Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utbildning i IT-säkerhet - idéer

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-02-22 10:16

Har fått i uppdrag att ta fram ett förslag på material/plan för kort (några timmar) utbildning i "IT-säkerhet på hushållsnivå". Målgruppen är främst de som _inte_ är inbitna datornördar (som oss) och dessutom inte purunga...

Min kollega sa: "Det är bara lära dem hur de ska slå på brandväggen i XP, så är det klart."

Tycker själv att det inte är hela sanningen...

Jag tror att en viktig del av en utbildning i "IT-säkerhet för hushållen" handlar om beteende: Till exempel hur man bör agera om man via epost får "Nigeriabrev", hur hanterar man ett mail med ämnet "Save Money", eller "Great Pic" med bifogad fil...
Dessutom kan man ju visa på alternativ till Win Explorer och Outlook och varför de alternativen kan vara säkrare.

Kan förståss tänka mig en liten sammanställning över vanliga operativsystem och deras säkerhetsnivå.

Typ:
Win 95 - låg
Win 98 - låg
Win 2k - ?
WIn XP - låg (SP2 - hög ?)

OS 7-9 - hög
OS X - hög

Linux - hög

I övrigt en liten ordlista över "krångliga ord", förklara vad som skiljer Virus från Maskar och Trojaner etc.

Tankar och synpunkter?

ps: Att hävda att alla rakt av ska byta till Mac är ju inte realistiskt

Beställ och/eller tanka ner (bägge alternativen är gratis) boken Stäng fönstret för objudna gäster från Symantec. Den tror jag håller lagom nivå för den utbildning du beskriver. Det kanske t.o.m. räcker med att läsa högt ur den så slipper du förberedelser helt och hållet...

Lycka till!

/Göran

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-02-22 10:28
Ursprungligen av Göran Bolinder:

Beställ och/eller tanka ner (bägge alternativen är gratis) boken Stäng fönstret för objudna gäster från Symantec. Den tror jag håller lagom nivå för den utbildning du beskriver. Det kanske t.o.m. räcker med att läsa högt ur den så slipper du förberedelser helt och hållet...

Lycka till!

/Göran

Mycket bra. Tack för tipset !!!

En av de största bristerna brukar vara backup, och det gäller på alla nivåer.

1
Bevaka tråden