Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slumpartad utloggning?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan.

Ibland, helt utan förvarning, loggas jag ut från min användare och kommer till login-rutan. Precis som om jag hade vält "Logga ut" i äpple-menyn, men det har jag ju inte gjort!

Först trodde jag att det var någon som jävlades med mig via ssh. Jag kikade lite i några loggar men där fanns ingenting märkvärd från de tider då jag loggats ut. Bytte också passwd för min användare för att vara extra säker men utloggningarna har fortsatt.

Vet någon om jag kan hitta relevant info i någon logg någonstans? isf vilken logg?

Jag har planerat en omformatering med rent system ganska länge nu men får aldrig någon tid över. Men om det här inte löser sig så blir man nog illa tvungen.

Edit:
Det är en 800mhz iMac som kör 10.3.8, har en extern disk via FW, Soundsticks, mus+tgtb och en bluetoothmodul på usb.

Tacksam för svar!
Oliver

Hmm...
Detta hände mig rätt ofta i Mac OS X 10.2 och verkade vara något fel i processen "login window" som gjorde att den avslutades. Det är när detta händer som man loggas ut. Men detta har inte hänt mig sedan 10.3 kom ut.

Kan du öppna programmet "Systemmeddelanden" som finns i verktygsmappen.
Kolla loggar för ~/Library/Logs och kika sen under CrashReporter.
Där lär finnas en krasch-log för login window. Vet inte om det står något intressant i den.

Har du samma problem om du skapar ett nytt användarkonto?

Ursprungligen av star-affinity:

Hmm...
Detta hände mig rätt ofta i Mac OS X 10.2 och verkade vara något fel i processen "login window" som gjorde att den avslutades. Det är när detta händer som man loggas ut. Men detta har inte hänt mig sedan 10.3 kom ut.

Kan du öppna programmet "Systemmeddelanden" som finns i verktygsmappen.
Kolla loggar för ~/Library/Logs och kika sen under CrashReporter.
Där lär finnas en krasch-log för login window. Vet inte om det står något intressant i den.

Har du samma problem om du skapar ett nytt användarkonto?

Hej, och tack för ditt svar!

Jag ska kika under CrachReporter nästa gång det händer. Ska också prova ett nytt konto och se om det blir någon skillnad.

Jag återkommer!

Oliver

1
Bevaka tråden