Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kalibrera skärm?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-23 16:35

Hejs,

Har en sån där pinsam nybörjarfråga som förmodligen är jättelätt för er grafikproffs att svara på.

Finnes: Eizo ColorEdge CG19K och en Eye-One Display II.
Önskas: Att skärmen alltid visar likadana färger, även efter ett par år, och att en ev ny skärm också ser likadan ut. Det handlar om en verksamhet där färgen är väldans viktig.
Har testat medföljande programvaror (Color Navigator resp Match), men fattar inte riktigt hur jag ska använda dem för mitt syfte. Jag får igång dem, och kan skapa en profil, men hur 17 gör jag för att vara säker på att skärmen verkligen följer denna profil?

Vi kör detta på en PC just nu (inte mitt beslut...), men såvitt jag förstår används samma program på Macen.

Finns nån enkel steg-för-stegbeskrivning?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-23 19:08

Vid all kalibrering med extern kalibrator skall du först se till att Adobe Gamma är bortaget från datorn.
Gå in i program, delade filer.Adobe och till mappaen kalibrering. Lyft ut Adobe gamma Loader och släng den eller skapa en mapp , Gamma avstängt och lägg den där om du behöver den vid något senare tillfälle.

Starta om datorn och följ kalibreringsinstruktionerna för din kalibrator.Ge profilen ett namn exv Hasses skärm. Kontroller att profilen finns i kontrollpanelen, bildskärm, inställningar, avancerat och färgmatchning. Ligger din döpta profil där kommer alla program som stödjer färghantering som Photoshop mfl läsa in din skärmprofil och därmed visa gamma och grå yta korrekt.

mvh

Senast redigerat 2005-02-23 19:22
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-23 21:50

Eizo skärmen ska anslutas med USB kabel till datorn för att kalibreringsprogramvaran ska kunna snacka med elektroniken i skärmen. Det är där den ska kalibreras. Om du inte gör det så kalibraras bara bildskärmskortet och signalen ut justeras och en ICCprofil skapas.

Programvarorna är lätta att sköta och de har en instruktion inbyggd i gränssnittet, bara att göra som den säger.

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se
http://www.protouring.se

Ursprungligen av miri:

Vid all kalibrering med extern kalibrator skall du först se till att Adobe Gamma är bortaget från datorn.

Så du menar att Adobe Gamma ligger och stör även när man kalibrerar med hårdvarukalibrator? Värdefull information - tack! Som du själv sa: Man lär sig dag för dag ...

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-23 22:48

Janne .Jag har en fråga angående bärbara pc. Vissa bärbara pc går tydligen inte att kalibrera med extern kalibrator trots att grafikkorten är desamma. Kalibreringen genomförs normalt, en profil skapas men ändrar inte bildskärmen från standardinställningen. Två olika kalibratorer har provats, Spyder och Eye One. Samma resultat. Visuell kalibrering med Adobe Gamma går ej heller. Dvs inget händer.Förutsättningarna för skärmens färger, gamma kan däremot ändras i programmet Bildskärm och avancerade inställningar och färg.

Någon ide?
mvh

  • Medlem
  • 2005-02-24 00:10
Ursprungligen av miri:

Janne .Jag har en fråga angående bärbara pc. Vissa bärbara pc går tydligen inte att kalibrera med extern kalibrator trots att grafikkorten är desamma. Kalibreringen genomförs normalt, en profil skapas men ändrar inte bildskärmen från standardinställningen. Två olika kalibratorer har provats, Spyder och Eye One. Samma resultat. Visuell kalibrering med Adobe Gamma går ej heller. Dvs inget händer.Förutsättningarna för skärmens färger, gamma kan däremot ändras i programmet Bildskärm och avancerade inställningar och färg.

Någon ide?
mvh

Det skulle jag också vilja veta... Om du minns "bråkade" vi om det tidigare, när jag hävdade att PC var jobbigare att färgkalibrera.

Kalibreringen (Spyder) fäster helt enkelt inte. Dessutom tar den fyra-fem gånger så lång tid att utföra som på Macen...

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-24 00:43
Ursprungligen av stfm:

Det skulle jag också vilja veta... Om du minns "bråkade" vi om det tidigare, när jag hävdade att PC var jobbigare att färgkalibrera.

Kalibreringen (Spyder) fäster helt enkelt inte. Dessutom tar den fyra-fem gånger så lång tid att utföra som på Macen...

Japp- det verkar som vissa bärbara pc har problem, även stationära. Jag tror det har med kortets drivrutiner och programvara att göra. I detta fallet är det ATI Radeon 9200 bråkar.I andra maskiner går det hur bra som helst att kalibrera.
Samtidigt om du minns så hade jag en 15" 1Ghz som inte gick att få snygg med extern kalibrator.
Så 1-1 med fördel STFM

Man lär sig dag för dag.
mvh

PS . En pc som går att kalibrera går det lika bra på som med en mac som går att kalibrera.
För något år sedan var det inte någon hit att ens försöka på e-mac

  • Medlem
  • 2005-02-24 02:34

Det ligger nog något i det. Budget ATI verkar vara risiga på färkalibrering. En dator med GeForce 6800 funkar bra här. Förmodligen är det kopplat till drivrutinen för bärbara, som ATI inte tar ansvar för.

En fördel med macen är däremot att det, även om man har problem att få den inbyggda skämen perfekt, går att kalibrera en extern skärm. Dessutom minns den inställningar för olika skärmar och byter direkt. Tycker jag är praktiskt på en bärbar, som jag ofta kopplar till olika skärmar. På en stationär spelar det ju mindre roll.

Min 17" är helt OK kalibrerad, men man var tvungen att "lura" mätaren lite. Standardinställningen blev för röd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-24 10:35

Intressant diskusison om kalibrering av bärbara. Den förtjänar nog en egen tråd...

Tack för svaren! Vi har kopplat ihop kalibratorn o skärmen med datorn via USB, och kan skapa en profil. Det viktiga är dock inte att skapa en profil, utan det faktum att vi måste vara säkra på att skärmen hela tiden faktiskt visar exakt samma färger. Programvaran vi använder struntar blankt i ICC-profilen.

Så - med risk för att ni redan tycker att ni har svarat och jag tjatar:
Hur ska vi göra för att vara säkra på att skärmen kalibreras så att visningen inte påverkas av tidens tand? Vad vet jag - det kanske inte behövs på en TFT, förra gången vi gjorde detta var det på en CRT, och då hade vi ett väldans besvär med det här. Där såg vi till att skärmen kalibrerades i enlighet med sin profil varje månad, men det är just denna funktion jag inte hittar nu.

Har sett att EIZO:n har tre olika "modes". Är någon att föredra?

1
Bevaka tråden