Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Powerbook 100 bästa prylen genom tiderna"

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 13:01

PB 100 var den dator som definierade hur bärbara datorer skulle se ut i framtiden. Så skriver BBC i alla fall.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/4284501.stm

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 13:04

Visst var det - huvuddragen på "layouten" går igen på allt idag.

Frågan är väl om det Apple eller Sony som ligger bakom, men jag vill minnas att Apple designade / specade och Sony stod för krympning av elektroniken och tillverkning (montering).
[Speciellt med tanke på att de lite klumpigare 140, 170="170" från Apple själva kom så nära inpå...]

Vägvisare var det i vart fall av stora mått, men det är ju inte så ovanligt när det gäller Apple

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 13:43

Stämmer. PB 100 byggdes av Sony men konstruerades av Apple. En av de snyggaste bärbara Macar som gjorts tycker jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-23 02:28
Ursprungligen av Mondo:

Stämmer. PB 100 byggdes av Sony men konstruerades av Apple. En av de snyggaste bärbara Macar som gjorts tycker jag.

Säljer min till högstbjudande

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 13:47

Dessutom ett under av låg vikt (2.3kg) i kombination med hyfsad batteritid (2 timmar) trots att man var tvungen att använda vanliga kapslade blybatterier ("bilbatterier")...

Annars var det ju i princip en Mac Portable rent specifikationsmässigt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 14:14

Tycker det påminner om den historielöshet som präglade valet av Helena Bergström som den största svenska skådespelerskan genom tiderna.

Har svårt att se att en portabel dator skulle vara #1.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 14:18
Ursprungligen av Ylan:

Tycker det påminner om den historielöshet som präglade valet av Helena Bergström som den största svenska skådespelerskan genom tiderna.

Har svårt att se att en portabel dator skulle vara #1.

Vänligen, Ylan

På vilket sätt? Hur menar du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 14:33
Ursprungligen av Mondo:

På vilket sätt? Hur menar du?

Tänker på radio, tv eller Harrisons skeppskronometer, för att inte tala om en abacus!

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 14:37
Ursprungligen av Ylan:

Tänker på radio, tv eller Harrisons skeppskronometer, för att inte tala om en abacus!

Vänligen, Ylan

Står ju moteiveringar om varför det blev den prioriteten (om man följer länken till orginalsiten).

"Greatest Gadget" undandrar de viktigaste uppfinningarna helt och hållet eftersom den fokuserar på prylar, dvs. tillämpning av en grunduppfinning.

För mig är hävstången, hjulet, tryckpressen och transistorn oslagbara - i den ordningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 14:46
Ursprungligen av leonardo:

"Greatest Gadget" undandrar de viktigaste uppfinningarna helt och hållet eftersom den fokuserar på prylar, dvs. tillämpning av en grunduppfinning.

För mig är hävstången, hjulet, tryckpressen och transistorn oslagbara - i den ordningen.

OK, jag omformulerar mig "..den första radion.." osv.

Vänligen, Ylan

Jag tycker inte heller den där laptopen är något "revolutionerande" i större perspektiv. Vad det gäller bärbara datorer så tyckte jag nog Psion Series 3 var ganska futuristiska när de kom, liksom före sin tid.
För övrigt tycker jag det är lite ironiskt att alla "moderna" PC-datorer ser ut som PowerBook G3 pizmo.

/Stefan Swales
Framtiden reklambyrå, Västerås

Jag hade själv en 170 i flera år. Skrev flera böcker på den. En för sin tid fantastisk maskin med en mycket bra sv/v skärm. det var väl PB 100 största brist.

Håller helt med.
Jag hade nöjet att ha en av de första exemplaren till test under helgen före den stora lanseringen av 100, 140 och 170 på måndagen. Kommer ihåg att jag satt på Saltsjöbanan på söndagen och skrev en artikel om de nya macintoshdatorerna. Detta för att se hur den var att arbeta med. Som ni kanske kommer ihåg hade den ingen diskettstation.
Trodde helt klart att denna skulle bli den storsäljande modellen. Ack vad jag bedrog mig. Alla ville ha en 170.

Hälsningar
Richard

Ursprungligen av Mondo:

PB 100 var den dator som definierade hur bärbara datorer skulle se ut i framtiden. Så skriver BBC i alla fall.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/4284501.stm

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-24 10:24

Kan oxå erbjuda en fungerande PB100 (förutom batteriet då...) fast nu när den utsetts till historierns coolaste pryl vete fanken...

Vad göra med en gammal PB100?

Även jag har en gammal PB100, någonstans i förrådet, bland allt annat som mest samlar damm. Borde man kanske väcka den till liv? Är det någon med lite vettiga eller bara sköna idéer om vad man skulle kunna göra med den?

/johan

1
Bevaka tråden