Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur öppna iphoto bibliotek efter backup?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-22 14:50

iPhoto 2.0.1 MacOS 10.3.7
Jag har nyligen installerat om mitt system från scratch. Dessförinnan gjorde jag backup på samtliga mina filer enligt konstens alla regler. När jag lyfter in iphoto library-foldern från backupen på sin plats i bilder-foldern och sedan öppnar iphoto så är där inga bilder.

Så här säger iphoto hjälp:

"Så här flyttar du mappen iPhoto Library till en ny plats:
1 Avsluta iPhoto.
2 Flytta det nuvarande biblioteket till en ny plats på hårddisken.
3 Öppna iPhoto.
4 Klicka på Hitta bibliotek.
5 Markera biblioteket och klicka på Öppna."

Mitt problem är att jag aldrig får upp den dialogruta som skulle låta mig välja "hitta bibliotek". Jag har testat att radera iphoto.plist men utan resultat. Detta är säkert ett känt problem, men trots sökningar i apple knowledge base och på detta forum har jag inte hittat lösningen. Jag har testat att importera biblioteket, men då lägger den in alla bilder + tumnaglar som separata bilder. Kan någon hjälpa så vore jag tacksam.

Kan du inte göra en import bara?
Så gjorde jag. Det var visserligen med iPhoto 5...

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-22 15:24
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Som jag skrev har jag provat det. Tyvärr utan tillfredsställande resultat (se ovan).

• Oregistrerad
  • 2005-02-22 16:51

Har för mig att man håller ner alt-tangenten när man startar (klickar på) iTunes för att få upp den menyrutan. Sitter vid en pc på jobbet just nu så jag kan inte kolla.

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-22 17:34
Ursprungligen av Gunman:

Har för mig att man håller ner alt-tangenten när man startar (klickar på) iTunes för att få upp den menyrutan. Sitter vid en pc på jobbet just nu så jag kan inte kolla.

Menar du iphoto? Jag får det inte att funka. Inget händer tyvärr...

Har för mig att det finns ett schysst knep!

Testa att dra din iPhoto-folder (som du har lagt på den platsen där du vill ha den) till iPhoto i dockan(iPhoto bör vara avstängt) och vips så är det bara tuta och köra:)

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-22 20:30
Ursprungligen av EricBradley:

Har för mig att det finns ett schysst knep!

Testa att dra din iPhoto-folder (som du har lagt på den platsen där du vill ha den) till iPhoto i dockan(iPhoto bör vara avstängt) och vips så är det bara tuta och köra:)

Tyvärr reagerar inte iphoto när jag drar min iphoto library folder till dockan. Varken i avstängt eller påslaget läge. Tack ändå för alla tips! Finns det kanske fler...

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-22 20:33

Jag testade nu att radera hela iphoto-biblioteket på nytt. Resultatet är att när jag startar iphoto på nytt så skapar det en ny tom biblioteksfolder utan att fråga.

Ursprungligen av tece:

Jag testade nu att radera hela iphoto-biblioteket på nytt. Resultatet är att när jag startar iphoto på nytt så skapar det en ny tom biblioteksfolder utan att fråga.

Hoppas att du har kvar en back-up. För du var väldigt nära den rätta lösningen.

Ursprungligen av tece:

Tyvärr reagerar inte iphoto när jag drar min iphoto library folder till dockan. Varken i avstängt eller påslaget läge. Tack ändå för alla tips! Finns det kanske fler...

Även om du släpper?

Testa att dra ut com.apple.iPhoto.plist
ur din användares Library>Preferences
Starta iPhoto och visa var du har din mapp...
Funkar?

Håll nere alt + kringla när du drar iPhoto library-mappen till iPhoto-ikonen.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Om man gör en import, blir det inte så att man förlorar betyg, kommentarer, rullar mm? Plus att iPhoto importerar både den redigerade filen och originalet (om bilden t.ex. roterats så skapas en kopia av originalet).

Ursprungligen av tece:

Dra bilder till iPhotos symbol fungerar inte i iPhoto 2 så vitt jag vet.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Fungerar det i iPhoto 2?

Hursomhelst så är en uppgradering att rekommendera. iPhoto 4 var ett stort steg framåt i prestanda och iPhoto 5 har stöd för raw, videofilmer och mappar för att gruppera album.

Ursprungligen av Adrian B:

Fungerar det i iPhoto 2?

Hursomhelst så är en uppgradering att rekommendera. iPhoto 4 var ett stort steg framåt i prestanda och iPhoto 5 har stöd för raw, videofilmer och mappar för att gruppera album.

Jag gjorde så med mitt iPhoto 2-bibliotek för något år sedan när jag flyttade ut det till en extern hårddisk (numera använder jag en symbolisk länk istället). Det fungerar i de flera program. iTunes, Illustrator 10, Word, Safari... Det är helt enkelt ett sätt att tvinga programmet att öppna vad man för tillfället slänger på det.

Ja, en uppgradering är att rekommendera. Åtminstone till version 4, det är ett mycket bra steg och du kan säkert hitta en iLife '04 billigt nu med iLife '05 en månad gammalt.

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-23 12:45
Citat:

Hoppas att du har kvar en back-up. För du var väldigt nära den rätta lösningen.

Jorå, den ligger kvar på backup cd:n för fler försök...

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Detta startar iphoto, men utan att läsa in biblioteket.

Citat:

Testa att dra ut com.apple.iPhoto.plist
ur din användares Library>Preferences
Starta iPhoto och visa var du har din mapp...
Funkar?

Även denna gång gjorde jag detta, men det funkar fortfarande inte. Av nån anledning vill den inte gå tillbaka till scratch-läge och låta mig välja mellan att skapa nytt eller öppna befintligt.

Tack för alla tips. Detta börjar bli frustrerande. Jag har tyvärr inte möjlighet att köpa ett nytt program bara för att kunna öppna mitt bibliotek. Till problemet hör också att jag är utomlands på en längre tid och glömde vissa installationsdiskar i det kära hemlandet...
Kan man installera om endast iphoto från systemdisken? Om ja så kanske jag kan testa det för den har jag med mig.

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-23 16:33

Nu har jag hittat lösningen på problemet.
När jag kopierade iphoto library-foldern från backupen till hårddisken, så följde några filer inte med av någon anledning. När jag för femtielfte gången försökte med en ny procedur kollade jag innehållet i foldern och noterade att Library.data, Dir.data och foldern Desktop inte hade följt med. Det som hände när iphoto läste in biblioteket var väl då att en folder utan biblioteksdata lästes in. Alltså kunde programmet inte hitta mina bilder som låg i foldern.
Slutsats: Kontrollera alltid att biblioteksfoldern är fullständig jämfört med backupen. Elementärt!
Än en gång, tack för alla tips!!

• Medlem
  • Alingsås
  • 2006-08-19 16:05

När jag bytte dator kopierade jag helt enkelt hela "iPhoto Library"-katalogen till den nya datorn över den befintliga tomma "iPhoto Library". När jag därefter startade iPhoto ville den uppgradera bildbiblioteket och det tog ett par minuter. Sedan fanns alla mina bilder där med albumnamn, kommentarer och allt! Skön mac:ig känsla.

1
Bevaka tråden