjälper man till. Har dessutom moderatorn varit inne och plockat kan man ju tänka sig att det funnits en del riktigt dåliga "svar". Okej, killen/tjejen fattade långsamt. Än sen. Det ligger hos pedagogen om eleven inte fattar. Datorer är inte speciellt användarvänliga, för många människor är de helt obegripliga.

För övrigt gör Virtual PC ett bra jobb på Mac med lätta men ibland livsnödvändiga PC-applikationer/program, även om det går väldigt långsamt ibland.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 23:56
Ursprungligen av Nurell:

Det är det väl inte?
Då kör man ju sina program i Windows.
Och vad skulle f ö vitsen vara att köpa en Mac och installera VPC på den för att kunna sina win-program. I slow-motion dessutom.

Fortfarande var mitt svar Virtual PC korrekt! Sen om det är lite missledande, eller kanske ej rekomenderat...

Hursomhelst så fattar ni väl att snubben skämtar :P, ni är för insatta och har tydligen alltför lite erfarenhet av riktiga windows-gubbar..

Jag hoppas att han skämtar iaf!

Ursprungligen av petsematary:

Virtual PC....varför nämnde bara en människa det? Det är ju svar på frågan.

Nej, två personer nämnde det. Bland annat jag väldigt tidigt i tråden.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 08:20
Ursprungligen av Kristofer:

Nej, två personer nämnde det. Bland annat jag väldigt tidigt i tråden.

*mysa*

Läs igenom alla inlägg från det första till det sista så kommer det att gå upp ett litet ljus för dig. Läs sakta och noga.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 19:23

Ok......

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-21 19:26

Haha det här var humor på hög nivå. Räddade min måndagskväll

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 19:32

Om man läser igenom alla inlägg fort - blir det som en textremsa på teven då?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 20:22

Tack åt er alla, det var ett av de roligaste diskussioner jag har läst här *hihi*
Även min Windows-användande pojkvän var tvungen att skratta högt

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 03:44

Sen kan man ju komma och klydda till det än mer, genom att säga att man visserligen kan köra PC-prgram på en mac genom VirtualPC..

Men det bör jag nog hålla tyst om, total kaos annars

Woops, då har man råkat göra det ändå

Eller också accepterar man att Ipoddas bara retades med er och försökte ställa korkade frågor för att han får en konstig kick av att se folk försöka slå knut på sig själva i försöken att besvara frågorna. – Ett troll helt enkelt. :rolleyes:

Jag har rensat tråden från personattacker och offtopic-snack. Var god håll er till våra forumregler för att forumet ska vara trevligt för alla.

http://www.99mac.se/info/villkor.php

Bevaka tråden