Jag blev sugen på att köpa Box Minipaket för 19 kr per månad. I annonsen i InternetWorld beskriver de det så här:

”150Mb utrymme, e-mail, viruskontroll, kontrollpanel, telefonsupport och mycket mer!”

På hemsidan stod det dock något som väckte mina misstankar:

”I angivet utrymme ingår webbutrymme och mailutrymme”

Intressant. Om 10 MB avdelades till mejlen hade väl varit acceptabelt, men när jag frågade hur denna uppdelning var gjord fick jag följande svar:

”I ett Minipaket är 50 MB dedicerat till webbkontot och 10 * 10 MB till maildomänen.”

Jag antar att de gjort denna fördelning för att de vet att få användare (av Minipaketet) vill ha hela 10 mejlkonton. Det vore ju schysstare om mejlkontona ”åt upp” det totala utrymmet i takt med att man skapade dem.

Nu vill jag inte klaga på Box Minipaket - 50 MB är väl helt okej för 19 kr i månaden - men jag tycker faktiskt att det här är falsk marknadsföring. Space2u (som jag funderade på att byta från) skriver tydligt att det är 20 MB på webbservern som gäller för deras Steg 1 för 25 kr per månad. Sedan ingår upp till 5 mejlkonton à 30 MB. Med Box skrivsätt skulle alltså Space2u kunna marknadsföra sig med ”170 MB för 25 kr i månaden”. Men det gör de inte.

Slutligen måste jag bara påpeka att Mb (som Box skriver i sin annons) är förkortningen för megabit. Åtta megabit utgör en megabyte, som förkortas MB.