Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komprimering av talbok till ipod för resa!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 09:32

Ska ut på resande fot och har en 17 timmars talbok jag vill komprimera ner till lägsta accepterade nivå då jag också vill ha musik med på min 10gb-ipod. Vad accepterar mina öron när det endast handlar om tal och inte musik? Any ideas?

Ja välj inställningar så att du normalt sätt skulle skämmas! 64kbps räcker långt och länge!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-02-22 09:45
Ursprungligen av Kellogs:

Ja välj inställningar så att du normalt sätt skulle skämmas! 64kbps räcker långt och länge!

Komprimer som mono i stedet for stereo også, lydbøker er innspilt i mono, så det er sløsing med plass å komprimere i stereo.

64 kbps mono låter vettigt, det bruker vi å ha på når vi legger inn lydbøker.

God tur

• Oregistrerad
  • 2005-02-22 10:51

Aha...

Tackar tackar!

Ska testa detta på en skiva och se.
Finns det någon uträkning över hur mycket plats det kommer att ta upp 17h -> 64kbps ->???gb?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-22 13:24

(64kbit/s * (17*3600)s)/8 bit = 489600 kByte ≈ 480 MByte

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 14:38

Jag undrar om du inte kan komprimera ytterligare. Testa vet jag! Kör en bit i 32Kbit/s och lyssna på det!

Vänligen, Ylan

• Oregistrerad
  • 2005-02-22 15:51
Ursprungligen av Ylan:

Jag undrar om du inte kan komprimera ytterligare. Testa vet jag! Kör en bit i 32Kbit/s och lyssna på det!

Vänligen, Ylan

Tackar tackar!

Ska genast hem och testa alla tips! Hör av mig om utvecklingen!

Har massor av talböcker från www.audiobooksforfree.com i 48 kbit/sek vilket är deras bästa
kvalitet (kostar 6 $ per bok eller novell). Den kvaliten är helt OK för tal tycker jag. Ner till 24 kbit/sek ("reasonable quality") går det bra att lyssna på. 8 kbit/sek (som är för gratis nerladdning) kallar AudiobooksForFree för "bearable", och man hör ju i och för sig vad uppläsaren säger, men det är definitivt inte njutbart.

• Oregistrerad
  • 2005-02-23 21:43
Ursprungligen av Lars Sydolf:

Har massor av talböcker från www.audiobooksforfree.com i 48 kbit/sek vilket är deras bästa
kvalitet (kostar 6 $ per bok eller novell). Den kvaliten är helt OK för tal tycker jag. Ner till 24 kbit/sek ("reasonable quality") går det bra att lyssna på. 8 kbit/sek (som är för gratis nerladdning) kallar AudiobooksForFree för "bearable", och man hör ju i och för sig vad uppläsaren säger, men det är definitivt inte njutbart.

Testade att ladda ner 8kbit... oj oj oj... det låter ju som han pratar i en hink!

Tack för tipset!

• Oregistrerad
  • 2005-02-24 10:26

Det beror mycket på vilket codec man kör också, inte bara bitrate. Röst är ganska enkelt att komprimera så det går att köra rätt hård komprimering. MP3 däremot är mig veterligen framtaget främst för musik och inte för mänskliga rösten och musik är långt mer komplext - innehåller fler frekvenser o.s.v.

Exempel: det codec, som sitter i min digitala Sony-diktafon är framtaget för röst och rymmer upp till 16 timmar på 32Mb. Hälften av det i det bättre kvallitetsläget. Vet inte vad bitraten på det blir men inte är det högt.

1
Bevaka tråden